Gå til innhold

er du/vil du bli en moderne mamma/pappa?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Alt påvirkes av trender i tiden - også hvordan vi er som foreldre. Tenk bare på "den frie oppdragelsen" i 70-årene og "forhandlingsoppdragelsen" i senere tid.

En moderne forelder i dag, legger stor vekt på å lære barnet å ta ansvar (for sine meninger, handlinger osv), selstendighet, kreativitet, toleranse og internasjonalt medansvar. Det å ha evne til empati vurderes i dag som "viktigere" enn "høy IQ". Et annet viktig stikkord for dagens samfunn er det å bygge nettverk - noe som også mange foreldre arbeider veldig aktivt med i forhold til sine barn (mao det overlates ikke alltid til tilfeldighetene).

Kanskje det er andre som har tanker om dette?

Hilsen

Mine sønner forteller meg at jeg er en mye mer "moderne" farmor enn jeg noensinne var som mor. Dvs at jeg har kjøpt pc-spill (Flåklypa) til barnebarna som de kan spille på min pc når de kommer på besøk. Jeg har også TV-spill og jeg kjøpte Playstation 2 til mitt eldste (tilførte) barnebarn fra Kina i januar i år.

Jeg fulgte aldri med i tiden da mine gutter var små, påstår de. De fikk aldi klær med spesielle merker (merkevarer), men arvet det meste eller jeg sydde klær. Jeg holdt igjen på alt nytt og var temmelig konservativ og svært så grensesettende for dem.

"Stakkars" barn! Jeg foklarer dem at jeg nå ikke har den energien til å underholde mine barnebarn som jeg hadde som mor. Dessuten har jeg bedre råd nå.

Med til denne historien hører at min yngste sønn er like konservativ som far som jeg var som hans mor. Begge barna hans er adoptert og de får den aller beste oppdragelse og masse kjærlighet, og er aldeles skjønne (5år og 15 mnd).

I dag kom begge to og ville sitte på fanget mitt samtidig og skulle leses for. Godt jeg har et stort fang og god tid og ...briller på plass hjemme hos dem.

Jeg er også spent på fortsettelsen... så får jeg se om jeg selv er fossil, moderne eller (helst) midt i mellom :)

Jeg må si meg enig med asterix, at du som skal bli moderne bør vite hva det innebærer ;-))

Jeg vet jo hva jeg selv legger i det, men hadde lyst til å se andre svar først.

Jeg vil bli en moderne mamma for jeg vil følge med på nye ting, være med på nye greier, følge med på moten både til meg selv og mine barn, og mann, selvfølgelig.

Jeg håper jeg blir en moderne mamma, som tolererer ting som idag ikke er vanlig, men som blir det om 10 år....

Jeg vil være moderne på samme måte som min mamma var moderne da jeg vokste opp - nemlig å tørre å snakke om atl det barna vil høre om, selv om jeg kanskje føler at for å få det til blir det noen runder med rødming fra min side. Være åpen.

Jeg vil bli moderne ved å stille krav til meg selv, og sette grenser til barna mine...

Men begrepet moderne mamma...så glad jeg blir hvis noen kaller meg det om noen år:)

Gjest Streng

Jeg vil bli en moderne mamma for jeg vil følge med på nye ting, være med på nye greier, følge med på moten både til meg selv og mine barn, og mann, selvfølgelig.

Jeg håper jeg blir en moderne mamma, som tolererer ting som idag ikke er vanlig, men som blir det om 10 år....

Jeg vil være moderne på samme måte som min mamma var moderne da jeg vokste opp - nemlig å tørre å snakke om atl det barna vil høre om, selv om jeg kanskje føler at for å få det til blir det noen runder med rødming fra min side. Være åpen.

Jeg vil bli moderne ved å stille krav til meg selv, og sette grenser til barna mine...

Men begrepet moderne mamma...så glad jeg blir hvis noen kaller meg det om noen år:)

En moderne mor ?? Vet ikke helt- jeg ser på det som viktigere å lære barna mine å bli veloppdragne og greie unger som vi ikke kvier oss for å ta med noen plasser. Jeg ønsker å få barn som er høflige (en mangelvare i dag!) og som er trygge nok på seg selv til å våge å tenke selv.Ikke bare gjøre dumme ting fordi "alle andre gjør det".

På den andre siden er jeg vel kanskje moderne i og med at barna mine får endel slike ting som jeg IKKE fikk da jeg var liten, men det nytter absolutt ikke å mase- da får de nemlig INGEN TING: Alt i alt er jeg nok heller en streng mamma- men jeg tror ikke barna mine tar vesentlig skade av det.

Da vet jeg ikke helt hva jeg er, flo :)

Jeg er ikke den som bejubler nye ting, bare fordi det er nytt. Moten er jeg heller ikke opptatt av å følge, hvis det går på at alle må være like, ha samme merker på klærne osv. Jeg vil at vi alle skal se rene, pene og ordentlige ut, i det vi selv trives med. Jeg "jobber" heller med at ungene skal se bak fasaden...

Men... litt "moderne" er jeg vel likevel da. Jeg ønsker at ungene skal tørre å snakke med meg om _alt_, være åpne og ærlige. Hver dag er også en utfordring for grenser og krav både for liten og stor.

Til syvende og sist håper jeg ungene vil minnes meg som en god mor. En som elsket dem, tok dem på alvor og var der som en "klippe" i tilværelsen. Jeg er nok ikke så opptatt av det moderne som deg, men så er jeg noen år eldre også da :-))

Hvordan går det med prosessen deres forresten? Krysser fingrene for litt fortgang nå!

Da vet jeg ikke helt hva jeg er, flo :)

Jeg er ikke den som bejubler nye ting, bare fordi det er nytt. Moten er jeg heller ikke opptatt av å følge, hvis det går på at alle må være like, ha samme merker på klærne osv. Jeg vil at vi alle skal se rene, pene og ordentlige ut, i det vi selv trives med. Jeg "jobber" heller med at ungene skal se bak fasaden...

Men... litt "moderne" er jeg vel likevel da. Jeg ønsker at ungene skal tørre å snakke med meg om _alt_, være åpne og ærlige. Hver dag er også en utfordring for grenser og krav både for liten og stor.

Til syvende og sist håper jeg ungene vil minnes meg som en god mor. En som elsket dem, tok dem på alvor og var der som en "klippe" i tilværelsen. Jeg er nok ikke så opptatt av det moderne som deg, men så er jeg noen år eldre også da :-))

Hvordan går det med prosessen deres forresten? Krysser fingrene for litt fortgang nå!

Det er jo mange måter å være moderne på....jeg er heller ikke opptatt av siste mote når det gjelder klær, slett ikke. Men som regel går jo alle i klær man liker, og hvis du bærer dem stolt, vil alle andre tro de er moderne:)

Tror nok at å følge med i tiden gjør en moderne, selv om det ikke vises utenpå.

Prosessen vår har stoppet. Jeg føler at de ikke starter opp for vår del..og det er frustrerende..nå ha vi ventet snart i 7 mnd på barnevernet...andre har hatt både besøk og er godkjente på samme tid. Det føles veldig urettferdig.

Man er ikke eldre enn man føler seg...så da er vi sikkert ganske likt i alder:)

• 4 år senere...

En moderne mor ?? Vet ikke helt- jeg ser på det som viktigere å lære barna mine å bli veloppdragne og greie unger som vi ikke kvier oss for å ta med noen plasser. Jeg ønsker å få barn som er høflige (en mangelvare i dag!) og som er trygge nok på seg selv til å våge å tenke selv.Ikke bare gjøre dumme ting fordi "alle andre gjør det".

På den andre siden er jeg vel kanskje moderne i og med at barna mine får endel slike ting som jeg IKKE fikk da jeg var liten, men det nytter absolutt ikke å mase- da får de nemlig INGEN TING: Alt i alt er jeg nok heller en streng mamma- men jeg tror ikke barna mine tar vesentlig skade av det.

Gå i deg selv før du klager på andres formuleringer. Prøv heller litt vennlighet!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...