Gå til innhold

Grunnleggende behov (NHD)

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så få som tar hensyn til et menneskes grunnleggende behov ved behandling/terapi? Jeg tenker på så primære behov som nok næring, nok søvn og nok hvile.

Hvordan kan de egentlig forvente at noen skal bli bedre uten å få stilt slike behov? Ingen har grepet fatt i søvnproblemene mine, som jeg har satt siden jeg var svært liten (brukte sovemedisiner som 4-åring). Og ingen bryr seg om at jeg enten kaster opp det jeg spiser, eller sulter meg selv i ukesvis - og er så sliten at jeg sovner stående og nesten besvimer av utmattelse ved alle anstrengelser. AD tåler jeg dårlig, og sovemedisiner hjelper faktisk ikke. Depresjonen har vært moderat til alvorlig nesten sammenhengende i mer enn tre år - og jeg lurer tidvis på hvorfor de ikke tar disse enkle problemene mer alvorlig? Hvordan kan noen bli bedre uten å få sove og hvile? Det virker som om de færreste psykiatere er særlig opptatt av å gjennomgå og ta tak i pasientenes vaner - kosthold, fysisk trening, søvnmønster, rekreasjon - som jo er en forutsetning for å ha et godt utgangspunkt for terapi og bedring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58451-grunnleggende-behov-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...