Gå til innhold

Spørsmål om borderline/psykopati

Anbefalte innlegg

Gjest Et offer

Kan noen svare meg på følgende, og legg merke til at jeg skiller mellom borderline og psykopat her.

1. Kan en person med borderline ha lange perioder der han/hun fungerer tilsynelatende normalt?

2. Kan en psykopat si/innse at han har dårlig selvtillit?

2.Forstår personen med borderline når det begynner å "bikke over"?

3. Går det an å bli frisk fra borderline?

4. Har en person med Borderline psykopatiske trekk?

5. Hva er det som utløser at en Borderline-person blir "ond"/en annen person?

6. Ligner borderline på en form for schizofreni? (jekyll & hyde)

Håper noen kan svare meg, ikke bare henvise til sider om diagnosen.

Takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58526-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-borderlinepsykopati/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Et offer

Takk for linker, men jeg ønsket i grunnen svar på de bestemte spørsmålene. Vet du svarene? :-)

Skal uansett se på linker, men håper noen her kan svare direkte på spørmål, i stedet for at jeg bruker allverdens tid på å lete etter svar jeg ikke finner svar på. Har lest meg i hjel om tema, skjønner du ;-) Men takk.

Gjest (ikke undertegnet)

1. Kan en person med borderline ha lange perioder der han/hun fungerer tilsynelatende normalt? Ja

2. Kan en psykopat si/innse at han har dårlig selvtillit? Nei(?)

2.Forstår personen med borderline når det begynner å "bikke over"? "Bikke over"? hva mener du. Den forstår når den har det for jævlig iallfall.

3. Går det an å bli frisk fra borderline? Tja

4. Har en person med Borderline psykopatiske trekk?Nei. Men en med borderline kan veksle mellom og være veldig glad i en person, for så å ikke tåle trynet på vedkommende.

5. Hva er det som utløser at en Borderline-person blir "ond"/en annen person? Intense smertefulle følelser.

6. Ligner borderline på en form for schizofreni? (jekyll & hyde) Nei, men noen borderline-pasienter kan få psykotiske sympotomer når de blir utsatt for mye stress.

Vet ikke dette er riktig,nhd vet sikkert bedre.

Gjest pi@-m@rtine

Hei igjen!

Jeg prøver å svare litt generelt, etter mine egne erfaringer, men noen "fasit" er dette ikke:

Har hørt flere ganger at borderline/ustabil personlighetsforstyrrelse er noe av det vanskeligste "det psykiatriske hjelpeapparat" møter. Bla. har mange av disse personene ofte rusproblemer i tillegg. Jeg vet ikke om hvor stor helbredelsesprosenten er, men vet at et menneske med en slik lidelse krever mange år i behandling.

Om eks(?)-kjæresten din er borderline eller psykopat, vel, jeg tror vel det sistnevnte. Du spør om psykopater kan innse at de har dårlig selvtillit? Ja, de innrømmer det meste, hvis de mener de kan få fordeler av det, der og da (feks. medlidenhet og sympati), men de mener det nok ikke egentlig.

Uansett om mannen kommer innunder den ene eller den andre diagnosen: han behandler deg stygt og det bør du ikke finne deg i! Om han noen gang kunne helbredes, så ville det mange år, og du ville bli ødelagt på veien! Så la det være!!! Du kan ikke elske denne mannen frisk eller snill, det kan du bare ikke!

Hilsen en som prøvde akkurat det!

http://www.doktoronline.no/homepage/hjertlill

Gjest blæra

Hei igjen!

Jeg prøver å svare litt generelt, etter mine egne erfaringer, men noen "fasit" er dette ikke:

Har hørt flere ganger at borderline/ustabil personlighetsforstyrrelse er noe av det vanskeligste "det psykiatriske hjelpeapparat" møter. Bla. har mange av disse personene ofte rusproblemer i tillegg. Jeg vet ikke om hvor stor helbredelsesprosenten er, men vet at et menneske med en slik lidelse krever mange år i behandling.

Om eks(?)-kjæresten din er borderline eller psykopat, vel, jeg tror vel det sistnevnte. Du spør om psykopater kan innse at de har dårlig selvtillit? Ja, de innrømmer det meste, hvis de mener de kan få fordeler av det, der og da (feks. medlidenhet og sympati), men de mener det nok ikke egentlig.

Uansett om mannen kommer innunder den ene eller den andre diagnosen: han behandler deg stygt og det bør du ikke finne deg i! Om han noen gang kunne helbredes, så ville det mange år, og du ville bli ødelagt på veien! Så la det være!!! Du kan ikke elske denne mannen frisk eller snill, det kan du bare ikke!

jeg går i samtaleterapi for borderline, og jeg må si at jeg er ikke slik som den mannen i det hele tatt. Ikke finnes jeg vanskelig for psykiatrien heller!! Fyfaen

Annonse

Hei igjen!

Kjære deg!

Jeg var nettopp innom hjemmesida di, og leste så jeg fikk gåsehud.....

- Stakkars deg, hva du har vært igjennom!!!

Jeg har også inngående kjennskap til psykopater - mora mi er det. Har ikke kontakt med henne nå. Og det er godt, men samtidig tragisk, for jeg er sjøl nettopp blitt mor til ei skjønn lita jente.

Jeg fikk veldig ondt av deg og barna dine. Det er veldig synd hvis ex-mannen din fremdeles ahr omsorgen for barna deres.

Ønsker deg og barna dine lykke til videre - håper det vil gå dere godt - bedre enn det har gjort.

Gjest Et offer

jeg går i samtaleterapi for borderline, og jeg må si at jeg er ikke slik som den mannen i det hele tatt. Ikke finnes jeg vanskelig for psykiatrien heller!! Fyfaen

Hvilken mann er det du mener du ikke er lik? Han jeg beskriver, eller han Pia-martine beskriver på sin hjemmeside?

Du sier du har borderline. Kan du fortelle meg en ting:

Hvordan er det for deg å ha et kjæreste-forhold? Går det greit?

Og jeg lurer på, hvordan ser du på at man som borderline-personlighet er som to forskjellige personer i blant? Merker du at du forandrer deg?

Ikke så rart du ikke kjenner deg igjen i trekkene til en psykopat dersom du er borderline. Ikke alle borderline-pasienter har vel psykopatiske trekk? Jeg vet ikke. Men det stemmer vel at dere forandrer dere mye?....

Jeg er uviten....Beklager det, kanskje du kan fortelle mer?

Gjest Et offer

Hei igjen!

Hei! Har lest svarene dine på mine innlegg, og sier bare tusen takk for oppmuntringer og gode ord.

Jeg er ikke sikker på om min eks-kjæreste er psykopat-. Jeg er svært forsiktig med å bruke det begrepet, og altfor mange bruker det som et skjellsord - uten dypere mening.

Kikket på hjemmesiden, og at DU har vært utsatt for en psykopat er helt sikkert. Du er tøff som er kommet deg ut av det, og det står det all respekt av.

Det jeg har problemer med å forstå, er at dersom min eks er psykopat, hva kan det da ha seg at han har vært så snill, omtenksom (uten videre empati, da), hjelpsom, generøs, morsom, sympatisk, kjærlig...?

På den annen side har han vært krevende, hard, kald, dominerende, ikke-angrende, ute etter å skylde alt på meg, sint hvis han ikke får viljen sin, tåler ikke bli satt grenser for...etc...

Jeg vet ikke...Men han forandret personlighet nå de siste mnd av vårt forhold. Før den tid, har jeg hatt 9 mnd med ham der jeg kun har sett små, små tegn på noe psykt...

Jeg vet ikke nok om hverken borderlin eller det å være psykopat, derfor kan jeg ikke uttale meg nok. Håper NHD kommer på banen her.

Uansett er jeg takknemlig for at jeg er fri....selvom jeg dessverre kjenner på savnet også... :-/

Tøft, dette....

Gjest pi@-m@rtine

Hei! Har lest svarene dine på mine innlegg, og sier bare tusen takk for oppmuntringer og gode ord.

Jeg er ikke sikker på om min eks-kjæreste er psykopat-. Jeg er svært forsiktig med å bruke det begrepet, og altfor mange bruker det som et skjellsord - uten dypere mening.

Kikket på hjemmesiden, og at DU har vært utsatt for en psykopat er helt sikkert. Du er tøff som er kommet deg ut av det, og det står det all respekt av.

Det jeg har problemer med å forstå, er at dersom min eks er psykopat, hva kan det da ha seg at han har vært så snill, omtenksom (uten videre empati, da), hjelpsom, generøs, morsom, sympatisk, kjærlig...?

På den annen side har han vært krevende, hard, kald, dominerende, ikke-angrende, ute etter å skylde alt på meg, sint hvis han ikke får viljen sin, tåler ikke bli satt grenser for...etc...

Jeg vet ikke...Men han forandret personlighet nå de siste mnd av vårt forhold. Før den tid, har jeg hatt 9 mnd med ham der jeg kun har sett små, små tegn på noe psykt...

Jeg vet ikke nok om hverken borderlin eller det å være psykopat, derfor kan jeg ikke uttale meg nok. Håper NHD kommer på banen her.

Uansett er jeg takknemlig for at jeg er fri....selvom jeg dessverre kjenner på savnet også... :-/

Tøft, dette....

Hei igjen!

Psykiater Alv Dahl har sammen med Aud Dahlsegg skrevet boken "Sjarmør og tyrann", om psykopati . Ikke uten grunn at de har valgt akkurat denne tittelen vil jeg tro, for slike mennesker (psykopatene) veksler mellom disse "egenskapene", uten at de dermed er empatiske av den grunn!! Ikke la deg lure av sjarmen, bak smilet skjuler det seg en kald sjel! Så fort de føler seg trygge på at de "har" deg i garnet, er det slutt på sjarmen, evt. at sjarmen brukes bevisst for å holde på dine følelsesmessige bånd til han.

Vær forberedt på savnet etter den gode siden hans, men glem aldri den andre "vonde" siden , som lever i beste velgående. Vær bevisst på å skape deg et verdifullt liv, savnet blekner og gleden over å leve i "frihet" vokser seg større for hver dag: Vær glad du kom deg unna i tide!

Lykke til!

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Ja

2. Ja, innimellom og for seg selv. Vil kunne meddele dette til andre når det er hensiktsmessig for å oppnå noe.

2b. Ja, menge gjør det, men ikke alle.

3. Ja, det er mulig.

Jeg synes dog det er ufruktbart å snakke om en todeling syk/frisk. Det er mer hensiktsmessig å gradere på en kontinuerlig skala med mer eller mindre syk/frisk.

4. En del av borderlinetrekkene vil klart kunne oppfattes som psykopatiske.

5. Det er vanligvis ytre stress, skuffelser osv. Det som kan være vanskelig å huske på, er at det er den subjektive opplevelsen for personen som teller. "Objektivt" sett kan det ha vært en bagatell/filleting som ble opplevd som en stor stressor.

6. Det er ikke slik schizofreni er (jekyll & hyde). Dette er en myte.

Derimot synes det som om det er et visst sammenfall mellom borderline og dissosiative lidelser som i sin alvorligste form er multippel personlighet.

Gjest blæra

Hvilken mann er det du mener du ikke er lik? Han jeg beskriver, eller han Pia-martine beskriver på sin hjemmeside?

Du sier du har borderline. Kan du fortelle meg en ting:

Hvordan er det for deg å ha et kjæreste-forhold? Går det greit?

Og jeg lurer på, hvordan ser du på at man som borderline-personlighet er som to forskjellige personer i blant? Merker du at du forandrer deg?

Ikke så rart du ikke kjenner deg igjen i trekkene til en psykopat dersom du er borderline. Ikke alle borderline-pasienter har vel psykopatiske trekk? Jeg vet ikke. Men det stemmer vel at dere forandrer dere mye?....

Jeg er uviten....Beklager det, kanskje du kan fortelle mer?

Nope, jeg har ingen problemer overhodet med kjærlighetsforhold. Men jeg tror nok at min psykiater har gitt meg feil diagnose for jeg ser nå at den nesten sidestilles med psykopati. Skal finne meg en ny behandler.

Føler med deg som har vært utsatt for et slikt menneske, håper virkelig du klarer deg videre og finner et bedre forhold i fremtiden.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...