Gjest lille_pia* Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Siden forumet for allmenmedisin er nedlagt så prøver jeg meg her....: Bare lurer på en ting. Jeg har spiseforstyrrelse, har hatt det i over 5 år. Har aldri fått diagnose, prøvde meg hos psykolog. Det funka ikke og jeg kuttet kontakten med han. Jeg får ikke noen form for hjelp fra noen nå. Men jeg lurer på hvilken sf jeg har, og hvilken diagnose en lege/psykiater ville gidd meg.... Diagnose i seg selv er ikke noe jeg lengter etter, bare en slags "knagg" å henge problemet mitt på, hvis du skjønner.... En slags forklaring. Da jeg begynte å "slanke" (var 14 år) meg veide jeg over 60kg, var vel ca 164-165 høy. Jeg gikk ned til 43kg. Mistet mensen i over et halvt år. Etter det har den vært uregelmessig, er bortre 3 måneder, så har jeg mensen, borte i 2 måneder osv.... Er mye trist og lei, alt virker meningsløst, og humøret mitt kan være ENORMT varierende fra dag til dag (slitsomt!). Har merket at jeg har fått mer hårvekst i forhold til hva jeg hadde før på armer, rygg og ansikt. Jeg fryser lett, huden er tørr, har mye vondt i hodet, er trøtt, slapp, sliten og klarer ikke å konsentrere meg. Sliter en del med at jeg er svimmel også. Blodprøvene jeg har tatt (3 eller 4) siden jeg var 14 (er nå 19) har ikke vist noe unormalt, bortsett fra den siste jeg tok i februar. Da hadde jeg litt lav blodprosent og manglet jern. Har også drevet å kastet opp i 3 år, når jeg føler at jeg har spist for mye (hvis jeg spiser noe uten om mine egne faste "planer" eller rutiner), eller at foreldre/venner har presset meg til å spise mer enn jeg kan tillate meg. Trener mye, opptil 4-5 ganger i uka (utholdenhet kondisjon), går også tur hver dag 2-4 km. Overspiser ikke i den forstand at jeg spiser alt jeg kommer over.... Er dette det som kalles anoreksi..... Nå er jeg 167 høy og veier mellom 46-48kg. Var for 1 år siden nede i 41kg, men foreldra frika ut og jeg la på meg litt igjen. Forholdet mitt til mat er VELDIG anstrengt, en verden fylt med konstant dårlig samvittighet for mat (og eller alt mulig) nei-mat, ja-mat og kcal telling. Er livredd for å legge på meg, og det jeg ser i speilbildet ligner mer på en giga elefant enn ei jent på 19 år. Hvilken langsiktige plager utsetter jeg meg for? Føler meg syk, ofte elendig. men like vel føler jeg at jeg er "frisk" hvis du skjønner...? At jeg ikke er syk nok til å ha spiseforstyrrelse i det hele tatt. Kanskje jeg bare er en hysterisk tenåring.... Men innerst inne så tror jeg jo ikke det heller.... Er så forvirra, føler meg lost. Hva kan jeg gjøre, vil jo jerne bli frisk, MEN UTEN Å LEGGE PÅ MEG. Jeg vil faktisk heller dø, enn å legge på meg. Tragisk, ikke sant! Vennlig hilsen lille-pia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58625-kj%C3%A6re-nhd-trenger-din-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest karen Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 er ikke NHD men skriver uansett. Hvis du slanket deg da du var 14 og gikk ned nesten 20kg og mensen uteble, så klart du har anoreksi med bulimisk trekk (fordi du kaster opp av og til). selvsagt er jeg ikke legen derfor kan ikke stile diagnosen særlig ved internet men har hatt anoreksi også siden 14 og er 25år gammel nå og kan dele erfæring. Hår i kroppen er 'lanugo' (på engelsk) betyr at kroppen vil oppbevare kroppsvarmen, du fryser lett fordi har for litt kroppsfett og få i deg for lite kalorier, forbrenningen går ned og du er på sparebluss, destå mindre man spiser, destå mer lanugo vokser. Jeg tyder også at du er kanskje vegetarianer? Jernmangel, konsentrasjonsvansker, humørsvigning alt er bivirkning av underernæring. Du ser deg selv feit uansett hvor lite du veier og hvor mye du slanket bort, du vil helst dø enn å legge på seg, dette er også et psykisk trekk for anoreksi. Tenk slik: værre enn det du opplever akkurat nå kan det ikke bli, så hvorfor ikke prøve å gi en sjanse til behandling da? Det tar tid for å bli syk og derreter like mye tid for å bli frisk igjen, og det går ikke an å bli 'frisk' og ha et normalt forhold til mat og kropp uten å legge på seg. Det går ikke! Ellers blir du som meg som veier mindre enn de fleste 11åringer uansett jeg er så gammel og burde selvsagt ser ut som en voksen kvinne. Man skal spise og legge på seg for noenlunde fungerer bedre og bli friskere kroppslig deretter psykisk. Desverre, det er slik og det er en av de grunnene at jeg er fortsatt anorektiker i så lang tid. Men terapi hjelper en del, derfor som en god venn vil jeg be deg om å ta kontakt med en terapeut igjen, går til helsestasjon i morgen og vær så snill få en henvisningen fra legen for å få behandling hos psykolog/psykiater og en time hos ernæringsfysiologen. håper at du prøve uansett hva anoreksien stemmer sier til deg om vekt, du trenger ikke å legge på deg med en gang, det er bare snakk om terapitilbud og stol på meg, det er verdt. lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58625-kj%C3%A6re-nhd-trenger-din-hjelp/#findComment-249804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tragika Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 er ikke NHD men skriver uansett. Hvis du slanket deg da du var 14 og gikk ned nesten 20kg og mensen uteble, så klart du har anoreksi med bulimisk trekk (fordi du kaster opp av og til). selvsagt er jeg ikke legen derfor kan ikke stile diagnosen særlig ved internet men har hatt anoreksi også siden 14 og er 25år gammel nå og kan dele erfæring. Hår i kroppen er 'lanugo' (på engelsk) betyr at kroppen vil oppbevare kroppsvarmen, du fryser lett fordi har for litt kroppsfett og få i deg for lite kalorier, forbrenningen går ned og du er på sparebluss, destå mindre man spiser, destå mer lanugo vokser. Jeg tyder også at du er kanskje vegetarianer? Jernmangel, konsentrasjonsvansker, humørsvigning alt er bivirkning av underernæring. Du ser deg selv feit uansett hvor lite du veier og hvor mye du slanket bort, du vil helst dø enn å legge på seg, dette er også et psykisk trekk for anoreksi. Tenk slik: værre enn det du opplever akkurat nå kan det ikke bli, så hvorfor ikke prøve å gi en sjanse til behandling da? Det tar tid for å bli syk og derreter like mye tid for å bli frisk igjen, og det går ikke an å bli 'frisk' og ha et normalt forhold til mat og kropp uten å legge på seg. Det går ikke! Ellers blir du som meg som veier mindre enn de fleste 11åringer uansett jeg er så gammel og burde selvsagt ser ut som en voksen kvinne. Man skal spise og legge på seg for noenlunde fungerer bedre og bli friskere kroppslig deretter psykisk. Desverre, det er slik og det er en av de grunnene at jeg er fortsatt anorektiker i så lang tid. Men terapi hjelper en del, derfor som en god venn vil jeg be deg om å ta kontakt med en terapeut igjen, går til helsestasjon i morgen og vær så snill få en henvisningen fra legen for å få behandling hos psykolog/psykiater og en time hos ernæringsfysiologen. håper at du prøve uansett hva anoreksien stemmer sier til deg om vekt, du trenger ikke å legge på deg med en gang, det er bare snakk om terapitilbud og stol på meg, det er verdt. lykke til! Du får ganske sikkert beinskjørhet i tidlig alder. Og hjertet ditt kan bli mye fortere utslitt, slik at du plutselig kan dø av at hjertet svikter når du bare er 40 år, selv om du blir frisk av anoreksien i mellomtiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58625-kj%C3%A6re-nhd-trenger-din-hjelp/#findComment-249817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest karen Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Du får ganske sikkert beinskjørhet i tidlig alder. Og hjertet ditt kan bli mye fortere utslitt, slik at du plutselig kan dø av at hjertet svikter når du bare er 40 år, selv om du blir frisk av anoreksien i mellomtiden. jo, jeg vet det.. det er ikke noe nyheter, jeg har dessverre benskjorhet, faktisk har tatt benmasse scan hvert år og det blir bare værre. Har en benbygning av en 65 år gammel kvinne når de samelignet statistikken. Til og med måtte jeg ta fosamax som er en medisin som bare eldre damer bruker det. Om hjerteproblemet, har tatt EKG noen uker siden faktisk og har ikke noe galt med det, men en gang som jeg var lagt i på sykehus ble jeg sondamattet i flere uker og nesten fikk hjertestans, fikk næring altfor fort og fikk stor væskansamlig, men jeg overlevde og veier nesten like lite som på den tiden da. Når man har et slik sykdom som jeg har, tenker man ikke på at 'imorgen jeg skal stop å sulter og kaste opp' fordi man kan dø av det, eller fordi man får hjertproblem eller benskjorhet... det er ikke akkurat som folk som røyker, er alkoholiker eller er rusavhenging og kan kanskje stopper når de vil, vet du?. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58625-kj%C3%A6re-nhd-trenger-din-hjelp/#findComment-249842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tragika Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 jo, jeg vet det.. det er ikke noe nyheter, jeg har dessverre benskjorhet, faktisk har tatt benmasse scan hvert år og det blir bare værre. Har en benbygning av en 65 år gammel kvinne når de samelignet statistikken. Til og med måtte jeg ta fosamax som er en medisin som bare eldre damer bruker det. Om hjerteproblemet, har tatt EKG noen uker siden faktisk og har ikke noe galt med det, men en gang som jeg var lagt i på sykehus ble jeg sondamattet i flere uker og nesten fikk hjertestans, fikk næring altfor fort og fikk stor væskansamlig, men jeg overlevde og veier nesten like lite som på den tiden da. Når man har et slik sykdom som jeg har, tenker man ikke på at 'imorgen jeg skal stop å sulter og kaste opp' fordi man kan dø av det, eller fordi man får hjertproblem eller benskjorhet... det er ikke akkurat som folk som røyker, er alkoholiker eller er rusavhenging og kan kanskje stopper når de vil, vet du?. innlegget var til lille_pia, bare for å fortelle en av riskoene man møter ved å sulte seg. rett å vite det, selv om hu ikke slutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58625-kj%C3%A6re-nhd-trenger-din-hjelp/#findComment-249844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest karen Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 innlegget var til lille_pia, bare for å fortelle en av riskoene man møter ved å sulte seg. rett å vite det, selv om hu ikke slutter. okej, jeg fikk innlegget ditt på samme stedet som 'svar til meg', derfor beklager jeg misfortåelse. Prøv neste gang å svar til henne stedefor. Alikevel, tror ikke at det hjelper noe særlig å si at man kan dø av anoreksi, er sikker på at lille_pia er klar over det. Det er dessverre ikke så lett til å snu ting bare med å si at man kan dø av anoreksi, noen vil helst dø enn å bli fet, derfor hjertstans eller benskjorhet virker nesten som en bagatell i forhold til å bli fet. sånn er det, dessverre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58625-kj%C3%A6re-nhd-trenger-din-hjelp/#findComment-249856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.