Gå til innhold

Ingen fortalte meg om hans diagnose...

Anbefalte innlegg

Gjest Hemmeligheter

Jeg ble sammen med en gutt for ett år siden. Nå er det slutt. På mange måter sier jeg "takk og pris", samtidig er jeg overveldet av smerte over å ha forlatt ham. Jeg tar meg selv i å synes synd på ham, samtdig vet jeg at det også er synd på meg. Han ødela hele min selvrespekt og mitt selvbilde. Jeg er blitt en svak kvinne som har funnet meg i å bli herset med. Men jeg skal opp igjen...

Vi hadde et tilsynelatende ok forhold i tre-fire mnd. Da begynte jeg gradvis å se ting hos ham jeg reagerte på, men fornektet.

Det har bare forverret seg med tiden, og til slutt lurte jeg på om jeg levde sammen med en psykopat.

I ettertid, jeg har klart å komme meg ut av dette, så lurer jeg på hvorfor ingen sa noe. Han fortalte aldri at han hadde en diagnose. Han fortalte han hadde vært innlagt et par -tre ganger, men jeg reagerte ikke på det, for det kan skje hvem som helst i livet...(Men kanskje ikke 3 ganger?)

Han benektet noen diagnose.

Foreldrene hans har hele tiden vært så begeistret for meg, og ved en anledning fikk jeg høre at jeg hadde "reddet" ham. Reddet ham? På hvilken måte, det vet jeg ikke.

Ved en anledning vurderte jeg gjøre det slutt med ham. Dette fikk både hans foreldre og søsken vite. Samtlige ringte meg og ba meg ikke gjøre det slutt, for jeg visste ikke hva jeg gjorde. Jeg ville få det perfekte forhold, sa de, med en mann som bare var snill og god. Løgner. Men det visste jeg ikke da. Så jeg ble.

Hvorfor har ingen sagt noe. Eksen har Borderline. Det har jeg fått vite ved å drive litt "research" på egenhånd og sammen med min familie.

Hvorfor vil han ikke innse at han er syk? Hvorfor ikke fortelle meg det? Blir Borderline-pasienter rådet til å ikke være i et forhold kanskje?

Hvorfor har hans familie holdt dette hemmelig for meg?

Jeg er så utrolig trist. Og jeg håper mitt sinne kommer snart , overfor dem som holdt hemmeligheter av stor betydning for meg. :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58749-ingen-fortalte-meg-om-hans-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest karen

hvis det tok slutt og du dritter i hvordan han har det i dag, hvorfor er du så lei at han skjult diagnosen hele veien? det er ikke alle som sliter med psykisk problemer som vil si det til andre for derreter som vanlig bli forlat med en gang fordi 'man er syk'. Familien hans bare prøvde å beskytte han, de var ikke løgner, vet ikke jeg, men jeg syns mest synd på han enn på deg.

Gjest Hemmeligheter

hvis det tok slutt og du dritter i hvordan han har det i dag, hvorfor er du så lei at han skjult diagnosen hele veien? det er ikke alle som sliter med psykisk problemer som vil si det til andre for derreter som vanlig bli forlat med en gang fordi 'man er syk'. Familien hans bare prøvde å beskytte han, de var ikke løgner, vet ikke jeg, men jeg syns mest synd på han enn på deg.

Oisann, er du litt hårsår kanskje?

HVOR sier jeg at jeg driter i hvordan han har det? Det gjør jeg så langt i fra! Jeg har gjort alt jeg kan, og nå fått ham inn til psykiatrisk behandling. Er det å drite i hvordan et menneske har det?

Og jeg har for f*** ikke gitt opp denne mannen. Jeg elsker ham fremdeles, men han har ødelagt meg. Hva er viktigst; å ta ansvar for mitt eget liv, eller å ta ansvar for hans også, og dermed la oss begge gå under.

Forøvrig er ikke Borderlin "psykiske problemer"- Du vet tydelig ikke hva du prater om.

Hadde du vært borti en person med psykopatiske trekk, så hadde du aldri uttalt deg på den måten.

Og ja, jeg syns inderlig synd på ham jeg også. Men jeg har det uttrolig vondt grunnet det han har gjort mot meg,og får i dag krisehjelp av psykiatere spesialisert på psykopater.

Takk for oppmuntringen, du. Jeg mener nå fremdeles familien skulle ha fortalt meg. I det minste skulle han ha sagt det selv. Har noen rett til å *vite* at de ødelegger et menneskes liv ved å holde skjult så store ting som vil virke inn på et samliv?

Tenk deg om neste gang.

Gjest blæra

HVOR sier jeg at jeg driter i hvordan han har det? Det gjør jeg så langt i fra! Jeg har gjort alt jeg kan, og nå fått ham inn til psykiatrisk behandling. Er det å drite i hvordan et menneske har det?

Og jeg har for f*** ikke gitt opp denne mannen. Jeg elsker ham fremdeles, men han har ødelagt meg. Hva er viktigst; å ta ansvar for mitt eget liv, eller å ta ansvar for hans også, og dermed la oss begge gå under.

Forøvrig er ikke Borderlin "psykiske problemer"- Du vet tydelig ikke hva du prater om.

Hadde du vært borti en person med psykopatiske trekk, så hadde du aldri uttalt deg på den måten.

Og ja, jeg syns inderlig synd på ham jeg også. Men jeg har det uttrolig vondt grunnet det han har gjort mot meg,og får i dag krisehjelp av psykiatere spesialisert på psykopater.

Takk for oppmuntringen, du. Jeg mener nå fremdeles familien skulle ha fortalt meg. I det minste skulle han ha sagt det selv. Har noen rett til å *vite* at de ødelegger et menneskes liv ved å holde skjult så store ting som vil virke inn på et samliv?

Tenk deg om neste gang.

hva er sammenhengen mellom borderline og psykopatiske trekk??

Gjest bebba

Jeg har gått igjennom tøff skilsmisse, i tillegg har jeg en kjæreste som har vært mye syk og har opplevd mye sorg rundt det. Jeg har hatt problemer i noen år og gikk på cipramil ca. 9 måneder, sluttet for 3 år. Jeg har gått til psykolog regelmessig i tillegg til fastlegen min. I over to år er de eneste medisinene jeg har brukt Nozinan, det siste året hver natt. Nå er jeg kommet i egen leilighet med barna mine og livet skulle begynne å falle til ro. Jeg sluttet å bruke Nozinanen regelmessig, men sover urolig og har mye angst om nettene. Jeg sovner om kvelden, våkner midt på natta og engster meg gal for fremtiden. Hvert eneste problem får enorme dimensjoner. Jeg sovner igjen, våkner svett og trøtt og går til jobben hvor jeg fungerer nå noenlunde igjen etter en lang sykemeldingsperiode. Nozinanen hjelper med å sove mer helhetlig men angsten er der som en mørk skygge.

Annonse

Gjest bebba

Jeg har gått igjennom tøff skilsmisse, i tillegg har jeg en kjæreste som har vært mye syk og har opplevd mye sorg rundt det. Jeg har hatt problemer i noen år og gikk på cipramil ca. 9 måneder, sluttet for 3 år. Jeg har gått til psykolog regelmessig i tillegg til fastlegen min. I over to år er de eneste medisinene jeg har brukt Nozinan, det siste året hver natt. Nå er jeg kommet i egen leilighet med barna mine og livet skulle begynne å falle til ro. Jeg sluttet å bruke Nozinanen regelmessig, men sover urolig og har mye angst om nettene. Jeg sovner om kvelden, våkner midt på natta og engster meg gal for fremtiden. Hvert eneste problem får enorme dimensjoner. Jeg sovner igjen, våkner svett og trøtt og går til jobben hvor jeg fungerer nå noenlunde igjen etter en lang sykemeldingsperiode. Nozinanen hjelper med å sove mer helhetlig men angsten er der som en mørk skygge.

Beklager, dette havnet på feil sted.

Gjest karen

Tenk deg om neste gang.

"Forøvrig er ikke Borderlin "psykiske problemer"- Du vet tydelig ikke hva du prater om"

jeg har selv bordeline trekk, så kanskje du selv vet ikke mye om hvordan man opplever slik ting daglig. Dessuten ikke alle som er bordeline, er psykopater.

du bagatelliserer alle som er syk, gjør du ikke det?

det er bare du den stakkars!!!

du begynte med diskusjonen da må du takle også høre negativt feedback du også, jeg for min del fremdeles syns mest synd på han, men ikke at det tok slut mellom dere, fordi det var sikkert bra for ham å ikke være med en som deg som er så selvsentrert.

Gjest karen

hva er sammenhengen mellom borderline og psykopatiske trekk??

'hemmeligheter' selv skriver i sitt først innlegg:

"Vi hadde et tilsynelatende ok forhold i tre-fire mnd. Da begynte jeg gradvis å se ting hos ham jeg reagerte på, men fornektet. Det har bare forverret seg med tiden, og til slutt lurte jeg på om jeg levde sammen med en psykopat"

hun kaller han først psykopat, så deretter skriver:

"Hvorfor har ingen sagt noe. Eksen har Borderline. Det har jeg fått vite ved å drive litt "research" på egenhånd og sammen med min familie. "

ikke alle som er bordeline er psykopater, og det vet hun ikke selv, men fremdeles kom og skrev at jeg har ikke peilig på det jeg sier.

http://www.helsenett.no/2_2_1/2_2_1_s11.html

Gjest blæra

"Vi hadde et tilsynelatende ok forhold i tre-fire mnd. Da begynte jeg gradvis å se ting hos ham jeg reagerte på, men fornektet. Det har bare forverret seg med tiden, og til slutt lurte jeg på om jeg levde sammen med en psykopat"

"Hvorfor har ingen sagt noe. Eksen har Borderline. Det har jeg fått vite ved å drive litt "research" på egenhånd og sammen med min familie. "

ikke alle som er bordeline er psykopater, og det vet hun ikke selv, men fremdeles kom og skrev at jeg har ikke peilig på det jeg sier.

hæ?

Gjest Hemmeligheter

Det er faktisk mange borderline -pasienter som har psykopatiske trekk, eller kan utvikle dette. Jeg sier ikke at psykopat og Borderline er det samme, men kan være beslektet.

Hva du mener om saken er for meg likegyldig. Det jeg sier her er fakta.

Gjest Hemmeligheter

"Forøvrig er ikke Borderlin "psykiske problemer"- Du vet tydelig ikke hva du prater om"

jeg har selv bordeline trekk, så kanskje du selv vet ikke mye om hvordan man opplever slik ting daglig. Dessuten ikke alle som er bordeline, er psykopater.

du bagatelliserer alle som er syk, gjør du ikke det?

det er bare du den stakkars!!!

du begynte med diskusjonen da må du takle også høre negativt feedback du også, jeg for min del fremdeles syns mest synd på han, men ikke at det tok slut mellom dere, fordi det var sikkert bra for ham å ikke være med en som deg som er så selvsentrert.

For det første; Hadde du lest mine innlegg litt nøyere så ser du at jeg så visst ikke bagatelliserer psykisk syke mennesker.

Jeg har gjort det jeg kan for å hjelpe ham.

For det andre vet jeg meget godt hva både en psykopat og en Borderline-personlighet er.

At jeg er selvsentrert? Jo takk for ditt syn på meg, men det er helt irrasjonellt. Forøvrig er det ingen vits i å diskutere slike "hugg" med deg. Men mon tro om du hadde glede av å kalle meg det?

Og selvsagt sympatiserer du med ham. Jeg hadde da aldri trodd noe annet. Du er jo lik ham.

Håper du får god hjelp.

Annonse

Gjest kikka

Det er faktisk mange borderline -pasienter som har psykopatiske trekk, eller kan utvikle dette. Jeg sier ikke at psykopat og Borderline er det samme, men kan være beslektet.

Tror ikke noe på deg. Kjenner mange med borderline, og typisk er at de har mye emtapi og er veldig snille og forståelsesfulle.

"Borderline Personality Disorder: Is it a character disorder?

Absolutely not. It's a tragedy that individuals with character disorder who also have the BPD are the most difficult patients, and are the most likely to be hospitalized and get attention. They have given mental health practitioners, academicians, and administrative people the incorrect impression that the BPD is a character disorder. It's not. I have many, many borderlines in my practice who are honorable, honest people who are genuinely suffering from their neurological problems.

Lying, lack of integrity, willingness to hurt other people, stealing, lack of gratitude, immoral behavior, and cheating are all signs of character problems."

http://www.biologicalunhappiness.com/AskDoc/q10.htm

Gjest Hemmeligheter

Tror ikke noe på deg. Kjenner mange med borderline, og typisk er at de har mye emtapi og er veldig snille og forståelsesfulle.

"Borderline Personality Disorder: Is it a character disorder?

Absolutely not. It's a tragedy that individuals with character disorder who also have the BPD are the most difficult patients, and are the most likely to be hospitalized and get attention. They have given mental health practitioners, academicians, and administrative people the incorrect impression that the BPD is a character disorder. It's not. I have many, many borderlines in my practice who are honorable, honest people who are genuinely suffering from their neurological problems.

Lying, lack of integrity, willingness to hurt other people, stealing, lack of gratitude, immoral behavior, and cheating are all signs of character problems."

http://www.biologicalunhappiness.com/AskDoc/q10.htm

Tro hva du vil for min del.

Gjest karen

det hjelper ikke noe særlig å ha så mye kunnskap om bordeline lidelse når at det tok slutt mellom dere.

du burde få vite alt dette lenge siden, kanskje da ville du ikke føle seg så skyldig idag

Gjest (ikke undertegnet)

det ligger en beskjed til deg på meldinger

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...