Gå til innhold

Han får "tegn" hele tiden...

Anbefalte innlegg

Gjest Vennene

Hei!

Vi er en gjeng som har en kammerat som vi lurer på sliter litt psykisk. Han er 29 år, og er veldig orginal, for å si det sånn.

Vi har vært inne på tanken om scizofreni eller emosjonell usatbil lidelse.

Dette er hva som skjedde for en ukes tid siden: Han har lenge hatt lyst på en type motorsykkel. Yamaha, og den typen han vil ha er knall blå.

Han ringte til meg, var i ekstase og la ut om at han nettopp hadde sett en slik blå sykkel, og at det var sikkert et tegn på at han skulle ha en slik. Jeg bare lyttet.Han fortsatte, like intens i stemmen, og la ut om at "Ja, og rett etterpå kom det en *like* blå bil kjørende!!" Det "måtte" jo bety at han skulle han en slik motorsykkel , og det var såvisst ingen tilfeldighet.

Han fortsetter så, og sier da "Ja, og vet du hva? Da jeg kikket rundt meg, så la jeg merke til at sjøen var blå også!"...Og alt dette skulle være et tegn på at han skulle ha en slik sykkel. Tegn fra Gud mente han.

Dette er èn episode av mange. Han får stadige "tegn" gjennom tv og media. Han "vet" når noe kommer til å skje ( i følge ham selv), og han tar veldig mange negative ting til seg. Ser han mange som gifter seg på tv en periode, så tar han det som et tegn på at det snart er hans tur.

Osv osv.

MEN vi tror likevel ikke han er psykotisk. For han er seg selv 95 % av tiden. Dette er små ting som skjer innimellom, og da som regel i en eller annen intens form. han forteller og er helt "oppe" når han legger ut om dette.

Ellers er han tilsynelatende normal, men svært spesiell. Mye alene og surrer. Han er også svært aggressiv til tider....Masse kunne vi sagt, men vi lar det være med dette. Hva er dette? Hører slike små-forvirrede episoder inn under en spesiell diagnose?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58766-han-f%C3%A5r-tegn-hele-tiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vellvell

det virker mest som at han er manisk depressiv.. bipolar. jeg opplever selv slik tegn hele tiden.

det er så utrolig, stor sammenheng og jeg tror at det stemmer!

vell vell en person bør vel ha opplevd en periode med mani og en depresjon før du kan hoppe til en sånn konklusjon. jeg vokste opp hos en mor som var manisk depressiv og jeg kan love deg hun så ned på folk som så slike "sammenhenger". der i gården var det kun logikk og vitenskap som ble sett på som rett.

Annonse

Psykiateren mener han er schizotyp, andre mener han er bipolar (manisk-depressiv). Han kan selvsagt også ha en schizoaffektiv forstyrrelse (en slags blanding av de to ovenfor nevnte). Men poenget er vel ikke hvilken diagnose som skal stilles, noe som uansett ikke kan gjøres over nettet. Snarere er det vel viktig å si at han er heldig som har venner som bryr seg, og det håper jeg dere fortsetter med. Kanskje dere skulle prøve å ta dette opp med ham, på en respektfull måte? Dere trenger ikke å si at dere tror han er dette eller hint, men dere kan jo spørre hvordan han har det. Foreløpig tror jeg man skal være forsiktig med å si at det feiler ham dette eller hint, men nøye seg med å si at han kanskje er en som trenger ekstra omsorg og forståelse.

Psykiateren mener han er schizotyp, andre mener han er bipolar (manisk-depressiv). Han kan selvsagt også ha en schizoaffektiv forstyrrelse (en slags blanding av de to ovenfor nevnte). Men poenget er vel ikke hvilken diagnose som skal stilles, noe som uansett ikke kan gjøres over nettet. Snarere er det vel viktig å si at han er heldig som har venner som bryr seg, og det håper jeg dere fortsetter med. Kanskje dere skulle prøve å ta dette opp med ham, på en respektfull måte? Dere trenger ikke å si at dere tror han er dette eller hint, men dere kan jo spørre hvordan han har det. Foreløpig tror jeg man skal være forsiktig med å si at det feiler ham dette eller hint, men nøye seg med å si at han kanskje er en som trenger ekstra omsorg og forståelse.

enig med deg!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...