Gå til innhold

Vondt i kneet


Kristoffer

Anbefalte innlegg

For snaue to uker siden var jeg og gikk tur i fjellet. Der vi gikk var det veldig bratt, og jeg merket det i bena og knærne da vi gikk nedover, men jeg tenkte ikke noe mer over det.

Dagen etter var jeg normalt sliten, men tenkte ikke noe mer over det. Den andre dagen skulle jeg ut og spille squash, men da måtte jeg gi meg etter bare noen minutter på banen på grunn av vondt i det ene kneet.

Etter det har jeg hatt vondt i kneet når jeg går nedover bakker, nedover trapper eller liknende, men jeg merker ingenting når jeg sitter, ligger, står eller går bortover/oppover. Det er tydelig at det er den bevegelsen man gjør når man holder igjen kroppen med kneet som gjør at jeg får vondt.

Det kjennes ut som en stikkende smerte like under kneskålen når jeg står oppreist, og det gjør så vondt at jeg nå prøver å unngå å gå ned trapper. Hvis jeg unngår nedoverbakker og trapper, kan jeg gå hele dagen uten å kjenne noe som helst.

Hva kan dette være, og hva kan jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du har apex malaci, dvs at brusken på spidsen af knæskallen er presset for hårdt og mådke (næppe) gået istykker.

samtidig bliver man meget rød i slimhinden nedenfor såpidsen af knæskallen.

følgende muligheder foreligger.

1 hold dig fra sport et godt stykke tid (1-3 kvartaler)

2 få fat i nogle piller der kaldes NSAID.

3 få lagt gips omkring knæet i 4 uger som beskrevet i nedenstående hjemmeside under forskning

www.ortkirkoege.suite.dk

det er mine anbefalinger.

mvh

bruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Utfra din beskrivelse vil jeg tro at du har pådratt deg en overbelastning i kneet, gjerne i menisken- bruskflatene fremst i kneet under kneskjellet. Grunnen til at du merker det når du går nedover, holder igjen med kneet, er at det er den type bevegelse som innebærer størst belastning på kneene- negativ belastning. Du kan belaste minst (er svakest) ved positiv muskelbruk, dvs. når du løfter/drar sammen/kontraherer muskelen. Du kan klare mer belastning når du løfter statisk, dvs. du klarer ikke å løfte, men gir heller ikke etter- du holder belastningen i ro på samme sted. Sterkest/mest belastning tåler du når du holder imot og sakte gir etter for belastningen; det er slik du jobber når du går ned en trapp; du holder igjen. Da blir belastningen størst for brusk, sener, muskelfester og muskler, og ved skade vil det være denne typen belastning som først gir symptomsmessige utslag. Forverrer smertene seg, bør du få dette undersøkt. Det vil nok gi seg etter en tid. Viktig er det at du ikke utfordrer smerten med økende belastning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...