Nyco Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Det er rart det der hvordan alle sier at en 15 åring ville drukke uansett. Det er 18 års aldersgrense for å drikke alkohol. Og jeg mener det handler om ansvar. Når man er 18 regnes man som voksen, og kan ta det ansvaret som følger med. I alle fall med hensyn til loven. Hvis noe skulle skje i fylla etc. Når det var snakk om den 13 åringen som hadde frivillig sex med en på 26 skrek mange over seg for at jenta ikke fikk erstatning! Er moralen her at en på 15 år godt kan drikke og ta det ansvaret som følger med, mens en under 16 ikke er ansvarlig for seg selv med hensyn til frivillig sex? Litt dumt formulert, men dere skjønner hva jeg mener. Jeg kommer aldri til å akseptere at mine barn drikker alkohol før de er myndige, og jeg kommer til å ta i bruk de virkemidlene jeg kan for å hindre det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aliana Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Hvis du tar med deg f.eks. din 16 år gamle datter til utlandet på ferie (f.eks. Danmark, Tyskland eller Spania). Kommer du da til å akseptere at hun drikker alkohol? I de fleste land er det tross alt lovlig at en 16-åring drikker alkohol, og det er ingen lov som kan nekte datteren din det. Hvis enhver under 16 år skulle fått erstatning etter å ha ligget med en som er eldre enn 16, hadde mange tenåringer vært rike i dag.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-254419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 16. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2002 Hvis du tar med deg f.eks. din 16 år gamle datter til utlandet på ferie (f.eks. Danmark, Tyskland eller Spania). Kommer du da til å akseptere at hun drikker alkohol? I de fleste land er det tross alt lovlig at en 16-åring drikker alkohol, og det er ingen lov som kan nekte datteren din det. Hvis enhver under 16 år skulle fått erstatning etter å ha ligget med en som er eldre enn 16, hadde mange tenåringer vært rike i dag.... Jeg har to sønner...og nei. Jeg ville ikke akseptere det om vi befant oss i Uruguay! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-254424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aliana Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Jeg har to sønner...og nei. Jeg ville ikke akseptere det om vi befant oss i Uruguay! Men du kunne ikke nektet dem det der mer enn du kunne nektet dem det i Norge etter at de hadde fyllt 18.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-254483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 16. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2002 Men du kunne ikke nektet dem det der mer enn du kunne nektet dem det i Norge etter at de hadde fyllt 18.... Jo damen det kunne jeg. Jeg opphører ikke å være mamma og de slutter ikke å være mindreårige selv om vi krysser grensa til et annet land. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-254492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rufse Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Hvis du tar med deg f.eks. din 16 år gamle datter til utlandet på ferie (f.eks. Danmark, Tyskland eller Spania). Kommer du da til å akseptere at hun drikker alkohol? I de fleste land er det tross alt lovlig at en 16-åring drikker alkohol, og det er ingen lov som kan nekte datteren din det. Hvis enhver under 16 år skulle fått erstatning etter å ha ligget med en som er eldre enn 16, hadde mange tenåringer vært rike i dag.... Hvis jeg f.eks reiser til Japan, der er den sexuelle lavalder er 12 år, er det da greit at datteren min på 12 år har sex? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-254584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guttemamma Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Hvor gamle er guttene dine? Er du sammen med dem hele døgnet? Hva gjør du hvis de etterhvert ønsker å være sammen med kamerater - i en setting du må anta vil medføre alkohol? Nekter du dem? Jeg har også gutter, eldste er 15. Han har drukket alkohol på fest, men jeg vet med sikkerhet at han aldri prøver noe annet (dop). Dette vet jeg fordi jeg snakker med ham, kompromisser på noe (selvfølgelig ville jeg helst at denne problemstillingen ikke kom opp før han var 18), og ikke blir sint eller fyker opp når han forteller meg ting. Dermed kan jeg også forklare mitt syn, og grunnlaget for mine grenser, og så kan vi bli enige om hvilken avtale vi skal holde oss til. Jeg oppnår en gutt som holder avtaler, kommer hjem til avtalt tid, ringer når han skal, og som ikke lyver for meg. Faktisk ganske mye verdt. Og han har aldri vært så full at jeg har merket det, annet enn på ånden. Men så sover jeg heller aldri når han kommer hjem! Det aller viktiste er likevel: Jeg har terpet i mange år på at hvis noe skjer, hvis han trenger at jeg kommer og henter, så kommer jeg - uansett hvor og når. Dette innebærer at han må være trygg på at dette gjelder selv om han er full. Jeg tror at ved å forfekte en "aldri før 18-årsdagen" policy, kan du risikere at han drikker seg dritings, ikke tør å komme hjem - og hva skjer da? Styrer han klar av alkohol fordi du kan lukte det, men hva med piller? Merker du det? Hva hvis han da blir med noen videre, får blackout..... Det er mange ganske så tragiske historier, dessverre, om hva som har skjedd med unger som ikke tør ringe hjem eller komme hjem av frykt for foreldre som blir rasende. Og når det gjelder sex - poenget må vel være å snakke om respekt, prevensjon etc slik at ungene får et fornuftig syn på dette? Jeg "trøkker" endel info over min eldste, men får klar beskjed tilbake: han kan godt høre på, men "man snakker ikke med mora si om sex". Så da så 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-255081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 16. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2002 Hvor gamle er guttene dine? Er du sammen med dem hele døgnet? Hva gjør du hvis de etterhvert ønsker å være sammen med kamerater - i en setting du må anta vil medføre alkohol? Nekter du dem? Jeg har også gutter, eldste er 15. Han har drukket alkohol på fest, men jeg vet med sikkerhet at han aldri prøver noe annet (dop). Dette vet jeg fordi jeg snakker med ham, kompromisser på noe (selvfølgelig ville jeg helst at denne problemstillingen ikke kom opp før han var 18), og ikke blir sint eller fyker opp når han forteller meg ting. Dermed kan jeg også forklare mitt syn, og grunnlaget for mine grenser, og så kan vi bli enige om hvilken avtale vi skal holde oss til. Jeg oppnår en gutt som holder avtaler, kommer hjem til avtalt tid, ringer når han skal, og som ikke lyver for meg. Faktisk ganske mye verdt. Og han har aldri vært så full at jeg har merket det, annet enn på ånden. Men så sover jeg heller aldri når han kommer hjem! Det aller viktiste er likevel: Jeg har terpet i mange år på at hvis noe skjer, hvis han trenger at jeg kommer og henter, så kommer jeg - uansett hvor og når. Dette innebærer at han må være trygg på at dette gjelder selv om han er full. Jeg tror at ved å forfekte en "aldri før 18-årsdagen" policy, kan du risikere at han drikker seg dritings, ikke tør å komme hjem - og hva skjer da? Styrer han klar av alkohol fordi du kan lukte det, men hva med piller? Merker du det? Hva hvis han da blir med noen videre, får blackout..... Det er mange ganske så tragiske historier, dessverre, om hva som har skjedd med unger som ikke tør ringe hjem eller komme hjem av frykt for foreldre som blir rasende. Og når det gjelder sex - poenget må vel være å snakke om respekt, prevensjon etc slik at ungene får et fornuftig syn på dette? Jeg "trøkker" endel info over min eldste, men får klar beskjed tilbake: han kan godt høre på, men "man snakker ikke med mora si om sex". Så da så Jeg har ingen garantier for hva mine gutter vil gjøre når de vokser opp. Og at de kan komme hjem og fortelle er en selvfølge for meg. Jeg innser at de sikkert vil prøve seg innen de blir myndige. Men jeg aksepterer det ikke, og det kommer jeg til å si i fra om. Å si at det er "greit for meg at du tar noen pils istedet for å ta stoff" er å gi signal om at det er ok å drikke før de er myndige, og det mener jeg er feil. Kommunikasjon, holdninger og hvor mye jeg kan stole på ungene og omvendt er nøkkelen. At de må gjøre sine egne erfaringer, drite på droget som det heter er helt klart. Og det er da min jobb som mamma er å komme inn og spørre om de har lært noe av det, og om det var særlig lurt. Så kan vi bli enige om reglene i forhold til det. Jeg har et noe anstrengt forhold til alkohol fordi jeg har vokst opp i et hjem med en misbruker. Jeg er ikke fanatisk av den grunn, og kan ta noen glass selv. Men i forhold til å ta ansvar for seg selv, ikke la seg presse av andre, ha en viss oversikt over hva alkohol innebærer, og respektere lovverket, der er jeg beinhard. Forøvrig stilte jeg spørsmålet i første omgang fordi så mange reagerte på den jenta som ikke fikk erstatning for frivillig sex. Hun er et barn og kan ikke ta det ansvaret det er å ha sex. Alikevel ser det ut til at de fleste er villig til å fire på det med ansvar når det kommer til mindreårige og alkohol. "De drikker alikevel" så vi ser litt gjennom fingrene med det. Jeg ser ikke helt forskjellen mellom de to tingene. Forøvrig mener jeg risikoen for at noe skal skje er rimelig større nå mindreårige drikker, enn når de puler rundt for å si det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-255102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Jeg har ingen garantier for hva mine gutter vil gjøre når de vokser opp. Og at de kan komme hjem og fortelle er en selvfølge for meg. Jeg innser at de sikkert vil prøve seg innen de blir myndige. Men jeg aksepterer det ikke, og det kommer jeg til å si i fra om. Å si at det er "greit for meg at du tar noen pils istedet for å ta stoff" er å gi signal om at det er ok å drikke før de er myndige, og det mener jeg er feil. Kommunikasjon, holdninger og hvor mye jeg kan stole på ungene og omvendt er nøkkelen. At de må gjøre sine egne erfaringer, drite på droget som det heter er helt klart. Og det er da min jobb som mamma er å komme inn og spørre om de har lært noe av det, og om det var særlig lurt. Så kan vi bli enige om reglene i forhold til det. Jeg har et noe anstrengt forhold til alkohol fordi jeg har vokst opp i et hjem med en misbruker. Jeg er ikke fanatisk av den grunn, og kan ta noen glass selv. Men i forhold til å ta ansvar for seg selv, ikke la seg presse av andre, ha en viss oversikt over hva alkohol innebærer, og respektere lovverket, der er jeg beinhard. Forøvrig stilte jeg spørsmålet i første omgang fordi så mange reagerte på den jenta som ikke fikk erstatning for frivillig sex. Hun er et barn og kan ikke ta det ansvaret det er å ha sex. Alikevel ser det ut til at de fleste er villig til å fire på det med ansvar når det kommer til mindreårige og alkohol. "De drikker alikevel" så vi ser litt gjennom fingrene med det. Jeg ser ikke helt forskjellen mellom de to tingene. Forøvrig mener jeg risikoen for at noe skal skje er rimelig større nå mindreårige drikker, enn når de puler rundt for å si det sånn. Skjønner at du har grunn til å være skeptisk til hva som kan skje ifbm alkohol. Jeg har motsatt utgangspunkt - familie med normalt forhold til alkohol, drikker ingenting selv. Jeg er også redd for hva som kan skje hvis ungene mine drikker, men jeg er mye reddere for hva som kan skje hvis de drikker og kommer ut for noe tull, og ikke tør å ringe hjem fordi de er redde for å få kjeft! Bare i nærområdet her har vi hatt flere episoder med ungdom som ikke har kommet levende hjem fordi de ikke torde å ringe hjem for å bli hentet, men istedet valgte annen "transport". Jeg er i prinsippet helt enig med deg at en aldersgrense skal være til å for å holdes. Men jeg er livredd for å la prinsipper ta overhånd. Hvor gamle synes du ungdommene skal være før de får gå på fest hos kameraten? Hvor gammel er din eldste? Er du helt sikker på at han kommer til å ringe hjem for å bli hentet, hvis han har drukket før han er 18? Hva er verst - en brisen 15-åring eller en 15-åring som ikke tør å komme hjem, men sover hos noen du ikke kjenner - uten å si fra? Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å ikke vite hvor ungen min er, midt på natta........ Da godtar jeg heller at han prøver seg frem litt, mot at jeg vet hva som foregår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-255324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guttemamma Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Skjønner at du har grunn til å være skeptisk til hva som kan skje ifbm alkohol. Jeg har motsatt utgangspunkt - familie med normalt forhold til alkohol, drikker ingenting selv. Jeg er også redd for hva som kan skje hvis ungene mine drikker, men jeg er mye reddere for hva som kan skje hvis de drikker og kommer ut for noe tull, og ikke tør å ringe hjem fordi de er redde for å få kjeft! Bare i nærområdet her har vi hatt flere episoder med ungdom som ikke har kommet levende hjem fordi de ikke torde å ringe hjem for å bli hentet, men istedet valgte annen "transport". Jeg er i prinsippet helt enig med deg at en aldersgrense skal være til å for å holdes. Men jeg er livredd for å la prinsipper ta overhånd. Hvor gamle synes du ungdommene skal være før de får gå på fest hos kameraten? Hvor gammel er din eldste? Er du helt sikker på at han kommer til å ringe hjem for å bli hentet, hvis han har drukket før han er 18? Hva er verst - en brisen 15-åring eller en 15-åring som ikke tør å komme hjem, men sover hos noen du ikke kjenner - uten å si fra? Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å ikke vite hvor ungen min er, midt på natta........ Da godtar jeg heller at han prøver seg frem litt, mot at jeg vet hva som foregår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-255325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 17. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2002 Skjønner at du har grunn til å være skeptisk til hva som kan skje ifbm alkohol. Jeg har motsatt utgangspunkt - familie med normalt forhold til alkohol, drikker ingenting selv. Jeg er også redd for hva som kan skje hvis ungene mine drikker, men jeg er mye reddere for hva som kan skje hvis de drikker og kommer ut for noe tull, og ikke tør å ringe hjem fordi de er redde for å få kjeft! Bare i nærområdet her har vi hatt flere episoder med ungdom som ikke har kommet levende hjem fordi de ikke torde å ringe hjem for å bli hentet, men istedet valgte annen "transport". Jeg er i prinsippet helt enig med deg at en aldersgrense skal være til å for å holdes. Men jeg er livredd for å la prinsipper ta overhånd. Hvor gamle synes du ungdommene skal være før de får gå på fest hos kameraten? Hvor gammel er din eldste? Er du helt sikker på at han kommer til å ringe hjem for å bli hentet, hvis han har drukket før han er 18? Hva er verst - en brisen 15-åring eller en 15-åring som ikke tør å komme hjem, men sover hos noen du ikke kjenner - uten å si fra? Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å ikke vite hvor ungen min er, midt på natta........ Da godtar jeg heller at han prøver seg frem litt, mot at jeg vet hva som foregår. Så langt det er mulig gjør jeg heller avtaler med dem om å bli hentet selv om det er sent på natta. Så får de velge om de drikker og får møte mora med rynkede bryn, eller om de holder seg edru. Jeg var 19 selv før jeg tok min første øl på byen, og hadde ingen problemer med å la være før det. Selv om presset var stort blandt andre ungdommer. Ettersom de engang må forholde seg til regler i hjemmet kan straffen bli inndratte lommepenger og eller husarrest. Jeg er som sakt på ingen måte fanatisk, heller realist, men jeg mener det er lov å bruke sitt eget hode, ikke bare henge seg på det som alle andre gjør. Og jeg godtar selvfølgelig at mine egne erfaringer ikke er gode nok for mine unger. De må prøve og feile selv. Man lærer på skinnet sa farmor bestandig ;0) At ungene mine noensinne skal være redd meg og ikke tørre komme hjem ser jeg på som jeg har sviktet min oppgave som mor. Jeg har fått spørsmål om alkohol av 6åringen min allerede, fordi han har fått med seg mye fra media og andre unger. Jeg sier som sant er, alkohol, eller vin som han omtalte det, påvirker hodet og kroppen slik at man kan bli surrete og miste dømmekraften. Noe som igjen kan være farlig om man ikke har et gjennomtenkt forhold til hva man driver med. Selvfølgelig med enklere ord :0) Han er svært lik sin mor i sinn den gutten, jeg tror og håper at vi skal kunne ha en god dialog om temaet også når han blir eldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-255359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aliana Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Jo damen det kunne jeg. Jeg opphører ikke å være mamma og de slutter ikke å være mindreårige selv om vi krysser grensa til et annet land. Du opphører ikke å være mamma, og de opphører ikke å være mindreårige i Norge, men de opphører å være mindreårige i det "nye" landet... som mor kan du nekte så mye du vil og skape rabalder, men du har ingen lov å vise til som understreker det du sier... det ville med andre ord ikke være ulovlig av barna dine å nekte å gjøre som du sa.... Vil bare føye til en liten ting: Jeg drakk ikke alkohol da jeg var i Spania som 16-åring, samme hvor mye jeg hadde lov til det.. visste hva som hadde ventet med fra foreldrene mine i et sånt tilfelle...... Det er med andre ord mulig at barna dine lar være å drikke selv om de har lyst firdi de vet at du har noe imot det..., men ifølge loven har en 16-åring full rett til å gå inn i en butikk i Tyskland og kjøpe seg en vinflaske... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-255601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aliana Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Hvis jeg f.eks reiser til Japan, der er den sexuelle lavalder er 12 år, er det da greit at datteren min på 12 år har sex? moralsk sett: Nei! Ifølge loven: Ja! Har din 12-år gamle datter sex med en 20 år gammel japaner i Japan, kan hun/du ikke gå til sak i Norge og kreve erstatning eller kreve at japaneren blir fengslet.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-255608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guttemamma Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Så langt det er mulig gjør jeg heller avtaler med dem om å bli hentet selv om det er sent på natta. Så får de velge om de drikker og får møte mora med rynkede bryn, eller om de holder seg edru. Jeg var 19 selv før jeg tok min første øl på byen, og hadde ingen problemer med å la være før det. Selv om presset var stort blandt andre ungdommer. Ettersom de engang må forholde seg til regler i hjemmet kan straffen bli inndratte lommepenger og eller husarrest. Jeg er som sakt på ingen måte fanatisk, heller realist, men jeg mener det er lov å bruke sitt eget hode, ikke bare henge seg på det som alle andre gjør. Og jeg godtar selvfølgelig at mine egne erfaringer ikke er gode nok for mine unger. De må prøve og feile selv. Man lærer på skinnet sa farmor bestandig ;0) At ungene mine noensinne skal være redd meg og ikke tørre komme hjem ser jeg på som jeg har sviktet min oppgave som mor. Jeg har fått spørsmål om alkohol av 6åringen min allerede, fordi han har fått med seg mye fra media og andre unger. Jeg sier som sant er, alkohol, eller vin som han omtalte det, påvirker hodet og kroppen slik at man kan bli surrete og miste dømmekraften. Noe som igjen kan være farlig om man ikke har et gjennomtenkt forhold til hva man driver med. Selvfølgelig med enklere ord :0) Han er svært lik sin mor i sinn den gutten, jeg tror og håper at vi skal kunne ha en god dialog om temaet også når han blir eldre. Hei igjen, Nyco. Det høres veldig fornuftig ut det du sier, og jeg tror vi erv eldig på linje når det gjelder å ha en god dialog med ungene. Men hvis din sønn vet at det blir husarrest hvis han kommer brisen hjem, tror jeg han heller venter med å komme hjem, smyger seg på rommet, eller gjør noe annet for å unngå at du merker det. Jeg vet om svært gode, skikkelige mødre som har opplevd at poden ikke har kommet hjem (nettopp av denne grunn) uten at de på noen som helst måte har sviktet som mødre! Men forstår jeg deg riktig når jeg tror at det er din eldste sønn som er 6 år? I så fall kan vi heller ta opp igjen denne diskusjonen om 8-10 år...... Jeg sier ikke dette for å bagatellisere dine meninger, men jeg har selv endret mye på praksisen min, om ikke grunntanken, i løpet av å ha blitt tenåringsmor. Om 10 år har jeg dessuten "fasiten" - da er jeg ferdig med tenåringer, og vet enda mer om hvorvidt dagens praksis har noe for seg :-) Lykke til, uansett! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-255612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 17. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2002 Du opphører ikke å være mamma, og de opphører ikke å være mindreårige i Norge, men de opphører å være mindreårige i det "nye" landet... som mor kan du nekte så mye du vil og skape rabalder, men du har ingen lov å vise til som understreker det du sier... det ville med andre ord ikke være ulovlig av barna dine å nekte å gjøre som du sa.... Vil bare føye til en liten ting: Jeg drakk ikke alkohol da jeg var i Spania som 16-åring, samme hvor mye jeg hadde lov til det.. visste hva som hadde ventet med fra foreldrene mine i et sånt tilfelle...... Det er med andre ord mulig at barna dine lar være å drikke selv om de har lyst firdi de vet at du har noe imot det..., men ifølge loven har en 16-åring full rett til å gå inn i en butikk i Tyskland og kjøpe seg en vinflaske... Dersom vi noensinne reiser til utlandet vil det være på MIN regning. Og da kan jo de håpefulle velge om de skal leke voksen eller bli hjemme! Forøvrig ble de jo pent nødt til å bli med hjem igjen... Jeg synes Rufse hadde et glimrende argument i så måte. Hva et annet land vedtar som lov er uinteressant all den tid vi bare er på besøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-256112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Hei. Du skriver: "Er moralen her at en på 15 år godt kan drikke og ta det ansvaret som følger med, mens en under 16 ikke er ansvarlig for seg selv med hensyn til frivillig sex?" Jenta er etter mitt syn ikke ansvarlig for seg selv fordi hun ikke hadde frivillig sex _alene_. Det var èn til med i bildet. En person som var voksen og burde visst bedre enn ei jente på tretten. Men, altså, nå er jeg heller ikke for å servere alkohol til mindreårige. Vi lærer dem ikke å drikke på den måten. Vi vet heller ikke hva de får i seg på fest ved å sende med de en six-pack. Skal man sidestille alkohol til ungdom og sex med trettenåring, må vi anta at en voksen person er direkte delaktig i 15-åringens drikking. Å fysisk helle alkoholen nedi halsen på han mens han frivillig svelger, blir vel omtrent det samme. *s* Men billedlig talt er det vel det vi gjør om vi forsyner ungdommene med alkohol? Eller? Jeg er ikke avholds, men ser ikke at det finnes et godt argument for kombinasjonen alkohol - ungdom. Det er min overbevisning og jeg kommer ikke til å la min datter dra på fest med en "polpose i hånda" om tre år. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å utsette alkoholdebuten. Jeg kommer til å gjøre det fordi jeg tror alkohol i ung alder er skadelig for barna mine. Jeg tror min holdning til alkohol er med på å forme barnas. Vi har det moro uten alkohol. Det er sjelden jeg drikker. Men jeg ser ikke på alkohol som noe farlig i enhver situasjon. Jeg synes bare rett og slett at det er unødvendig å sette fram alkoholholdige drikker uansett anledning. Det er en instilling jeg håper barna mine adopterer. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-256915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest b.b.k. Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 kanskje du reagerer litt feil her? 13 åringer kan også være kåte og ha frivillig sex!! like mye som 16 åringer! det er helt naturlig! tenk deg om... overreagerer du ikke litt?? og når det gjelder alkohol: jeg har drukket siden jeg var 14 (nå er jeg 16), og mamma og pappa vet ingenting om det. noen av vennene mine får alkohol av foreldrene sine, men de fleste lyver, stjeler osv for å få tak i alkohol og komme seg på fest. det at du nekter barna dine å drikke, kommer aldri til å hindre de om de virkelig vil...! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59345-ungdom-og-alkohol-samt-sex/#findComment-304570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.