Gå til innhold

Seponering - engstelig

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinnelig fysioterapeut på 29 år som har gått på ulike SSRI-prparater siden 1998, etter en tung depresjon samt panikkangst & spiseforstyrrelser.

Gikk først på Fontex, men det hadde en del bivirkninger. De siste 2-3 årene har jeg gått på Cipramil, noe som har fungert bra.

Jeg er imidlertid ikke noen tilhenger av å bruke medikamenter med mindre det er tvingende nødvendig. Jeg er ganske redd for mulige skade etter langtidsbruk av disse medikamentene - det vet man jo ikke så mye om ennå. Ettersom jeg har det mye bedre, selv om jeg fortsatt går jevnlig til psykolog - ønsket jeg derfor å slutte. Trappet ned fra 40 via 20 til 10 mg.

For cirka to uker siden sluttet jeg helt, men nå skjer det ting som skremmer meg VELDIG! Jeg har begynt å miste ordene - nesten som ekspessiv afasi. Jeg vet hva jeg skal si eller skrive, men kan ikke finne ordet. Jeg staver feil, og må lese korrektur på meg selv flere ganger. I tillegg glemmer jeg plutselig ting. For 2 uker siden glemte jeg plutselig koden til bankkortet mitt, som jeg har brukt hver dag i flere år. Jeg kom ikke på den heller, og måtte få en ny.

Jeg har også hatt veldig kraftig hodepine de siste ukene, og føler meg slapp og ute av form. I tillegg merker jeg at jeg har fått en økt følelse av uro, og jeg sliter med å få sove. Det passer jo veldig dårlig sammen med en stressende fulltidsjobb.

Nå er jeg usikker på hvordan jeg skal forholde meg. Er dette bivirkninger som vil være forbigående...? ...eller risikerer jeg en varig skade etter bruk av preparatene?

Sånn jeg føler meg nå er det nesten fristende å gå tilbake til å ta preparatet, men det vil jeg ikke! Jeg kunne trenge noen gode råd fra deg som er psykiater, og sikkert har erfaring med seponering av SSRI-preparater.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59682-seponering-engstelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Det samme skjedde med meg. Jeg har etter dette vært sterk motstander av ssri-preparater, fordi de påvirker hjernen i en grad som minner om lammelse av sentralnervesystemet...

Disse ekle tingene har pågått i et par, tre år, men dabbet av sånn litt etter hvert.

Jeg begynner nå å få bedre hukommelse. Ordleggingen min muntlig kom tilbake etter kort tid. Skriftlig er jeg ikke så flink til å uttrykke meg lenger. Før skrev jeg for aviser og nå har jeg problemer med å finne ordene bare ved et enkelt innlegg her. Også dette med korrektur... Jeg leser igjennom samme stykket flere ganger og finner mange feil. Før skrev jeg så og si perfekt.

Hvis jeg skal lese en bok, bruker jeg nå et par måneder eller mer. Før kunne jeg lese samme boka på et par dager. Fordi jeg nå må lese samme avsnitt gang på gang for å "få med meg" hva som står der og skjønne handlingen.

Det føles litt som man må lære ting litt på nytt. Tidligere kunne jeg løse kryssord i ekspressfart, men etter SSRI kunne jeg glemme å løse et barnekryssord.

Jeg glemte også veldig mange ting som hadde med tall og klokkeslett + datoer å gjøre. Dette har bedret seg det siste året.

Hodepine og panikkangst fikk jeg ganske umiddelbart etterpå. Panikkangsten er jeg nå bortimot kvitt, men hodepine sliter jeg med ennå. (Det kan ha andre årsaker).

NHD liker nok ikke at jeg anbefaler deg dette, men jeg synes du burde lese boka "dødelig terapi" av (Ja, nå husker jeg ikke...) Hun som skriver er nok litt "fanatisk", men det er opsiktsvekkende mye hun forteller om som man ikke vet og som leger generelt vet alt for lite om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59682-seponering-engstelig/#findComment-256626
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har aldri sett eller hørt om dette problemet. Derfor tok jeg en kopi og sendte den til produktsjefen for Cipramil hos Lundbeck. Han har tilgang til den internasjonale databasen hvor de registrerer bivirkninger og mulige bivirkninger. Skal legge ut svaret når det kommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59682-seponering-engstelig/#findComment-256704
Del på andre sider

Gjest Z@pvir

Det samme skjedde med meg. Jeg har etter dette vært sterk motstander av ssri-preparater, fordi de påvirker hjernen i en grad som minner om lammelse av sentralnervesystemet...

Disse ekle tingene har pågått i et par, tre år, men dabbet av sånn litt etter hvert.

Jeg begynner nå å få bedre hukommelse. Ordleggingen min muntlig kom tilbake etter kort tid. Skriftlig er jeg ikke så flink til å uttrykke meg lenger. Før skrev jeg for aviser og nå har jeg problemer med å finne ordene bare ved et enkelt innlegg her. Også dette med korrektur... Jeg leser igjennom samme stykket flere ganger og finner mange feil. Før skrev jeg så og si perfekt.

Hvis jeg skal lese en bok, bruker jeg nå et par måneder eller mer. Før kunne jeg lese samme boka på et par dager. Fordi jeg nå må lese samme avsnitt gang på gang for å "få med meg" hva som står der og skjønne handlingen.

Det føles litt som man må lære ting litt på nytt. Tidligere kunne jeg løse kryssord i ekspressfart, men etter SSRI kunne jeg glemme å løse et barnekryssord.

Jeg glemte også veldig mange ting som hadde med tall og klokkeslett + datoer å gjøre. Dette har bedret seg det siste året.

Hodepine og panikkangst fikk jeg ganske umiddelbart etterpå. Panikkangsten er jeg nå bortimot kvitt, men hodepine sliter jeg med ennå. (Det kan ha andre årsaker).

NHD liker nok ikke at jeg anbefaler deg dette, men jeg synes du burde lese boka "dødelig terapi" av (Ja, nå husker jeg ikke...) Hun som skriver er nok litt "fanatisk", men det er opsiktsvekkende mye hun forteller om som man ikke vet og som leger generelt vet alt for lite om.

Har disse problemene vart så lenge som i 2-3 år? Har jo lest at noen har hatt problemer i lang tid etterpå, men så lenge...

Selv har jeg problemer med litt av hvert etter seponering av Efexor. Problemet er jo at en kan aldri helt sikkert vite om det er seponeringsbivirkninger eller andre ting.

Mitt størte problem er sterk indre uro. Har blitt merkbart bedre. Sluttet for tre måneder siden (husker ikke helt her jeg sitter), så jeg håper bedringen fortsetter. Har også store konsentrasjons- og hukommelsesproblemer. Kjenner til det med koder - et kjempeproblem for meg også.

Men noe som har bedret seg hos meg etter seponeringen, er de motoriske ferdighetene. De var elendige ved Efexor-bruk, var utrygg når jeg kjørte bil feks. Dette har bedret seg merkbart etter pilleslutt. Nå nyter jeg bilkjøringen igjen. Ikke dulter jeg borti ting så ofte lenger heller.

Problemet blir å bestemme seg for om en skal holde ut seponerings-problemene, eller om en må prøve noen andre medisiner. Det blir jo fort en ond sirkel. Til slutt vet en ikke hva som er hva av begynnerproblemer, bivirkninger, seponeringsproblemer eller om det rett og slett er psyken selv som spiller deg et puss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59682-seponering-engstelig/#findComment-257156
Del på andre sider

Gjest Aina E

Jeg har aldri sett eller hørt om dette problemet. Derfor tok jeg en kopi og sendte den til produktsjefen for Cipramil hos Lundbeck. Han har tilgang til den internasjonale databasen hvor de registrerer bivirkninger og mulige bivirkninger. Skal legge ut svaret når det kommer.

Takk, det var fint av deg... Jeg har nemlig snakket med enda fler som har de samme problemene, saa vi er nok ikke alene. Kunne värt interessant med en undersökelse blant brukere av ssri. Jeg lurte nesten pä ä lage en privat en, men det betste hadde selvsagt värt om dere kunne tatt fatt i det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59682-seponering-engstelig/#findComment-262453
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...