Gå til innhold

Kontrollbehov, hvordan bli kvitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil_ikke_ha_det_sånn

Jeg sliter med et kontrollbehov som plager både meg og mine nærmeste. Tror jeg kommer til å miste han som står meg nærmest om jeg ikke får bukt med dette, men hvordan?

Jeg sliter med depresjoner og har lav selvfølelse. Har hatt en barndom med mange vonde opplevelser og vet det er derfor. Så... bakgrunnen er grei nok, men hva gjør jeg videre?

Jeg går i terapi og har gjort det en god stund. Føler jeg har stort utbytte av dette og at mye positivt har skjedd med meg, men sjalusien og kontrollbehovet er der likevel. Det er fryktelig vondt å ha det sånn.

Jeg merker veldig godt når det skjer, vet inni meg at nå må jeg stoppe - men det går ikke. Det er som jeg ikke har kontroll over hva jeg sier og tenker. Spesielt er jeg "flink" til å komme med beskyldninger og sjalu bemerkninger... stiller spørsmål og vil vite alt mulig.

Dette er så skambelagt og så "stygt" at jeg ikke vet hvor jeg skal gå med det hen... vet bare at det ødelegger livet mitt (og andres?) og at jeg ender opp alene om jeg ikke får gjort noe med det.

Er i 30-årene og jente, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59809-kontrollbehov-hvordan-bli-kvitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Det viktigste er at du har god innsikt i problemene!

Ellers er det jo å prate, trate, prate med en terapeut. Det hjelper jo litt etter litt som regel.

Men er du redd situasjonenmed typen tilspisser seg, så kan du jo prøve noe nytt. Hva med tankefeltterapi? Har lest litt om det, er det ikke slike ting det bl.a. har hatt god effekt på? Søk på nettet..

Lykke til!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har ikke dette vært et tema i terapien? Hvis ikke, bør det snarest bli det.

Noe av det første du må iverksette er adferdskontroll. Følelsene tar det lengre tid å få skikk på, men "utøvelse" av sjalusien må du kunne ta kontroll over.

Har ikke dette vært et tema i terapien? Hvis ikke, bør det snarest bli det.

Noe av det første du må iverksette er adferdskontroll. Følelsene tar det lengre tid å få skikk på, men "utøvelse" av sjalusien må du kunne ta kontroll over.

Jo, tema har det vært og er det fortsatt. Likevel føler jeg ikke at jeg greier kontrollere dette.

Hva legger du i adferdskontroll? Hvordan får jeg den kontrollen? Greit å si jeg må kontrollere, det vil jeg jo også, men jeg mister kontrollen gang på gang.

Det viktigste er at du har god innsikt i problemene!

Ellers er det jo å prate, trate, prate med en terapeut. Det hjelper jo litt etter litt som regel.

Men er du redd situasjonenmed typen tilspisser seg, så kan du jo prøve noe nytt. Hva med tankefeltterapi? Har lest litt om det, er det ikke slike ting det bl.a. har hatt god effekt på? Søk på nettet..

Lykke til!

takk for tips om tankefeltterapi. Har hørt om det før, men det er skikkelig dyrt! ca. 5000 koster det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...