Gå til innhold

Tvanstanker/fobier - NHD

Anbefalte innlegg

Jeg håper virkelig du kan svare meg på dette NHD, for nå er det like før det renner over for meg.

Jeg har i flere år vært plaget med tvangstanker og tvangshandlinger, samt depresjoner.

For ca. 7 år siden prøvde jeg et antideprissiva som jeg ikke husker hva heter men jeg mener det begynte på S og det var noe av det første innen SSRI (heter det det?) som kom.

Dette virket absolutt IKKE på meg, men jeg fortsatte en god stund før jeg innså at det ikke hadde virkning på meg.

Jeg ble gravid for 6 år siden, og sluttet da med disse tablettene.

Graviditeten og tiden frem til barnet var ca. 1/2 år gikk veldig bra.

Men så startet det for fullt igjen.

Jeg fikk etter hvert Fontex. Jeg gikk opp til 3 tabletter og syntes dette virket veldig bra ei stund, fra ca. 2 måneder etter jeg hadde begynt og noen måneder fremover.

Etter en stund (ca. 1 år) syntes jeg ikke jeg hadde særlig effekt av det, og trappet ned til 1 tabl. pr. dag, jeg turte ikke å slutte helt.

Jeg drev litt frem og tilbake. Gikk opp til 2 og 3 igjen, for deretter å slutte helt en periode.

Begynte så på IGJEN, fortsatt ingen effekt syntes jeg men fortsetter i håp om at det skal virke slik jeg synes det gjorde helt i begynnelsen.

Så kommer spørsmålet mitt (omsider :-))

Finnes det noe middel som virker bra mot tvangstanker/-handlinger utenom Fontex og disse tablettene på S som jeg ikke husker navnet på?

For som sagt nå er det like før det klikker for meg.

Legen min er ikke særlig begeistret for medisinering, men gir meg til nød Fontex.

Hun vil ikke snakke om at det kan finnes bedre medisiner.

Hadde jeg hatt et navn, er jeg ganske sikker på at jeg hadde fått henne til å skrive det istedet for Fontex, men hun mener altså at det ikke er noen grunn til å skifte merke.

Hvis det ikke er det, skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Har et barn å ta meg av, og føler at tvangstankene/-handlingene bare blir verre og verre, det tar til tider helt overhånd.

Veldig ofte blir det myyyye verre i PMS-perioden - har det noe å si for medisinering??

Har nå vært på ferie og er helt utmattet etter å ha hatt fullstendig angst for hva jeg kunne komme til å gjøre.

For å nevne et eksempel.

Er livredd for i søvne å sette fyr på senga eller noe annet.

Hjemme løser jeg det (løsning og løsning da, men det hjelper litt) ved å hjemme lightere på et sted der jeg må streve for å få tak i den. Ergo så blir det vanskeligere å få satt fyr på noe som helst.

På hotell måtte jeg ha lighter på samme rom som jeg sov på, og har som sagt omtrent ikke sovet.

Og dette var bare ett av sikkert hundre eksempler.

Håper ikke spørsmålet mitt kom vekk i alle disse ordene, men det var altså:

- Finnes det noen bra medisiner mot tvangstanker/-handlinger?

Dette ble veldig langt, og det kunne blitt veldig mye lengre :-), men jeg håper du orker å svare meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/599-tvanstankerfobier-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om innlegget over helt sikkert var langt nok må jeg henge på litt til :-)

Jeg har prøvd psykolog-behandling over lengre tid, og det har INGEN effekt. Har vært hos flere så jeg tror ikke det er psykologene som ikke kan jobben sin, men tror det er en "feilkobling" inne i hjernen min.

Derfor tror jeg at jeg trenger medisiner.

En ting jeg også tenkte å nevne, var at jeg har en EKSTREM sykdomsangst.

Jeg vet hvorfor jeg har både tvangstankene/-handlingene og denne sykdomsangsten.

Det er jeg fullt klar over så jeg trenger ikke psykolog-hjelp for å finne ut hvorfor jeg har det sånn.

Og slik tilnærmingsteknikk (tror jeg det heter?) har jeg prøvd på maaaaaange ganger, men det funker overhodet ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/599-tvanstankerfobier-nhd/#findComment-1908
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl

Legen din bør ikke være skeptisk til medisiner for tvangslidelse.

Disse medisinene er godkjente for tvang:

SSRI: Seroxat, Fevarin, Fontex og Zoloft.

I tillegg det "gamle" middelet Anafranil.

Uansett hvilket middel du bruker, må dosen oftest være høyere enn standard dose for depresjon. Ofte dobbelt så høy.

De pasienter jeg har hatt de siste årene har fått Seroxat 80 mg. Jeg ville brukt tilsvarende doser on jeg hadde valgt et annet middel.

Siden det ser ut til at medisiner ikke er tilstrekkelig for deg, synes jeg du bør henvises til en spesialist som behersker kognitiv terapi.

Kombinasjonen er mer effektiv enn medisiner alene.

Vennlig hilsen psykiater

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/599-tvanstankerfobier-nhd/#findComment-2253
Del på andre sider

• 8 år senere...

Legen din bør ikke være skeptisk til medisiner for tvangslidelse.

Disse medisinene er godkjente for tvang:

SSRI: Seroxat, Fevarin, Fontex og Zoloft.

I tillegg det "gamle" middelet Anafranil.

Uansett hvilket middel du bruker, må dosen oftest være høyere enn standard dose for depresjon. Ofte dobbelt så høy.

De pasienter jeg har hatt de siste årene har fått Seroxat 80 mg. Jeg ville brukt tilsvarende doser on jeg hadde valgt et annet middel.

Siden det ser ut til at medisiner ikke er tilstrekkelig for deg, synes jeg du bør henvises til en spesialist som behersker kognitiv terapi.

Kombinasjonen er mer effektiv enn medisiner alene.

Vennlig hilsen psykiater

Hvor høy dose Zoloft?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/599-tvanstankerfobier-nhd/#findComment-2632123
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...