Gå til innhold

Brystbetennelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Pinocchio

Poden på 5 månder har nå hatt en runde med økedager, noe som har ført til fryktelig melkespreng hos meg. Det høyre brystet gjør forferdelig vondt, og det ser helt mørbanket ut, fullt av røde områder under og over brystvorten, selve brystvorten kan jeg så vidt være borti, men jeg kjenner at det er litt "klumpete" rundt den. Kan dette være brystbetennelse eller er det bare spreng? Jeg har bitt tennenne sammen og latt ham suge, har hørt at man må få "tømt" brystet. Trenger noe gode råd, for dette var ikke gøy!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5994-brystbetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre Pinocchio.

Det höres ut som om du har fått ökt melkemengden, men at etterspörselen deretter ikke har värt stor nok til å tömme brystet. Det kan före til tette melkeganger og påfölgende ikke bakteriell brystbetennelse. Det er da viktig å få tömt brystet og masser mens melken renner. Dette gjöres enten ved amming, pumping eller i dusjen. Ikke masser uten at melken renner! Denne tömningen kan igjen före til ökt produksjon, men du har ikke noe valg. Når kulene er borte og du föler deg bedre så trapper du ned på tömningen. Dette kan innebäre at du kanskje må håndmelke ut litt etter amming om barnet ikke har tatt ut nok melk og du fortsatt har spreng eller kuler. Du bör heller ikke la det gå mer enn 2-3 timer om natten når brystet er slik du beskriver. Blir du bare verre må du kontakte lege.

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5994-brystbetennelse/#findComment-31270
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...