Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Rotta Nytt Liv

Har hatt depresjon over lengere tid. I februar begynte jeg på Efexor. Føler at den ikke virker. Blir bare mer og mer deprimert. Det topper seg virkelig i disse dager.

Psykiateren min vil at jeg skal prøve en annen medisin.

Førstekontakten min på psykehuset mener at jeg skal prøve ECT behandling.

Selv er jeg kommet fram til at jeg umulig kan være deprimert siden medisinen ikke virker.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60341-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan godt være deprimert selv om Efexor ikke virker. Ingen medisiner virker på mer enn 2/3 av de pasientene som tar den. Hvilken dose tar du?

Uansett skal du gjøre noe nytt. Enten dette er doseøkning, ny AD eller ECT.

Dersom psykiateren mener at du har en depresjon, har du nok det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60341-depresjon/#findComment-262764
Del på andre sider

Hei

Dersom målet ditt er å arbeide deg ut av traumene, så er det ikke så lurt å ta medisin.

Medisinen pakker bare bort alle de vonde følelsene. Men de skal ikke pakkes bort - de skal ut!

Så dersom du greier å leve uten medisiner, så blir du raskere frisk! (selv om det kanskje er tøffere når det pågår. Men det fordrer også at du får skikkelig psykologhjelp!!!)

Legestanden i dag ønsker bare å dempe symptomene, og ikke arbeide med årsaken. Og da blir du ikke frisk. Du blir bare gående på medisiner. (Det er bedre (synes jeg, da) å heller finne sunne løsninger. Som å endre kosthold, begynne å trene etc. Forsøk feks. magnesium. Eller johannesurt. Begge hjelper mot depresjoner. Ikke ta johannesurt dersom du går på medisiner, p-piller etc.)

Psykriatrien er helt ute å kjører når det gjelder traumebehandling. (og de aller fleste psykiske lidelser har sitt utspring i traumer. Det er ikke genetisk betinget, som mange leger tror! De bare vet ikke bedre!)

Hilsen

Solvelv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60341-depresjon/#findComment-265375
Del på andre sider

Gjest karen

Hei

Dersom målet ditt er å arbeide deg ut av traumene, så er det ikke så lurt å ta medisin.

Medisinen pakker bare bort alle de vonde følelsene. Men de skal ikke pakkes bort - de skal ut!

Så dersom du greier å leve uten medisiner, så blir du raskere frisk! (selv om det kanskje er tøffere når det pågår. Men det fordrer også at du får skikkelig psykologhjelp!!!)

Legestanden i dag ønsker bare å dempe symptomene, og ikke arbeide med årsaken. Og da blir du ikke frisk. Du blir bare gående på medisiner. (Det er bedre (synes jeg, da) å heller finne sunne løsninger. Som å endre kosthold, begynne å trene etc. Forsøk feks. magnesium. Eller johannesurt. Begge hjelper mot depresjoner. Ikke ta johannesurt dersom du går på medisiner, p-piller etc.)

Psykriatrien er helt ute å kjører når det gjelder traumebehandling. (og de aller fleste psykiske lidelser har sitt utspring i traumer. Det er ikke genetisk betinget, som mange leger tror! De bare vet ikke bedre!)

Hilsen

Solvelv

"Medisinen pakker bare bort alle de vonde følelsene. Men de skal ikke pakkes bort - de skal ut!"

hei, jeg er uenig i det, jeg har brukt forskellige medisiner i de siste 4 år (zoloft, trilafon, sobril, tolvon, fontex) og alle de vonde følelsene ligger der fortsatt. De ble ikke pakket bort med en gang jeg begynte med medisinering. Det er mening at medisinen skal gjøre at folk greie å fungere noenlunde normal, men man bli ikke kjempeglad eller glemmer alt vondt som skjedde i fortiden. Det er iallefal slik jeg opplever.

Dessuten syns jeg ikke heller at man bli raskere friskere av å slutte med medisiner. Det er der og da at man mister helt kontrolen for tilværelsen hvis man ikke er stabil. Man skal være stabil nok før man er klar til å slutte med medisiner.

NHD er på ferie nå så han kan ikke si noe om det du mener om legene at de prøver å dempe symptomene. Hvis du har tro på homeopati eller akupuntur, flott, men det er de 'vanlige' legene som faktisk greie å behandle folk med psykisk problemer, det er ikke bare trening, så kalt urte ssri, eller mineraler/vitaminer som vil redde en fra depresjon.

Det tar tid men jeg håper at ag dna førskerne kommer til å bevise at kanskje til og med depresjon eller spiseforrstyrelse kommer ikke fra trauma/livserfaringer men akkurat som shizofreni eller bipolar lidelse bli utløst av genetisk arve, så da det hjelper ikke uansett hvor mye trening, urter, mineraler man spiser... Kanskje det hjelper bittelitt som placebo effekt, men slik kjerrinsråd passe bedre på forum for alternativ behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60341-depresjon/#findComment-265384
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...