raa Skrevet 7. oktober 2000 Del Skrevet 7. oktober 2000 Min sønn på snart fire uker får ikke nok melk. Vi må gi tillegg ved hvert måltid. Jeg har prøvd økedager og å amme så ofte som mulig. I dag forsøkte jeg å pumpe og det kom ca 45 ml til sammen i begge brystene. Dette viser at jeg har lite melk, selv om det var første gangen jeg pumpet, så jeg vet ikke om jeg fikk det helt til (brukte manuell pumpe). Jeg brukte nesespray for å få i gang refleksen. Er det noe annet jeg kan gjøre for at jeg skal få nok melk til å fullamme ham? Ser ovenfor at man kan få resept på tabletter som øker melkeproduksjonen. Kan det være et alternativ for meg? Noen andre tips? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6043-hvordan-f%C3%A5r-jeg-nok-melk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bodø Skrevet 7. oktober 2000 Del Skrevet 7. oktober 2000 Har du prøvd ammete? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6043-hvordan-f%C3%A5r-jeg-nok-melk/#findComment-31342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viljemor Skrevet 7. oktober 2000 Del Skrevet 7. oktober 2000 Heisann! Svarte nettopp på ett innlegg 3 plasser lengre ned hvor jeg anbefaler havresaft. I tillegg er det lurt å drikke MASSE væske og å spise næringsrik kost. Hvile er også en viktig faktor nå i begynnelsen av mammarollen. Ta godt vare på deg selv og den lille - la huset og omgivelsene seile sin egen sjø ei stund fremover!) Lykke til videre... Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6043-hvordan-f%C3%A5r-jeg-nok-melk/#findComment-31343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier Skrevet 9. oktober 2000 Del Skrevet 9. oktober 2000 Kjære raa, Du sier at ditt barn ikke får nok melk, og mitt første spørsmål er: Er det noe du tror eller går barnet dårlig opp ivekt? Det er nemlig ikke uvanlig at man tror at det er for lite, så det er viktig med kontakt med helsestasjonen i forhold til vekt och oppfølgning. Hvis det virkelig er tilfelle at du har lite melk, har du prøvd å legge til 10-12 ganger i døgnet, eller mer? Fått avlastning slik at økedagene ikke blir en kamp om å få dagen til å henge sammen? Hvis økedager bare blir stress blir det ikke mer melk heller. Hvis du er nødt til å bruke tillegg og samtidig ønsker å øke melkemengden bør du heller gi flaske/kopp 1-2 ganger i døgnet istedenfor etter hver gang du ammer. Hvis du gir flaske etter hver gang blir brystene dine lite stimulert da barnet blir mett i lang tid. Barnets sugetak må sjekkes. Gaper barnet høyt nok? Kommer det nok brystvev inn i munnen? Suger barnet effektivt? Sjeldnere årsaker til for lite melk er at deler av morkaken sitter igjen (hemmer hormonutskillelse), noen medikamenter og noen sykdommer (f.eks. lavt stoffskifte og anemi) Det er ikke noe bra målestokk for hvor mye melk du har å sjekke med å pumpe. Som regel får en ammende mor ut betydelig mindre med pumpe enn hva barnet ville greie. Den absolutt beste til å øke melkemengden er barnet. Det finnes medikament som kan brukes til å øke melkemengden men jeg synes ikke det skall brukes før det er virkelig nødvendig og det rådet vil jeg ikke gi uten å vite mer om din ammesituasjon og om deg. Et hjelpemiddel du kunne hatt glede av er å teipe en tynn sonde/slange ute på brystknoppen, skjære et lite hull i en smokk på en flaske og sette ned den andre enden av sonden i en flaske som fylles med morsmelkerstatning. Med hjelp av vacumet som barnet lager når det suger på brystet og heverteffekten (det renner fortere hvis flasken er høyere en barnet) vil barnet få spist seg mett samtidlig som du får stimulert brystene til å lage mer melk. Det beste er om du finner en ammehjelper eller et helsepersonell som er kjent ved teknikken/har lyst å prøve det ut. Det er ikke så lett å forklare kun i tekst. Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Jeg ønsker deg lykke til og håper du återkommer hvis noe er uklart! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6043-hvordan-f%C3%A5r-jeg-nok-melk/#findComment-31879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.