Gå til innhold

Terapi og behandling.(NHD)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge skal man egentlig gå i terapi før det har noen effekt? Nå er det fire år, og jeg er ikke bedre. Har hatt en stabil terapeut i tre år.

Har også gått på Effexor 150 mg i over et år, og det har ikke lenger særlig effekt. Kan medisinen virkelig avta i virkning? (Ved at kroppen venner seg til den?)

Terapeuten vil at jeg skal gå på anti-psykotika, selv om jeg blir svært dårlig av det. Han sier jeg er psykotisk, men vil ikke stille noen diagnose. Er det ikke skadelig å sette friske mennesker på anti-psykotika? Og er det sannsynlig at denne medisinen kan ha bedre effekt på depresjonen enn anti-depressiva?

Jeg har nesten bestemt meg for å si nei til å begynne - men er redd han da kommer til å tvinge meg. Han presser nemlig veldig på etter at han fikk ny innsikt i hvordan jeg har det. Han påstår at jeg er gal - men jeg synes ikke det selv. Hvor mye skal til før man blir tvangsmedisinert? Er ikke det ganske alvorlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss Saigon
Skrevet

Det er veldig individuelt hvor lenge man må gå i terapi før man får en endring og det tar som regel enda lengere tid før man kjenner denne endringen selv. Noen bruker flere år andre bruker noen mnd. Det kommer også annpå hva det er som plager en. Hva man sliter med og hvor lenge man har hatt disse plagene. Hvor stor tillit man har til terapauten har også veldig mye å si. Forholdet til terapauten er nesten det viktigste for å få en endring og bli bedre mener nå jeg.

Skrevet

Det er veldig individuelt hvor lenge man må gå i terapi før man får en endring og det tar som regel enda lengere tid før man kjenner denne endringen selv. Noen bruker flere år andre bruker noen mnd. Det kommer også annpå hva det er som plager en. Hva man sliter med og hvor lenge man har hatt disse plagene. Hvor stor tillit man har til terapauten har også veldig mye å si. Forholdet til terapauten er nesten det viktigste for å få en endring og bli bedre mener nå jeg.

Terapeuten min sier det samme som deg - og at jeg har en psykoseproblematikk, og at det alltid tar ekstra lang tid. Men jeg orker ikke mer! Orker ikke å vente lenger! Det mest nyttige med terapien til nå, er at jeg har lært meg teknikker for å overleve suicidale perioder, og kognitive teknikker for å få litt styring med angsten. Men fortsatt er det for vanskelig å leve med. Og tilogmed terapeuten min, som har jobbet mye med schizofrene, sier at jeg reagerer særdeles lite på både terapi og medisiner, og er "treg" til å få tillit til ham. Det har tatt merkverdig lang tid - jeg går tross alt til ham to ganger i uka. Men jeg klarer det ikke - trodde jeg skulle det, men jeg klarer ikke. Kjenner at jeg dras inn i meg selv og forsvinner for verden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke all psykoterapi eller medikamentell terapi vil gjøre pasientene friske. Ofte må en nøye seg med å holde sykdommen i sjakk.

Du og behandleren har et stort problem. Dere er ikke enige om hva problemet er /hva du feiler.

Vi bruker antipsykotisk medisin også på ikkepsykotiske med forskjellige diagnoser. Det er ikke farlig verken for psykotiske eller de som ikke er det.

Kan du ikke gå med på å prøve det i 3 mnd for deretter å evaluere behandlingen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...