Gå til innhold

Desperat sugetrang på kvelden

Anbefalte innlegg

Gjest Sår og desillusjonert...

Vesla er nå 15 dager, og de siste 3 kveldene har hun vært helt desperat etter mat på kvelden. Det begynner i 20-tida og fortsetter gjerne til i 1-tida. Da henger hun i puppen absolutt hele tiden; hun suger til hun sovner, men våkner igjen med en gang jeg prøver å legge henne ned i vogna eller senga.

Puppene blir såre, og det blir jo etter hvert tomt også. Når det ikke er mer å få, skriker hun desperat og kaster seg over fingrene sine, genseren min osv. I går kveld orket jeg ikke mer og lagde en flaske med erstatning, og da slukte hun 80 ml og sovnet som en sten kl. halv ett (og sov til kvart over fem).

Jeg ønsker meg IKKE et flaskebarn denne gangen, og vil gjerne amme. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre... Har mer enn nok melk resten av døgnet, det er bare denne kveldsstunden som nå har blitt mer og mer et mareritt.

Gode råd, noen...? Må jeg fortsette med flaske på kvelden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61118-desperat-sugetrang-p%C3%A5-kvelden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Husker det der, ja....

Min jente fikk vel stort sett ligge ved puppen hele tida fra 20.00 til 00.30 (sånn cirka) i en periode. Så lenge munnen hennes var skikkelig åpen og hun fikk mye pupp i munnen, ble jeg heldigvis ikke sår. På varme dager fikk hun litt kokt, lunkent vann i tillegg, men ikke flaske. Etter noen uker med dette ble hun mer fornøyd om kvelden, og vi gikk også over til at mannen min tok sene trilleturer. Hun skrek først litt i vognen, men sovnet og sov i 3 timer før neste mat. Veldig deilig for en sliten mor!

Jeg hadde veldig mye melk, og ungen vokste fint, men kveldsuroen var der likevel. Hadde venninner som begynte å gi flaske i disse kveldstimene, og dermed gikk produksjonen ned og ungen ble utålmodig, og så ble det mye flaske. Man kan vel ofte amme seg gjennom disse kveldene, men ikke lett hvis man føler man ikke får gjort annet?

Neste gang har jeg ihvertfall bæreslynga til bruk, så kan ungen ligge ved puppen selv om man går rundt og har armene fri....

Lykke til! Ta vare på deg selv!!

Hei. Jeg har ei jente som nettopp er fylt en måned og har opplever det samme som deg. Jeg har nok melk om dagen, da sover hun gjerne 3 eller 4 timer i strekk. På kvelden derimot får hun ikke nok og henger i puppen hele kvelden gjerne til klokken er både 1 og 2. Jeg har begynt å pumpe meg på formiddagen. Jeg pumper ut ca 1 dl som jeg gjemmer til kvelden. Jeg gir det jeg har i puppen, deretter får hun resten på flaske. Det er lurt å pumpe seg tidlig på dagen, da har man mest melk.

Jeg har selv vært kjempesår med sprekker i brystvortene, noe som gjorde det enda verre med all den ammingen på kveldene.

For meg fungerer det i alle fall godt med den pumpingen, og det er nå det rådet jeg kan gi.

Ellers er det lurt å pumpe seg flere ganger om dagen, spesielt hvis barnet sover mye. Dermed økes melkeproduksjonen.

Lykke til videre.

Heisann!

Husker det der, ja....

Min jente fikk vel stort sett ligge ved puppen hele tida fra 20.00 til 00.30 (sånn cirka) i en periode. Så lenge munnen hennes var skikkelig åpen og hun fikk mye pupp i munnen, ble jeg heldigvis ikke sår. På varme dager fikk hun litt kokt, lunkent vann i tillegg, men ikke flaske. Etter noen uker med dette ble hun mer fornøyd om kvelden, og vi gikk også over til at mannen min tok sene trilleturer. Hun skrek først litt i vognen, men sovnet og sov i 3 timer før neste mat. Veldig deilig for en sliten mor!

Jeg hadde veldig mye melk, og ungen vokste fint, men kveldsuroen var der likevel. Hadde venninner som begynte å gi flaske i disse kveldstimene, og dermed gikk produksjonen ned og ungen ble utålmodig, og så ble det mye flaske. Man kan vel ofte amme seg gjennom disse kveldene, men ikke lett hvis man føler man ikke får gjort annet?

Neste gang har jeg ihvertfall bæreslynga til bruk, så kan ungen ligge ved puppen selv om man går rundt og har armene fri....

Lykke til! Ta vare på deg selv!!

Ja, jeg er smertelig klar over det med at flaske fort tar over for puppen, og vil IKKE dit. Måtte bare prøve i går kveld, rett og slett for å få se om det var sult som plaget henne.

Uansett: Du nevner bæreslynge i svaret ditt - hva er det, og hvor kan det kjøpes?

Ja, jeg er smertelig klar over det med at flaske fort tar over for puppen, og vil IKKE dit. Måtte bare prøve i går kveld, rett og slett for å få se om det var sult som plaget henne.

Uansett: Du nevner bæreslynge i svaret ditt - hva er det, og hvor kan det kjøpes?

Jeg har OTSBH (Over the shoulder baby holder), en bæreslynge som har fått mye skryt (se f.eks. www.mothernature.dk) og som jeg er kjempeglad for. Synd jeg kjøpte den da jenta mi var 6 mnd, neste gang kan jeg bruke den fra start. Den belaster ikke ryggen/skuldrene så mye/ensidig som babybjørn. Dessuten kan man bære barnet i mange forskjellige stillinger, bl.a. slik at man kan amme samtidig.

Jeg har glemt lenka til selger i Sverige, de hadde masse bilder også. Jeg søkte her, fant innleggene om otsbh, men fikk ikke åpnet dem (nye dol funker kanskje ikke helt ennå?). Men her er ihvertfall en annen side med bilder.

Min er forresten blå med bittesmå hvite prikker, så det trenger ikke være et sånt blomstermønstret amerikansk helvete ;-))

http://www.parentsafely.com/over-the-shoulder-baby-holder/index.html

Ikke skal jeg påstå å være noen ammeekspert, men jeg husker godt min egen sønn og hvor "umettelig" han var på kveldene.

I ammeliteraturen så sies det at slik skal det være..... Barnet lagrer opp næring til natten. Melken om kvelden (eller når man ammer ofte ?) er mer fettrik/næringsrik, slik at soveperioden som følger skal bli lenger. Så sier iallefall teorien....... Nå er det jo gnmaske vanlig med økedager også i to-tre ukers alderen.

Det høres ganske normalt ut for meg......... kanskje jeg synes noe annet om en mnd. tid når jeg selv sitter med en nyfødt ?! (he-he)

Lykke til, iallefall !

Annonse

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære sår og desillusjonert. Alternativet til flaske er koppmating. Hvis man bruker egen utpumpet melk fra tidliger på dagen, går ikke dette ut over produksjonen. Melkeproduksjonen kan avta utover kvelden, derfor etterspør barnet oftere. Senk kravene til hvor mye du skal gjøre iløpet av dagen og prøv å hvil deg når barnet er rolig. Det kan innvirke på produksjonen. Det anbefales ikke å gi vann til barn under 6 mnd.Er du usikker, ta kontakt med helsestasjonen for å få kontrollveid barnet. Spedbarnet bør ha tatt igjen fødselsvekten etter 14 dager.

Kjære sår og desillusjonert. Alternativet til flaske er koppmating. Hvis man bruker egen utpumpet melk fra tidliger på dagen, går ikke dette ut over produksjonen. Melkeproduksjonen kan avta utover kvelden, derfor etterspør barnet oftere. Senk kravene til hvor mye du skal gjøre iløpet av dagen og prøv å hvil deg når barnet er rolig. Det kan innvirke på produksjonen. Det anbefales ikke å gi vann til barn under 6 mnd.Er du usikker, ta kontakt med helsestasjonen for å få kontrollveid barnet. Spedbarnet bør ha tatt igjen fødselsvekten etter 14 dager.

Jeg fikk mitt barn i Danmark, og der anbefaler de kokt, avkjølt vann i kopp på varme dager til babyer over 4 mnd. Vi startet også med velling/maismelsgrøt med morsmelk fra 4 mnd, og fruktpuré.

I Norge er man opptatt av fullamming første seks måneder, men i varmere land, eller hvis det blir en sterk varmeperiode her, ser jeg ikke noe galt i å gi litt vann etter brystmåltid. Det skal ikke erstatte brystmelken, men vi har ihvertfall hatt gode erfaringer med å venne barnet til litt vann og grøt fra 4 mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...