Gå til innhold

utsetter eg berre problemet???

Anbefalte innlegg

Gjest bergensis

Fekk ei flott og frisk jente 16.juni. Eg fekk ganske umidelbart svært såre brystvorter, og har ikkje amma henne etter me kom ut fra fødeavd. Eg har pumpa meg med håndpupme eller elektrisk pumpe, så ho er mett og fornøyd. Eg synest ikkje at brystvortene gror. Det er framleis relativt store sprekker, og eg blir småkvalm av tanken på at vesla skal suge direkte på brystvortene. Derfor pumpar eg, og avogtil får ho suge med brystskjold utanpå.

No lurer eg imidlertid på om eg egentlig berre utsetter problemet. Pumpinga sliter jo også på knoppen ettersom det blir eit mekanisk drag. Vil det nokon sinne gro skikkelig så lenge det blir pumpa eller amma 6-7 gonger om døgnet?

Bør eg berre legge bort pumper og brystskjold og hoppe i det?

Dersom det er snakk om herding, når vil eg vere herda? Når kan eg slutte å grue meg til kvart måltid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61393-utsetter-eg-berre-problemet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Herding" burde forsvinne fra det norske amme-språket.

Det folk trenger er ikke å vente i ukesvis på å bli "herdet" men å sørge for at puppene for fuktighet.

I de aller fleste tilfeller kan huden på brystvortene helt fint klare den mekaniske slitasjen, dersom de klarer holde tritt med produksjon av fuktighet/fett. I en periode har svært mange bryster problemer med dette, derfor er det viktig at man fra begynnelsen av sårheten bruker albuskjell, og i ekstra ille tilfeller også en salve (f.eks Purelan- lanolinsalve)

Det er også viktig å holde brystene varme og rene (lanolinullinnlegg ev. + engangsinnlegg utenpå, aldri mot huden), samt at de får lufttørke seg etter hver amming.

Når det har gått så langt som nå anbefaler jeg det å prøve albuskjell+lanolinsalve. Hvis du er veldig sår bør du håndpumpe fremfor mekanisk.

Hei. Jeg har en datter på fem uker og jeg har opplevd det samme som deg. Jeg fikk etter veldig kort tid svært såre brystvorter. Jeg fikk ganske store sprekker i begge brystvortene og det gjorde kjempevondt å amme.

Jeg passet på å lufte brystene godt etter hver amming og smurte morsmelk på.

Jeg kjøpte også silikoninnlegg til å legge i behåen slik at ikke behåen eller ammeinnlegget satte seg fast i såret. Dette gjorde at brystvorten fikk tid til å gro. Jeg har ammet hele tiden selv på det verste. Det har vært grusomt men nå går det bra. Den siste sprekken grodde helt for noen få dager siden. Når det var på det vondeste hadde jeg vanskelig for å tro at det noen gang skulle gå bra. Men det gjorde det. Stå på. Det vil bli bra hos deg også. Lykke til!!!

Annonse

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære bergensis. Beklager at du ikke fikk svaret mitt. Skyldes nok omlegging av systemet. Er du fortsatt sår, ta kontakt med fastlege eller helsestasjon for å få tatt en sårprøve og melkeprøve for å se om det er en infeksjon og om du trenger en behandling for dette. Vær nøye med at barnet gaper høyt, tungen er på vei ut og munnen blir fyllt av bryst.Tenk deg at barnet skal skjevt på, d.v.s. ha mye av det brune området under brystknoppen i munnen og lite av det brune over brystknoppen i munnnen.Barnet skal ligge tett inn mot kroppen din, med hode i en forlengelse av brystet.Hodet lett bakoverbøyd, med haken godt inn i brystet og nesen fri. Det kan føles smertefullt de første minuttene når du har sår på brystknoppene,men hvis barnet har fått godt tak skal dette avta etter oppstart.Kontakt noen i nærmiljøet ditt som har ammeerfaring. Ammehjelpen, helsestasjonen, barselavdeling etc.Lykke til!

• 4 uker senere...

Går du med veldig tett bh og kanskje ammeinnlegg også? Dette utsetter helingsprosessen. Det brystene trenger, er masser av LUFT!

Dersom du har lekkasjer, legg et stort, brettet badelaken under deg om natta, og sov uten bh.

Jeg tenker på en annen ting...da jeg fikk trøske (sopp) under ammingen, føltes nettopp det uhyggelig sårt. Kan det være sopp du har, tro? Jeg fikk et par små røde sår også, men de var ørsmå, ikke sprekker slik som dine.

Uansett, jeg anbefaler at du prøver ut to råd:

Gå uten bh så mye som overhodet mulig!

Kjøp Canesten-salve på apoteket (reseptfri) og smør på jevnlig. Tørk forsiktig av med en klut før amming, og legg på ny salve igjen straks du er ferdig å amme.

Har du sopp, burde dette hjelpe i løpet av få dager, og du vil merke at sårheten avtar og forsvinner.

mariaflyfly

En liten ting jeg kom på: Bruker du engangs ammeinnlegg? I så fall: Kast de fort! Invester i ammeinnlegg i ull som du bruker ihvertfall i begynnelsen. Jeg ble ti ganger verre av sårheten da jeg brukte natusan sine papirbaserte. Og sørg for å lufte , lufte, lufte! :o)

Lykke til!

Gjest Uglemor

Vet ikke om dette er til hjelp, men dette er hva jeg gjorde:

Jeg ble også ekstremt sår da jeg ammet førstemann, det ble dype sprekker og til slutt klarte jeg ikke å legge barnet til mer fordi det var så vondt! Jeg tok en pause i noen dager, presset bare ut melken for hånd fordi det var så vondt å pumpe. Deretter begynte jeg å amme med brystskjold i et par uker, til det var grodd ordentlig. Jeg måtte gi endel tillegg, men melkeproduksjonen tok seg opp etterpå, da begynte jeg å fullamme igjen.

Det som virkelig gjorde susen, var da jeg begynte å bruke ullinnlegg. Da får brystknoppene luft samtidig som brystet holdes varmt.

Da neste barn ble født brukte jeg ullinnlegg fra starten av og var ikke sår i det hele tatt.

En liten ting jeg kom på: Bruker du engangs ammeinnlegg? I så fall: Kast de fort! Invester i ammeinnlegg i ull som du bruker ihvertfall i begynnelsen. Jeg ble ti ganger verre av sårheten da jeg brukte natusan sine papirbaserte. Og sørg for å lufte , lufte, lufte! :o)

Lykke til!

Jeg har faktisk akkurat motsatt erfaring.....

Jeg brukte ammeinnlegg i bomull (engangs fra Natusan). Så leste jeg tips om ammeinnlegg i ull her på DOL da, og investerte i det...og få dager senere var sårheten og soppangrepet et faktum.

En annen ting er at jeg stiller spørsmålstegn ved den elendeige hygienen når man bruker ammeinnlegg i ull....Ull kan jo aldri vaskes på mer enn 30°C! Og den ulla blir jo skikkelige bakteriebomber da!

Mine luktet mildt sagt jævlig (surt!), samme om jeg vasket dem hver dag eller ventet noen dager.

Til slutt kasta jeg dem!

mariaflyfly

Jeg har faktisk akkurat motsatt erfaring.....

Jeg brukte ammeinnlegg i bomull (engangs fra Natusan). Så leste jeg tips om ammeinnlegg i ull her på DOL da, og investerte i det...og få dager senere var sårheten og soppangrepet et faktum.

En annen ting er at jeg stiller spørsmålstegn ved den elendeige hygienen når man bruker ammeinnlegg i ull....Ull kan jo aldri vaskes på mer enn 30°C! Og den ulla blir jo skikkelige bakteriebomber da!

Mine luktet mildt sagt jævlig (surt!), samme om jeg vasket dem hver dag eller ventet noen dager.

Til slutt kasta jeg dem!

Hmm... Merkelig. Jeg hadde forresten samme tanken som deg mht hygiene, så jeg vaska likegodt mine ullinnlegg på 60 grader. De ble bare litt ekstra lodne. :o) Uansett, var de redningen for meg. papirinnleggene var geniale etter at sårheten hadde gitt seg. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...