Gjest Tussi18 Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Jeg går til en lege (ikke fastlege), og har gjort det i et halvt år.Uansett, jeg sender ham mld.på mobilen (da han synes d er helt ok, har han sagt).I det siste har jeg skrevet et par mld. men han har ikke svart. Skreiv ikke noe jeg ikke skulle skrevet (for å si de sånn). Det kan være at han har vært opptatt med andre pasienter, og at dermed ikke har kunnet svare, men når det går et par dager uten at jeg hører noe. Han bruker som regel å svare samme dag (og noen ganger kan det ta lengre tid). Men det er bare det at jeg er litt urolig. Tenk om han er død da? Herregud, vet det er helt idiotisk å tenke sånn, men jeg kan ikke for det. Tenk om det har skjedd noe med ham. Det kan kanskje hørest ut som om jeg liker ham litt mer enn jeg burde (hvis noen forstår hva jeg mener), men det er IKKE slik i det hele tatt. Joda, jeg liker ham....men bare fordi han er grei og har hjulpet meg litt (for å si det sånn). Er det dumt av meg å uroe meg? jeg mener...jer er jo ikke i familie,eller vennen hans eller hva jeg skal si....så.... Herregud.....dette ble et sykt innlegg....men jeg måtte bare spørre noen (i håp om at noen svarte). Bruker foressten å gå til samtaler med ham en gang i uken ca., og denne uken skulle jeg ikke (noe som var avtalt).Han sa at dersom jeg følte for det, så kunne jeg bare gi beskjed om når jeg ville komme i neste uke....så fikk vi se. Men jeg er så redd for at det skal ha skjedd ham noe som gjør at han ikke er der neste uke. Selv om det går ok nå, så kan det jo hende jeg har brukt for (eller hva jeg skal si) ham i neste uke. At jeg har behov for en samtale. Vet det er egoistisk å tenke sånn, men som jeg skreiv lenger oppe.....er jo bekymra for ham også. Burde jeg være det? (vet det er et dustete spm. men). Kan jeg øke dosen med antidepp. selv, uten å snakke med ham. Har tatt mer enn jeg skulle et par ganger før, og det har gått ok. Har spurt ham om dette på sms (nå i det siste), men han har ikke svart (og som regel når det er snakk om spm. om medisin så svarer han). Noe annet jeg lurer på (vet ikke om noen kan svare på dette men...): jeg går som sagt på AD. (Remeron). I begynnelsen var jeg roligere enn ellers og reagerte annerledes (positivt) på ting. Tok ikke ting så tungt liksom. F.eks. dersom noen kjefta på meg, så tok jeg ikke det så tungt (i forhold til før). Uansett, nå har jeg gått på disse tabl. en måneds tid, og i senere tid vet jeg ikke om de fremdeles virker. Jeg mener, jeg vet ikke om det er noe forskjell nå enn før jeg begynte på dem (selv om jeg merka forskjell i begynnelsen). Er det vanlig (eller iallefall ikke unormalt) at virkningen kan gå over liksom??? Noe annet jeg sliter med er dødstanker (og med det så mener jeg at jeg tenker mye på det å ville dø, fordi jeg ikke finner livet særlig interessant lenger). Men skal ikke AD. hjelpe mot sånnt da, hjelpe mot tunge tanker liksom? (Jeg trodde det). Grunnen til at jeg synes livet er uintressant er nok fordi jeg ikke har noe å gjøre. (Eller dvs. bortsett fra denne ene uken, da jeg jobber). Er ikke noe som bare har vart i en uke eller to, men i over lengre tid (minst et par måneder). Jeg tilbringer dagene inne (og hjemme) enten foran denne skjermen her, foran TV'en eller i senga (hvor jeg sover). Eller jeg er jo så vidt ute når jeg er på butikken (sammen med mamma).Bortsett fra det er det ikke noe jeg gjør. Vet egentlig ikke hva jeg vil heller. Sliter bare med å gjøre ting, slik at livet blir mer intressant. Har snakka med legen om dette, og spurte om det med støttekontakt, om kanskje det kunne vært noe for meg. Han skrev brev i forrige uke (og sendte det vel på onsdagen). Vet du NHD/andre hvor lang tid det tar før man får svar fra sosialkontoret??? Et annet spm. ang. dette: kan en som er fyllt 18 få støttekontakt? Når h*n ikke har problem med å gjøre ting (er ikke handicappa på noen måte liksom), men har problemer med å finne på noe å gjøre (slik at livet kanskje blir litt lysere). For slik det er nå så er det for meg likegyldig om jeg dør eller lever.Men vil aller helst dø. Grunnen til dette er at jeg med tiden (etter flere måneder hvor jeg ikke har gjort annet enn å sitte inne og ikke gjort særlig, og max 1 gang i uken er ute (og ellers når jeg er i butikken) har blitt trøtt på livet. Ingenting interesserer meg særlig heller, i forhold til før. Før var jeg mye er aktiv enn jeg er nå, og jeg var mye mer ute (i det fri) før, enn nå.Men i tillegg til at jeg sliter med det å komme på noe å gjøre, så har jeg også det problemet (hvis jeg kan kalle det det) at jeg ikke finner noe særlig interessant. Eller så orker jeg ikke. Men hva tror du NHD? Tror du at en oppegående person (som ikke lider noe form for handicap eller som ikke har problemer hjemme slik at familien trenger avlastning) kan få støttekontakt?? Hva gjør en støttekontakt egentlig? Jeg trodde (og tror) at en støttekontakt er en person som kommer så og så mange timer/ganger i uka, og prøver å få en med på ting.Er dette rett??? Er det sosialkontoret som dekker dette med støttekontakt. Jeg vet selv hvor problemet ligger, men føler at jeg ikke klarer å gjøre noe med det selv (det å finne på ting). Derfor tenkte jeg at kanskje en støttekontakt ville hjulpet (dersom en støttekontakt er slik jeg tror). Ble litt langt dette innlegget, og kanskje litt rotete....men håper du NHD/andre forstår hva jeg har skrevet..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62094-er-dette-dumt-nhdandre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Saigon Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Synes du skal ta å ringe legen på kontoret og snakke med han. Da er du sikker på å få tak i noen i allefall. Han har helt sikkert en telefon tid du må ringe han i, men ta å ring han da og få snakke med han. Du kan også få snakke med en sekretær hvis du bare vil forsikre deg om at han er i livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62094-er-dette-dumt-nhdandre/#findComment-271173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Først må jeg mnne deg om at det er ferietid. Kanskje legen din er borte noen dager og derfor ikke svarer. Ferietiden har også betydning for svartiden fra sosialkontoret. Remeron må ofte økes fra startdosen (du skriver ikke hvor mye du bruker nå), men det har ikke slik hast at du ikke kan vente til neste uke når du snakker med legen. Mangel på interesse og glede, anhedoni, er et vanlig og det viktigste symptomet på depresjon. Dette kan fortsatt bedres med Remeron når du kommer opp i doser. Det er også viktig å prøve ut aktiviteter uten at en har lyst på forhånd. Ofte vil en oppleve i ettertid at de kunne være ganske lystfyllte. Støttekontakt kan også gis til voksne personer med psykiske problemer. Det er sosialkontoret som betaler støttekontakten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62094-er-dette-dumt-nhdandre/#findComment-271253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.