Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har til stadighet vondt i v. skulder når jeg våkner om morgenen. Jeg tror ikke jeg ligger i noen annen stilling nå enn tidligere - og har heller ikke hatt noen store fysiske anstrengelser.Er det normalt for mann 45 og ha disse smertene, eller kan noe gjøres. Kan jeg for eks gjøre visse øvelser eller trening for å bedre situasjonen? Og hvorfor er det bare i v. skulder og ikke h., selv om jeg sover på begge sider om natten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62126-vondt-i-skulderen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Skuldersmerter er et hyppig problem, men ikke i en slik grad at jeg vil si det er normalt. Det finnes ulike årsaker til slike smerter deriblant muskelstramninger, skjedehinnebetennelse, skjedefestebetennelse, betennelse i skulderkapselen og slitasjegikt i skulderledd. Det er nødvendig å undersøke deg for å komme nærmere en forklaring på dine smerter og hva som kan gjøres. Mitt råd er derfor at du kontakter legen din.

Kredittkortet ditt blir ikke belastet for denne henvendelsen til Doktor Online.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62126-vondt-i-skulderen/#findComment-273043
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest - anspent

Hei, jeg har tilsvarende problem, men kan beskrive symptomene litt mer presist. Borret et hull i taket til en taklampe, og hadde noen strevsomme arbeidsøkter i forbindelse med at vi hadde elektriker i huset før påske. Så våknet jeg plutselig opp en morgen like før påske og venstre skulder (er venstrehendt) var tilsynelatende vond og stiv.

Men: Det viste seg at skulderen ikke var stiv, men at bevegelser høyt opp og langt ut (for å slå av vekkerklokka) var svært vonde, og det knaket og kneppet øverst i skulderleddet og i skulderbladet når jeg beveget armen mot ytterpunktene til skulderleddet.

Det var akkurat som om det var et vondt punkt i skulderleddet som måtte passeres, som om det var rusk der, og etter noen bevegelser blir det mye bedre.

Siden har skulderen vært slik - det blir bedre ut over dagen ettersom skulderen beveges og om jeg gjør forsiktige øvelser, men så er smertene tilbake på ettermiddagen/kvelden om jeg ikke beveger skulderen så mye noen timer, og det er nesten like vondt neste morgen. Generelt kjennes skulderleddet litt stramt ut, men det kan være jeg er anspent pga den ukjente årsaken til at leddet "stivner".

Smerten sitter helt klart i selve leddet, helt på toppen/utsiden, men når jeg nå beveger mye på armen for å teste, så er det bare litt knepping og ingen smerter.

Jeg får ikke dette til å stemme med verken 'frozen shoulder' eller senebetennelser - det virker nesten som om smøringen av leddet har stoppet, eller det har løsnet noe eller blitt rusk i leddet som "skrubbes bort" ved at jeg beveger på skulderen.

Dette gjør utrolig vondt i starten, så jeg er takknemlig for råd her, før jeg evt. går til legen. Er selvfølgelig redd for beinkreft eller andre sjeldne farlige ting, siden jeg ikke får symptomene til å stemme med vanlige ting. Ble testet for reutmatisme for noen år siden pga generelle smerter i samme skulder fordi leddet mellom kravebeinet og brystbeinet ble litt skadet av en vond seng jeg lå på, heldigvis gikk dette over og testen for reumatisme ga negativt resultat.

Det går utrolig nok helt fint å løfte og flytte nokså tunge gjenstander, det eneste jeg tilsynelatende må passe på, er å holde skulderen mest mulig i bevegelse, men smertene om morgenen har ikke gått over etter 1 1/2 uke.

Ja, jeg jobber mye med data og har begynt å kjøre noe bil, og er nesten sikker på at den boringen kan ha gjort et utslag, men vil bare høre om noen andre har opplevd slik smertefull "rusk" i skulderleddet som går bort ved lett bevegelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62126-vondt-i-skulderen/#findComment-1205277
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...