Gå til innhold

HEI, foreldre!!!

Gjest Vil dere det beste for barna deres?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil dere det beste for barna deres?

Jeg vet følgende om dere her inne:

Noen av dere kommer til å se på dere selv som feilfrie oppdragere, selv når barnet i voksen alder blir innlagt pga selvmordsforsøk som resultat av årelang mindreverdighetsfølelse, dårlig selvtillit og selvbilde - på grunn av deres selvopptatthet, overdrevne kritikk, manglende ros og oppmuntring, hån og latterliggjøring.

Noen av dere kommer til å slå barna deres. Noen av dere vil gjøre et av barna deres til familiens syndebukk, som lider under det å være den svakeste i en dysfunksjonell familie.

De fleste av dere vil kun bry seg om deres egne. Venners barn, tantebarn, nabounger og slektninger som tydeligvis ikke har det godt, vil bli oversett eller stemplet som "umulige". "For foreldrene er jo såå hyggelige..."

Noen av dere vil aldri tore å ta til motmæle når dere ser bestevenninnen eller svigerinnen eller søsteren deres slå, latterliggjøre, eller til stadig kritisere barnet sitt.

De fleste av dere vil aldri gripe inn når et barn i deres slekt eller omgangskrets blir mer og mer tilbaketrukket, mistenksom og deprimert, dere vil nemlig tenke at "det er ikke deres sak".

Noen av dere vil skjemme bort barna deres sånn at de blir ufordragelige medmennesker som mobber og tråkker på de som er svakere - eller styggere.

Noen av dere vil få en sønn som mishandler kjæresten sin som voksen - og noen av dere vil ta hans parti, og nekte å innse at det er hans feil.

Noen av dere vil oppleve at barnet deres tar selvmord, og noen av dere vil "ikke skjønne" hvorfor, til tross for årelang depresjon og mindreverdighetsfølelse -- dere kan jo ikke skjønne HVORFOR, dere som har gjort alt"rett".

Noen av dere igjen vil si til dere selv: "Det var ingen ting vi kunne gjøre for å forhindre at dette skjedde".

De fleste av dere vil bli gode foreldre.

Jeg ber dere alikevel om å

- Gi barnet deres ubetinget kjærlighet

- Hånlig- og latterliggjør aldri

- Vær jevne forutsigbare

Og sist, men ikke minst;

BRY DERE OM ANDRE BARN OGSÅ! T A A F F Æ R E ! ! !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62307-hei-foreldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Mye sant i det du sier,- men jeg har også sett hva et selvmord kan gjøre med de som sitter igjen - som gransker seg I STYKKER uten å finne at de har noen skyld, men må leve med selvforakten og skyldfølelsen i alle år etter.

Og unger som vokser opp og misbruker sine foreldres godhet med å stjele, lyve og bedra.

Ingen kan forutsi NOE om NOEN, - men det vi kan gjøre - er DET BESTE VI KAN. og det tror jeg de fleste foreldre, naboer og slekt gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62307-hei-foreldre/#findComment-281396
Del på andre sider

Gjest ooooooooooo

Hei du!

Jeg tror de fleste ville blande seg om en unge ble slått, det kan du være sikker på!

Forøvrig har vi en bortskjemt bråkbøtte her i huset som bråker så det høres ut som h*n har det fælt, heldigvis er h*n ikke sånn hele tida da*ler*

Men enig med at voksne bør hjelpe til/blande seg om en unge har det vondt og f.eks. blir frøset ut av venneflokken.Men de fleste gir desverre blaffen, feighet kalles det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62307-hei-foreldre/#findComment-286758
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest tenårings datter

du har så altfor rett.

jeg har selv alltid vært familiens lille klovn, alltid blitt sett på som redd og "møsete". nå har jeg lysst til å gå i millitæret og ta en millitær utdanning, men mamma og pappa bare ler av meg og sier at jeg ikke vil holde ut en dag en gang. det er ikke sant.

de kjenner vel ikke meg? de vet vel ikke hva jeg har vært igjennom? de har faen meg ikke noe de skulle ha sagt! jeg kunne klart meg mye bedre uten alle de stygge ordene, blikkene og fokuseringen på utseende, oppførsel og penger osv... alt har lltid handlet om ære og matrielle ting!! kunne de ikke se at jeg var et lite barn som stolte på de?? ikke fordi jeg ville, men fordi jeg måtte. de er foreldrene mine! men de har gjort mye galt når det gjelder min oppvekst...

jeg vil ofre livet mitt for andre, men jeg vil ikke sitte på et kontor, og jeg vil ikke fortelle andre at livet ikke alltid er trist.. jeg vil ut og kjempe i min grønne uniform! jeg vil sloss for rettferdighet, likhet, frihet, stolthet... jeg vil vise alle at jeg kan!

jeg vil vise meg selv at jeg kan...

ikke minst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62307-hei-foreldre/#findComment-304548
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...