Paranoia Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hmm.. Har vært kvalm nå, utrolig lenge. Begynte med noe virus i russetida, var kvalm og svimmel og greide ikke gjøre noe. et varte ca. to uker. så ble jeg frisk av det. begynte i beynnelsen av juni på risperdal, bare for å få stabilisert humøret og følelsene litt en ukes tid. Fikk masse bivirkninger som kvalme, trøtthet, hodepine, svimmelhet.. så psykiatern og psykepleier ble enige om at jeg skulle slutte. så jeg slutta tvert. De sa ikke noe om nedtrapping, men skulle jeg enkli trappa ned? så etter denne pille-kuren blir jeg ikke kvitt kvalmen. Gikk til legen for en ukes tid siden, og han sa det sikkert var en ettervirkning av pillene og at jeg bare skulle vente og se om det gikk over. Noe det ikke gjorde... er fortsatt kvalm. hver eneste dag. og det gjør ikke akkurat humøret noe bedre når det er på bånn fra før. Vil ikke være kvalm mer!! orker ikke gjøre noen ting, orker ikke møte venner, dra ut for vet jeg blir kvalm og humøret daler.. Er denne kvalmen en ettervirkning av pillene, eller kan det komme av depresjonen? at et er en psykisk grunn til kvalmen..? *undrer* Håper noen kan svare meg, for dette tærer noe enormt på meg, både på krefter fysisk og psykisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62496-nhdandre-kan-psykisk-lidelse-skape-fysisk-sykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Z@pvir Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg har vært mye plaga med kvalme. Siden det har vært i perioder jeg har vært dårligere psykisk enn ellers, så gikk jeg ut at fra at det var årsaken. Godt enkelt råd mot kvalme er ingefær (krydder i maten, tabletter fra helsekosten eller revet fersk ingefær). Det hjelper også (synes jeg) med peppermynteolje (en dråpe under nesa eller på tekstiler i nærheten (har ikke oppelvd at det setter flekker) eller ha noen dråper i en vannforstøver og dusj ut i rommet. Drops og tyggegummi med peppermyntesmak hjelper også. Og ja, dessverre kan psykisk dårlig helse over lengre tid føre til fysiske skader. Går ikke an å dele opp kroppen,vet du, så dette virker begge veier. Er du lenge fysisk dårlig, går det gjerne ut over psyken til slutt da også. Jeg merker det veldig godt på immunforsvaret. Får 'alt' i de psykisk dårligste periodene. Nå sitter jeg og leser 'Brev fra en gærning' av Wiggo Meyer/Thomas Giertsen. Humor er ern skikkelig kick for immunforsvaret har jeg hørt - og nå håper jeg det virker, for jeg er inne i en skikkelig downperiode. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62496-nhdandre-kan-psykisk-lidelse-skape-fysisk-sykdom/#findComment-273343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paranoia Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg har vært mye plaga med kvalme. Siden det har vært i perioder jeg har vært dårligere psykisk enn ellers, så gikk jeg ut at fra at det var årsaken. Godt enkelt råd mot kvalme er ingefær (krydder i maten, tabletter fra helsekosten eller revet fersk ingefær). Det hjelper også (synes jeg) med peppermynteolje (en dråpe under nesa eller på tekstiler i nærheten (har ikke oppelvd at det setter flekker) eller ha noen dråper i en vannforstøver og dusj ut i rommet. Drops og tyggegummi med peppermyntesmak hjelper også. Og ja, dessverre kan psykisk dårlig helse over lengre tid føre til fysiske skader. Går ikke an å dele opp kroppen,vet du, så dette virker begge veier. Er du lenge fysisk dårlig, går det gjerne ut over psyken til slutt da også. Jeg merker det veldig godt på immunforsvaret. Får 'alt' i de psykisk dårligste periodene. Nå sitter jeg og leser 'Brev fra en gærning' av Wiggo Meyer/Thomas Giertsen. Humor er ern skikkelig kick for immunforsvaret har jeg hørt - og nå håper jeg det virker, for jeg er inne i en skikkelig downperiode. Lykke til videre! Hehe.. Ja, humor hjelper vel på det meste, tror jeg. Har også et jævlig dårlig imunforsvar, får alt mulig, har visst omtrent kronisk influensa... men har ikke tenkt over om det er spesielt i down-perioder det er verst, synes bare jeg er sjuk hele tida! ;P Takk for svar, uansett. Skal se om noe av det du sa hjelper mot kvalmen. Har hørt at isvann med litt sitron i også hjelper mot kvalme. men hvordan blir man kvitt kvalme som er forårsaket av psykisk lidelse? vil jo ikke gå sånn her for evig og alltid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62496-nhdandre-kan-psykisk-lidelse-skape-fysisk-sykdom/#findComment-273469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Z@pvir Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hehe.. Ja, humor hjelper vel på det meste, tror jeg. Har også et jævlig dårlig imunforsvar, får alt mulig, har visst omtrent kronisk influensa... men har ikke tenkt over om det er spesielt i down-perioder det er verst, synes bare jeg er sjuk hele tida! ;P Takk for svar, uansett. Skal se om noe av det du sa hjelper mot kvalmen. Har hørt at isvann med litt sitron i også hjelper mot kvalme. men hvordan blir man kvitt kvalme som er forårsaket av psykisk lidelse? vil jo ikke gå sånn her for evig og alltid! Hvis kvalmen virkelig er forårsaket av psykiske årsaker, så må du prøve å få gjort noe med bakgrunnen for plagene - antar jeg. Jeg har en del 'rare' plager som kun plager meg når jeg er mest psyk. Men det kan jo hende at det bare er at det er DA jeg merker det. Ikke vet jeg. Hos psykiateren får jeg aldri svar på slike ting. Han er av den typen som tydeligvis ikke skal 'mene' noe om min situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62496-nhdandre-kan-psykisk-lidelse-skape-fysisk-sykdom/#findComment-273488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Etter så kortvarig bruk av en lav dose Risperdal, er det i hvert fall ikke ettervirkning av dette. Kvalmen kan ha en psykisk årsak, men jeg mener dette skal være en "eksklusjonsdiagnose" dvs noe en står igjen med når somatiske årsaker er utelukket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62496-nhdandre-kan-psykisk-lidelse-skape-fysisk-sykdom/#findComment-274451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nøffelinøff Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 vet akkurat hvordan du har det...jeg har hatt kvalmeperioder i siden jeg gikk på vidergående og er nu 21 år...det er utrolig ille, for man tror hele tiden man skal kaste opp men gjør det aldri. jeg har egentlig mer eller mindre funnet ut av grunnen etter at jeg bestemte meg for å gå i terapi for voksne barn av rusmisbrukere. faktisk får jeg det svakere nå enn før( bank i bordet!!!!!) fordi jeg vet det er psykisk. hvis du har veldig vondt i hodet ville jeg tatt en mr-undersøkelse, det er nemlig en eller annen sak bak i hodet, tror det er hypofysen, som kan vokse. men hvis det er tilfelle får man kraftig hodepine og da spesielt på morgenen. hvorfor går du på piller egentlig? personlig synes jeg det er utrolig kritikkverdig av leger å gi piller uten å ha hatt en grundig utredning( og det gjøres ikke på to samtaler liksom.) men jeg vet jo ikke hva som er ditt tilfelle. hvis du har en vanlig depresjon som ikke er kronisk ville jeg tatt samtaler istedefor piller,. det har iallefall hjulpet en hel det for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62496-nhdandre-kan-psykisk-lidelse-skape-fysisk-sykdom/#findComment-274500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.