Gå til innhold

Beinhinnebetennelse


bubba

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er aktiv fotballspiller og spiller på høyt nivå. Trener fra 4 - 6 ganger i uka..

For ca 1 1/2 mnd siden trente jeg fotball innendørs. Det medførte at jeg neste dag ikke greide å gå normalt, med store smerter under begge knær(i toppen av leggbeinet) Dro til legevaklen og ble raskt undersøkt. Legen konstaterte beinhinnebetennelse og jeg fikk en salve som skulle smøres på smertestedet. Etter ca 10 dager hadde jeg fortsatt vondt i den ene foten og dro til legen igjen. Da fikk jeg ny medisin; Naproxen(?) Disse tablettene har jeg gått på i 10 dager og er ferdig med kuren. Hos doktoren fikk jeg beskjed om at jeg burde "glemme" vintersesongen og burde ikke trene belastende på ca 4 måned(nå har det gått litt over en) Detter er noe jeg har problemer med å godta. Det er greit å utføre alternativ trening som sykling etc. I går var jeg på treningsstudio og trente styrke(relativt hardt) på beina med forsiktig oppvarming på tredemølle.. Er dette noe som er forsvarlig å fortsette med? Er interessert i å trene "hardest" mulig til tross for skaden og håper på noen tips.. Når kan jeg evt begynne å spille fotball igjen? Innendørs..? Er det god "demping" på tredemøller? Har legen stilt riktig diagnose? Har nettopp invistert i nye joggesko og innleggsåler.. Er 21 år..

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Desværre er det ikke helt klart, hvor "punktum maximum" for smerten er.

Er det ned over skinnebenet? eller mere op tæt under knæskallen?

Så nævner du foden.

går smerterne ned i foden?

og er det de samme smerter?

Hvilke bevægelser gør ondt?

Gør det ondt at løbe?

Gør det ondt at gå på trapper?

hvis du svarer,

skriv hvad det er der gør ondt.

mvh

bruun, ortopædkirurg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Dette låter som et typisk tilfelle blant de utøverne jeg jobber med når det gjelder belastningsskader. For å kunne gi deg råd som er effektive og som ikke kan komme deg til skade, må jeg kjenne treningsgrunnlaget ditt langt bedre, samt intensitet/volum/hyppighet som du nå bedriver styrketreningen med. Det kan være skummelt å drive styrketrening på et skadeområde- det kan fører til at skadesituasjonen ikke bedrer seg særlig til tross for hvileperiode. Men generelt kan jeg si at det er lurt å drive med styrketrening på de deler av kroppen som ikke innlemmer og belaster skadeområdet. Jeg er helt enig med legen i at du bør ha et avbrekk, som i alle fall ikke innkluderer kondisjonstrening som involverer skadeområdet.

Det er også viktig at du trapper opp igjen belastningen forsiktig og gradvis når du begynner på igjen. Med lengre treningsavbrekk er det ikke den kondisjonsmessige biten som er vanskelig å opparbeide igjen, men rett og slett den utholdende slitestyrken i bindevev og brusk. Denne typen styrke/utholdenhet tapes relativt sakte, men øker ved trening også sakte.

Jeg vil foreslå at du tar denne typen plage på alvor, slik at du gjennomgår hvileperioden suksessiivt og så raskt som mulig kommer i gang igjen. Ta gjerne kontakt med noen som kan gi deg råd og hjelp, kanskje en god fysioterapeut. et siste råd; ikke "test" skadeområdet både nå og da- ta hviletiden til hjelp,

[email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette låter som et typisk tilfelle blant de utøverne jeg jobber med når det gjelder belastningsskader. For å kunne gi deg råd som er effektive og som ikke kan komme deg til skade, må jeg kjenne treningsgrunnlaget ditt langt bedre, samt intensitet/volum/hyppighet som du nå bedriver styrketreningen med. Det kan være skummelt å drive styrketrening på et skadeområde- det kan fører til at skadesituasjonen ikke bedrer seg særlig til tross for hvileperiode. Men generelt kan jeg si at det er lurt å drive med styrketrening på de deler av kroppen som ikke innlemmer og belaster skadeområdet. Jeg er helt enig med legen i at du bør ha et avbrekk, som i alle fall ikke innkluderer kondisjonstrening som involverer skadeområdet.

Det er også viktig at du trapper opp igjen belastningen forsiktig og gradvis når du begynner på igjen. Med lengre treningsavbrekk er det ikke den kondisjonsmessige biten som er vanskelig å opparbeide igjen, men rett og slett den utholdende slitestyrken i bindevev og brusk. Denne typen styrke/utholdenhet tapes relativt sakte, men øker ved trening også sakte.

Jeg vil foreslå at du tar denne typen plage på alvor, slik at du gjennomgår hvileperioden suksessiivt og så raskt som mulig kommer i gang igjen. Ta gjerne kontakt med noen som kan gi deg råd og hjelp, kanskje en god fysioterapeut. et siste råd; ikke "test" skadeområdet både nå og da- ta hviletiden til hjelp,

[email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Hei!

Takk for responsen..

Føyer til følgende:

Jeg er normalt vant til fotballtrening 3-4 ganger i uken i 1 1/2t. Anser meg selv som veldig letttrent men har ikke stor muskelmasse på beina. Har drevet veldig lite styrketrening på beina..

Har kun hatt en styrkeøkt etter skaden som opppstod for 1 1/2mnd siden.. Har ønske om å minst kunne gjennomføre en til to økter i uka og disse rimelig harde..

Ang oppvarming prøvde jeg å småløpe litt på tredemølle, er dette lurt? eller bør jeg holde meg unna tredemøllen? Hva med svømming?

Har kun bedrevet styrke på overkropp den siste tiden(ca 4g i uken) Har holdt føttene så og si helt i ro.. Er det forsvarlig å starte treningen igjen etter "bare" 1 1/2mnd? Er det riktig av legen å si ca 4mnd? Synes dette hørtes litt brutalt ut...

Når det gjelder selve skaden er det kun snakk om smerter i øverste del av skinbeinet, egentlig ikke i SELVE skinbeinet heller men i "gropen" på utsiden, senefestet(?) Der hvor muskelen på utsiden av leggen ender..

Smerter ved "støt", ned trapper, gå på tå etc.. Men disse smertene er nå så og si borte etter medisinkuren..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Takk for responsen..

Føyer til følgende:

Jeg er normalt vant til fotballtrening 3-4 ganger i uken i 1 1/2t. Anser meg selv som veldig letttrent men har ikke stor muskelmasse på beina. Har drevet veldig lite styrketrening på beina..

Har kun hatt en styrkeøkt etter skaden som opppstod for 1 1/2mnd siden.. Har ønske om å minst kunne gjennomføre en til to økter i uka og disse rimelig harde..

Ang oppvarming prøvde jeg å småløpe litt på tredemølle, er dette lurt? eller bør jeg holde meg unna tredemøllen? Hva med svømming?

Har kun bedrevet styrke på overkropp den siste tiden(ca 4g i uken) Har holdt føttene så og si helt i ro.. Er det forsvarlig å starte treningen igjen etter "bare" 1 1/2mnd? Er det riktig av legen å si ca 4mnd? Synes dette hørtes litt brutalt ut...

Når det gjelder selve skaden er det kun snakk om smerter i øverste del av skinbeinet, egentlig ikke i SELVE skinbeinet heller men i "gropen" på utsiden, senefestet(?) Der hvor muskelen på utsiden av leggen ender..

Smerter ved "støt", ned trapper, gå på tå etc.. Men disse smertene er nå så og si borte etter medisinkuren..

På forhånd takk!

Hei!

Jeg vil si at løping på tredemølle ikke er bra, det kan forverre plagene dine. Men det er vanskelig å si eksakt hvordan en påført trening av en viss størrelse vil innvirke på skaden din; da må jeg ha god kjennskap til din opparbeidede treningsmengde, vekt, generelle helsetilstand, alder, vekt- til og med løpssettet ditt og skoene vil ha innvirkning på hvordan denne påførte treningen vil kunne innvirke på skaden din. Generelt vil jeg fra mitt ståsted råde deg til å følge legens råd. Han har erfaringer med slike plager og vet hva som skal til.

Kanskje har du en trener er noe, som har erfaringer med slike skadesituasjoner, kanskje han kan råde deg utfra sin bedre kjennskap til deg, som kan gi deg noen gpde holdepunkter for videre opplegg. Trening som ikke påvirker skadeområdet er i alle fall bra. Jeg kan utfra din forklaring av opplevelse av skade/smerte, si meg enig i at 4 mnd. var veldig lenge. Mine erfaringer med de utøverne som jeg hjelper med opptrening av belastningsskader, er at de fleste skader blir bra igjen på relativt langt kortere tid. Jeg tror legen her bygger på et erfaringsmateriale som tilsier at denne typen skader lett blir kroniske og kan vedvare lenge. Hans råd om hviletid er derfor helt legitimt og forståelig, men det sier altså mer om faren for kronifisering, enn om den reelle tiden som skaden kan helbredes med.

Epost: [email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...