Gå til innhold

Bruk av OrfirilLong--NHD-kandu hjelpe

Anbefalte innlegg

Hei,har skrevet om dette emne før,men det er noe jeg ikke forstår,som jeg håper du kan gjelpe meg med.-Startet med Orfiril i januar-02 med gradvis opptrapping til 300mg*2.Diagnose lett ustabil personlighetsstruktur.For ca.2mdr er serumspeil på valproat264.Legen fornøyd,jeg fortsetter med samme dose.Gradvis merker jeg lette svingninger,føler meg altså ustabil,og "lettere"deprimert,selvom jeg tar 1/2tbl.serxat dgl.Gråt også mye for "nesten ingenting" i terapie nå like før ferien.

Den 26.6 er valproat sunket til 130!Er dette vanlig eller normalt?Legen kan ikke svare;neste dag får jeg beskjed om å øke til 1(150mg)tbl.x-tra om kvelden,og ta ny prøve om 2 uker(blir lengre pga ferie)-UTEN noen som helst forklaring på hvorfor det er blitt slik...

Starte nå opp med dosering fomfred 2+3tblOrfiril LOng.Ser ut for at det går bra foreløpig...men hva med veien videre???

Er 49år,men har antakelig "vært psyk" siden gymnastiden;uten at jeg kan si/mene noe om det...iflg psyke.en.Utløsende Årsaker(kanskje):sårbar natur,overbeskyttelse ol.seksuellt misbruk fra en psykiater i en meget vanskelig fase,og brå død av begge foreldre;og masse,masse fortrengning av vonde følelsesmessige opplevelser.

Håpet er å bli frisk,i alle fall frisk nok til å komme ut i arbeid igjen.hm,hm...

Men det egentlige var altså dette med serumspeil;hva skjer og hvorfor??Er det riktig medikasjon?

Bruker ellers Pikasol omega-3 2tbl.Eppleedikk-pks.2stk.(perodevis søthunger).

E-vit.Zink og Selen pga kraftig eksem under fotsålene(sistnevte bare i perioder avt.m/hudlege).Kan dette ha innvrknig på serum-valproat?

Er i over gangsalder:TRisekvens forte 1.

Prøver ellers å leve så normalt jeg kan;mht.kost,mosjon,frisk luft og nok søvn og hvile.Beina setter en stopper for lange turer,trener det jeg klarer. Føler meg utrolig sliten,særlig pskisk,og har nok også et økt søvnbehov.Mye "mardrømmer"om natta,oppe flere ganger osv.Og altså deppa...

Uffamei ja;dette ble nok langt,

håper like vel du tar deg tid til å lese,og kanskje har et svar???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62742-bruk-av-orfirillong-nhd-kandu-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Et par ting:

Er blodprøven tatt på riktig tidspunkt? Dvs. HVER gang like før du tar morgenens første tablett...?

Orfiril LONG holder seg ikke i kroppen like lenge som Orfiril ENTERO. Kanskje du skulle forsøke entero-tabletter? Det hjalp på meg. Tok long først og hadde omtrent samme problem som deg.

Ellers: Har du kastet opp, hatt høy forbrenning, diarè, drukket alkohol e.l. som kan redusere opptaket i kroppen din?

Noe av dette kan være mulig forklaring, snakk med legen om det. Mvh.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved vår avdeling bruker vi alltid Orfiril long.

Opplever av og til i atertfasen at serumkons varierer litt.

Viser til Aina Es utmerkede innlegg. Vanligvis skyldes svingningene at en ikke er helt presis med målebetingelsene.

Prøven skal tas _nøyaktig_ 12 timer etter kveldsdosen og før en tar morgendosen. Selv en times avvik vil påvirke resultatet.

Uansett grunn for svingning, skal Orfiril doseres etter serumkonsentrasjonsmåling og effekt.

Hold alle andre medikamenter konstante i innkjøringsfasen. Mulighetene/farene for interaksjon er tilstede. Det er bla derfor en tar gjentatte målinger.

Ved vår avdeling bruker vi alltid Orfiril long.

Opplever av og til i atertfasen at serumkons varierer litt.

Viser til Aina Es utmerkede innlegg. Vanligvis skyldes svingningene at en ikke er helt presis med målebetingelsene.

Prøven skal tas _nøyaktig_ 12 timer etter kveldsdosen og før en tar morgendosen. Selv en times avvik vil påvirke resultatet.

Uansett grunn for svingning, skal Orfiril doseres etter serumkonsentrasjonsmåling og effekt.

Hold alle andre medikamenter konstante i innkjøringsfasen. Mulighetene/farene for interaksjon er tilstede. Det er bla derfor en tar gjentatte målinger.

Hei igjen-og tusen takk for gode svar;både fra NHD og Aina E.Ser at det er gjort feil i forhold til innfo. om å være nøyaktig;både i fht.NÅR medik.tas,og tidspunkt for blodprøvetaking.Her må jeg selv innformere legen min;ja,ja.

Men altså takk for raskt og bra svar.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...