Gå til innhold

Karitas AF-stunt slutter her!

Anbefalte innlegg

"Hun (som er demokratisk valgt) har jo nettopp myndighet til å overprøve fordi beslutningen "nedenfor" *kan* være feil."

Jeg har vel omtrent 150 millioner ganger mere tillit til at de ansatte i SUAK, eller hva det nå heter nå....KAN jobben sin, enn jeg har til Karita BO, og de fleste av hennes demokratisk valgte kollegaer.

Hei MsSophie,

Som enkelt-person kanskje, men overprøvings-mekanismer finnes jo innenfor de fleste områder. Mekanismene er der for å regulere "makten" mellom byråkratene og "de folkevalgte".

Nå kan man selvsagt si at "vi velger dårlige folkevalgte", men det er vel litt som å påpeke (var det en brasiliansk senator som sa det?) at man heller måtte bytte ut velgerene! ;-)

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

50

• Goliath

24

• Calileo

8

• trompet

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg støtter deg, Calileo.

Ja, jeg må innrømme at jeg faktisk hadde ventet på å få høre mer om denne saken.Og jeg synes slett ikke det er å hovere om man nå synes at det var bra det gikk som det gikk.

Her går vanlige oppegående adoptanter og venter og er engstelige for at de skal få avslag fra SUAK - mens de er vitne til dette spillet fra KBO

som kanskje kunne føre fram !

Ærlig talt. etter å ha lest alle innleggene her til nå så skammer jeg meg på noens veine, dem som har noe de mener om denne sp. familien , og ikke kjenner fakta.

Vi som har fått informasjon gjennom sladreaviser burde forholde oss passive i denne saken da jeg mener at de fleste som adopterer bør ha en god og trygg økonomi. ha et nettverk som er sterkt, det betyr mye for giverlandene, og også for norske myndigheter.

Karita overprøvde den sp. saken fordi hun hadde tro på den, og mulig visste mere om familiesituasjonen enn SUAK hadde fått forståelse for.

Så kom det fram i media.( det har ikke våre saker gjort) og det ble plutselig en politisk sak som igjen de Kinesiske myndigheter fikk høre.

De fikk selvfølgelig høre om alle de negative innleggene her på dol og i avisene ellers-

Så ja Calio dere har så vel forandret en drøm hos en familie til et stort mareritt, ikke bare nå i ettertid , men den gangen dere trodde dere var bedrevitende enn dem som kjenner familien og deres resusjer, og vært med på å gjøre en kvinne til noe hun ikke er , nemlig evneveik.

Det er nok jeg også nå når jeg tenker meg om for jeg er ikke så skolert som dere med høy utdannelse osv,

Men jeg har iallefall klartå oppdra fem barn, de er flotte unger alle sammen og sier de har hatt og har det veldig bra, bedre enn mange andre har noen sagt. Hmmmm.. Er ikke det merkelig?

Hei Trompet!

Greit at du ikke er høyt skolert ei heller jeg, men du har nok tross alt litt høyere iq en under 70 skal du se.

Selv vet jeg faktisk ikke hva nrml. er, men at man er som geni og regne hvist man har over 190. så jeg tipper gjenomstittet mellom disse to er alle vi andre.

Jeg vil heller ikke komentere saken, men det gir deg ingen rett til og måtte skamme seg over hva andre måtte mene. Vi er egne induvider med egne meninger.

Hei Trompet!

Greit at du ikke er høyt skolert ei heller jeg, men du har nok tross alt litt høyere iq en under 70 skal du se.

Selv vet jeg faktisk ikke hva nrml. er, men at man er som geni og regne hvist man har over 190. så jeg tipper gjenomstittet mellom disse to er alle vi andre.

Jeg vil heller ikke komentere saken, men det gir deg ingen rett til og måtte skamme seg over hva andre måtte mene. Vi er egne induvider med egne meninger.

Ja selvfølgelig så har vi andre individer lov til å mene mye, men her inne tror jeg rett og slett at det blir overprøvet mange saker som vi (andre) ikke vet noe annet om enn avisenes repotarsjer.

Det blir fort skittkasting til noen vi ikke kjenner eller vet noe om, og det er det jeg føler er skammelig. For alle som søker adopsjon , ønsker det og tror selvfølgelig at de kan gjennomføre det å være foreldre. Og da mener jeg ALLE

Jeg føler at mange kaster sten i glasshus her i denne spesielle og offentligjorte saken.

Ja selvfølgelig så har vi andre individer lov til å mene mye, men her inne tror jeg rett og slett at det blir overprøvet mange saker som vi (andre) ikke vet noe annet om enn avisenes repotarsjer.

Det blir fort skittkasting til noen vi ikke kjenner eller vet noe om, og det er det jeg føler er skammelig. For alle som søker adopsjon , ønsker det og tror selvfølgelig at de kan gjennomføre det å være foreldre. Og da mener jeg ALLE

Jeg føler at mange kaster sten i glasshus her i denne spesielle og offentligjorte saken.

Jeg har problermer med og tro det kun er avisene sine feil. De fikk jo tross alt først neg. rapp. fra barnevernet som anbefalte suak om ikke og godkjenne, noe de heller ikke gjorde. Suak sender saken vidre til fagligutvaltg( eller hva det nå heter) og de ville heller ikke godkjenne saken. Jeg tror dette kan være litt relevant i forhold til Kina sitt avslag.

De punkter jeg nevnte nå ble utført før avisene fikk tak i saken, så og skylde på oss på DOL og media forøvrig blir vel litt tynn.

Vi får jo for saken sin skyld nermest håpe at media + BVTJ+ BUFA+ Faglig utvalg har rett. Og at ikke ett avslag bare er gitt ut fra intet grunnlag.

Mine tanker går til en familie som har mått gå igjenom alt for mye for en sak som kunne vært ungått på et tidligere tidspunkt.

Jeg trodde jeg hadde sett lyset hva adopsjon angår, men jeg skjønner jo nå at min frelse bare er blåbær.

Jeg skulle virkelig ønske at disse 200 kroners barna som blir utnyttet seksuelt som du sier blir hjulpet. Du får bare tro at du i din ensomme kamp for dine meninger kan frelse disse gjennom adopsjon, men slik er nå en gang verden ikke.

Jeg må si at du har et brennende engasjement som nok også skremmer meg litt, eller så har du noe i mot meg personlig.

Hei,

Jeg har intet imot deg personlig, men jeg reagerte på ditt første innlegg.

Her er en artikkel fra idag:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3967811

Bemerk at jeg har bodd i både Latin-Amerika og Sør-Afrika, og reist mye i Asia (de tre stedene som nevnes).

Med vennlig hilsen

Annonse

Det er bra dette stoppet og at noen klarte å se barnas behov og rettigheter oppi det hele. Karita ble blindet av medfølelse for foreldrene, og overså helt klart kravet om at foreldre ikke bare har ansvar for fysisk oppfostring, men også ansvar for barnets mentale helse.

En tilbakestående person har helt klart evne til å utøve omsorg og kjærlighet, men det er ikke nok. Jeg mener det var feil å overprøve SUAK's avgjørelse - Karita er ikke fagpersonen her.

Gjest @nonyme meg

Hei,

Bemerk at jeg har bodd i både Latin-Amerika og Sør-Afrika, og reist mye i Asia (de tre stedene som nevnes).

Med vennlig hilsen

om du har bodd og reist i disse tre verdensdelene gjør det deg vel ikke per definisjon til ekspert på utenlandsadopsjon?

mvh

Hei,

Med vennlig hilsen

Hadde egentlig tenkt å gi meg nå, men ble fristet til å bringe diskusjonen tilbake på sporet igjen.

Jeg har bare to spørsmål igjen til deg Sør: "Ser du noen vinnere overhode i saken Karita overprøvde?"

Ser du noen giverland som overhode ville ha godkjent denne familien?

Og vær vennlig svar realistisk på disse spørsmålene.

At Kina ville stoppe denne saken, har vel vi fleste hatt på følelse ganske lenge.

VB ville ikke ta på seg formidlingen, og gikk jo også ganske sterkt ut mot da værende barneminister. Husker ikke hvilket debatt programm, men representert var i alle fall Young Kuk Kim (daglig leder i VB) og Liven Arner (som ofret jobben sin i Suak ((ja det var jo kun dager igjen det var snakk, men allikevel)) for og få satt søkelys på saken).

Dette er jo ett klassisk eksmp. på at man virklig ikke finner barn til foreldrene, men foreldre til barna.

Jeg har virklig vondt av denne familien som har fått saken sin "vrengt opp" i media. Innerst inne tror jeg nok at de har vist at dette kommer til og skje.

Jeg er på ingen måte redd for at dette skal virke ødeleggende for noen av oss andre. Poenget er jo nå rett og slett at systemet ser ut til og virke. Giverlandene setter sine krav og vi må oppfylle dem. Det er magne land min mann og jeg ikke får adoptere fra pga. at kriteriene ikke blir oppfyldt. F.eks. Kina. Jeg er under 30 år og da hjelper det meg lite at jeg har en mann som er over 30.

Dette var bare ett av mange eks.

Mine tanker går nå til denne familen som igjen blir ett samtale emne offentlig, en familie som alle andre som ønsker ett barn, men dessverre ikke får det til. -Vi må ikke glemme at det er mulig og leve et rikt og spennende liv uten barn også.

Vennlig hilsen fra en tankefull

For adopsjonsforeningene har ikke bare en adopsjonsrett, men også en adopsjonsplikt. Alle søkere som er godkjent for adopsjon av Norske myndigheter har krav på at foreningene forsøker å formidle en adopsjon. Så dersom VB hadde vært eneste Norske forening så måtte de ha ført adopsjonssaken for denne familien.

Dette ikke for å kritisere innlegget ditt, for det er vel med all mulig tydelighet ellers her at jeg har vist at jeg har vært i mot denne saken i fra første stund.

Et anner aspekt her er jo også unyttig ressursbruk både av Norske myndigheter, men også som er påført foreningen.

Hadde egentlig tenkt å gi meg nå, men ble fristet til å bringe diskusjonen tilbake på sporet igjen.

Jeg har bare to spørsmål igjen til deg Sør: "Ser du noen vinnere overhode i saken Karita overprøvde?"

Ser du noen giverland som overhode ville ha godkjent denne familien?

Og vær vennlig svar realistisk på disse spørsmålene.

Hei,

I denne bestemte saken er det selvsagt ingen vinnere - familien er blitt (ulovlig - pga brudd på taushetsplikten) uthengt i media, og hverken du eller jeg vet "Sannheten" om denne familien kunne hatt omsorg for et barn.

Jeg vil påstå at hvis Dagbladet og VG fikk "fri adgang" til saksmappene til folk her inne, ville de heller ikke hatt problemer med å lage oppslag av en slik natur at ingen giverland ville la et barn gå til deg (eller andre).

Som sagt reagerte jeg på måten (som virker ondskapsfull) du annonserte at Kina ikke ville la denne familien få et barn.

Selvsagt er det mulig at KBO har gjort en feil vurdering, men du insinuerer at det skal være en slags (politisk) "stunt", og gjør derved popularistisk politikk ut av en tragedie.

Hva slags overskrifter kunne VG og Dagbladet få ut av din journal hvis noen lekket historien til dem?

Med vennlig hilsen

Hei,

I denne bestemte saken er det selvsagt ingen vinnere - familien er blitt (ulovlig - pga brudd på taushetsplikten) uthengt i media, og hverken du eller jeg vet "Sannheten" om denne familien kunne hatt omsorg for et barn.

Jeg vil påstå at hvis Dagbladet og VG fikk "fri adgang" til saksmappene til folk her inne, ville de heller ikke hatt problemer med å lage oppslag av en slik natur at ingen giverland ville la et barn gå til deg (eller andre).

Som sagt reagerte jeg på måten (som virker ondskapsfull) du annonserte at Kina ikke ville la denne familien få et barn.

Selvsagt er det mulig at KBO har gjort en feil vurdering, men du insinuerer at det skal være en slags (politisk) "stunt", og gjør derved popularistisk politikk ut av en tragedie.

Hva slags overskrifter kunne VG og Dagbladet få ut av din journal hvis noen lekket historien til dem?

Med vennlig hilsen

....men, men nå trengte ikke min sak å overprøves av noen politikere, og jeg trengte ikke å benytte meg av min far, som tilfeldigvis også har vært AP-politiker. *ler*.

Det var fint å se at du i hvert fall så at Karita kanskje hadde gjort en feil.

Presseetikk og taushetsplikt kan vi diskutere et annet sted. Personlig tror jeg alt som står i VG. På mandag lovet de hetebølge og sol. Hittil har det bare vært regnbyger om enn ganske varmt, men i morgen har jeg ferie, så da henger nok sola på himmelen slik VG har lovet.

Neida jeg tror ikke alt som står i VG og jeg er ikke enig i alt de skriver, men en ting har jeg lært av VG og dagbladet (muligens også TV2) selv om jeg ikke er journalist, og det er å lage overskrifter som selger og slår. Se bare hvilken frisk debatt vi har hatt her nå *ler*. Det gjelder å fange oppmerksomheten.

Takk for fin debatt og en god sommer til deg Sør!

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei ChiengMai,

Nei, jeg er sikker på at de som blir frigitt får foreldre, men hvis køen over godkjente foreldre blir lengre vil det legge trykk på politikerene i landene til å få frigitt flere barn til adopsjon.

Mitt ståsted er kanskje litt forskjellig fra de mange her - jeg forsøker å "se" tingene fra de foreldreløses barnenes synspunkt, og ikke utifra redsel for at politikere i land ikke skal like meg.

For svært mange politikere er disse barnene "en skam for landet" og de vil mye heller at barnene skal råtne på et barnehjem enn at landet skal "tape ansikt" og adoptere vekk sine barn.

Og det er barnene som blir taperene. Igjen.

Med vennlig hilsen

Tenkte du deg om før du skrev dette Sør?

For meg virker det som om du forsøker å "fabrikere" argumenter for å støtte opp om dine tidligere påstander - uten at du helt har tenkt gjennom konsekvensene av de nye argumentene du kommer med....

Calileo har noen svært gode motargumenter som du burde være litt mer åpen for - og ikke så forutinntatt som dine svar kan tyde på.

Mvh

Tenkte du deg om før du skrev dette Sør?

For meg virker det som om du forsøker å "fabrikere" argumenter for å støtte opp om dine tidligere påstander - uten at du helt har tenkt gjennom konsekvensene av de nye argumentene du kommer med....

Calileo har noen svært gode motargumenter som du burde være litt mer åpen for - og ikke så forutinntatt som dine svar kan tyde på.

Mvh

Som vanlig må du gjerne komme med relevante, konstruktive kommentarer, istedet for dette.

God sommer.

Med vennlig hilsen

Som vanlig må du gjerne komme med relevante, konstruktive kommentarer, istedet for dette.

God sommer.

Med vennlig hilsen

Hadde du vært mer åpen for kritikk og mindre opptatt av hele tiden å forsvare deg - og lest innlegget mitt med åpent sinn - så ville det vært svært konstruktivt for deg og dine fremtidige innlegg her på DOL :-)

Det finnes mye fornuftig i det du skriver, men samtidig så bærer det veldig preg av et ønske om å provosere de du ikke er enige med - kombinert med en ovenfra og ned holdning, spydig kritikk av andre og holdning som viser en konsekvent fornektelse av at du noen sinne kan skrive eller mene noe som ikke er 100% korrekt.

Du kommer raskt i en forsvarsposisjon ved antydning til kritikk, og møter den ved straks å gå til motangrep som inneholder spydigheter og "fabrikering" av nye argumenter eller påstander om motdebattantens "egentlige" meninger på en måte som ikke inviterer til diskusjon - men kun krangel.

Selv mener jeg at å påpeke dette for deg burde være konstruktivt i en hver debatt - uansett emne:-)

Med ønske om en riktig god sommer til deg også Sør!

Hadde du vært mer åpen for kritikk og mindre opptatt av hele tiden å forsvare deg - og lest innlegget mitt med åpent sinn - så ville det vært svært konstruktivt for deg og dine fremtidige innlegg her på DOL :-)

Det finnes mye fornuftig i det du skriver, men samtidig så bærer det veldig preg av et ønske om å provosere de du ikke er enige med - kombinert med en ovenfra og ned holdning, spydig kritikk av andre og holdning som viser en konsekvent fornektelse av at du noen sinne kan skrive eller mene noe som ikke er 100% korrekt.

Du kommer raskt i en forsvarsposisjon ved antydning til kritikk, og møter den ved straks å gå til motangrep som inneholder spydigheter og "fabrikering" av nye argumenter eller påstander om motdebattantens "egentlige" meninger på en måte som ikke inviterer til diskusjon - men kun krangel.

Selv mener jeg at å påpeke dette for deg burde være konstruktivt i en hver debatt - uansett emne:-)

Med ønske om en riktig god sommer til deg også Sør!

Du skriver: "Hadde du vært mer åpen for kritikk og mindre opptatt av hele tiden å forsvare deg - og lest innlegget mitt med åpent sinn - så ville det vært svært konstruktivt for deg og dine fremtidige innlegg her på DOL :-)"

Kanskje noe du selv burde forsøke, istedet for platte kommentarer om mine innlegg?

Og kanskje du burde diskutere emnet, istedet for (som vanlig) å diskutere "Sør"?

Med vennlig hilsen

Du skriver: "Hadde du vært mer åpen for kritikk og mindre opptatt av hele tiden å forsvare deg - og lest innlegget mitt med åpent sinn - så ville det vært svært konstruktivt for deg og dine fremtidige innlegg her på DOL :-)"

Kanskje noe du selv burde forsøke, istedet for platte kommentarer om mine innlegg?

Og kanskje du burde diskutere emnet, istedet for (som vanlig) å diskutere "Sør"?

Med vennlig hilsen

Hmmm....nå reagerer du jo nøyaktig som jeg mener Sør:-)

Og jeg har jo tidligere fortalt at jeg vil benytte anledningen til å påpeke det så ofte jeg har tid.

Denne saken er utdebatert for lenge siden i denne tråden, og jeg er langt på vei enig med Calileo - og ser derfor ingen hensikt i å gjenta hans/hennes argumenter.

Du svarer jo likevel ikke på hans/hennes argumentasjon, men benytter anledningen som vanlig til å gå til angrep med nye argumenter og påstander.

Mao "same shit - new wrapping". Og jeg kan ikke se at det hverken er konstruktivt eller givende for en diskusjon. Du etterlyser selv konstruktive innspill, men møter jo de du får med destruktive motargumenter og kritikk i alt for mange tilfeller. Jeg forstår at du selv ikke ser det slik, men kanskje du skulle legge litt vekt på hvordan mange andre ser det?

For i en diskusjon er det jo fler enn en part med, og det skader ikke å ta hensyn til også andres oppfatninger - gjør det vel? Det kan lett oppfattes som ensporet eller "enveis" ellers...og det finnes det vel ganske mange eksempler på allerede?

Jeg mener ikke noe "vondt" med dette Sør, men f.eks mine egne ansatte ønsker negative tilbakemeldinger så vel som positive. For som de selv sier - uten også negative tilbakemeldinger så er det vanskelig å vite hvordan de kan gjøre ting bedre, spesielt med tanke på at arbeidet de utfører gjør de ikke kun for seg selv men også for andre. Og da er andres oppfatninger av det som gjøres vel så viktig som ens egen.

Jeg setter også pris på negative tilbakemeldinger Sør. Men det blir litt barnslig hvis det kommer som svar på kritikk jeg selv gir. For da oppfattes det som (og svært så korrekt i de fleste tilfeller) et "motangrep" fra en som ikke tåler å bli kritisert selv.

Og det er en destruktiv måte å reagere på kritikk på - for den som mottar kritikken.

Du innehar selv en ledende stilling tror jeg (ut ifra hva jeg har fått med meg tidligere). Da burde dette også være ren "abc" kunnskap for deg?

Men forhåpentlig viser du en helt annen side ved deg selv her enn hva du gjør i arbeidslivet:-)

Med en ærlig vennlig hilsen fra

Hmmm....nå reagerer du jo nøyaktig som jeg mener Sør:-)

Og jeg har jo tidligere fortalt at jeg vil benytte anledningen til å påpeke det så ofte jeg har tid.

Denne saken er utdebatert for lenge siden i denne tråden, og jeg er langt på vei enig med Calileo - og ser derfor ingen hensikt i å gjenta hans/hennes argumenter.

Du svarer jo likevel ikke på hans/hennes argumentasjon, men benytter anledningen som vanlig til å gå til angrep med nye argumenter og påstander.

Mao "same shit - new wrapping". Og jeg kan ikke se at det hverken er konstruktivt eller givende for en diskusjon. Du etterlyser selv konstruktive innspill, men møter jo de du får med destruktive motargumenter og kritikk i alt for mange tilfeller. Jeg forstår at du selv ikke ser det slik, men kanskje du skulle legge litt vekt på hvordan mange andre ser det?

For i en diskusjon er det jo fler enn en part med, og det skader ikke å ta hensyn til også andres oppfatninger - gjør det vel? Det kan lett oppfattes som ensporet eller "enveis" ellers...og det finnes det vel ganske mange eksempler på allerede?

Jeg mener ikke noe "vondt" med dette Sør, men f.eks mine egne ansatte ønsker negative tilbakemeldinger så vel som positive. For som de selv sier - uten også negative tilbakemeldinger så er det vanskelig å vite hvordan de kan gjøre ting bedre, spesielt med tanke på at arbeidet de utfører gjør de ikke kun for seg selv men også for andre. Og da er andres oppfatninger av det som gjøres vel så viktig som ens egen.

Jeg setter også pris på negative tilbakemeldinger Sør. Men det blir litt barnslig hvis det kommer som svar på kritikk jeg selv gir. For da oppfattes det som (og svært så korrekt i de fleste tilfeller) et "motangrep" fra en som ikke tåler å bli kritisert selv.

Og det er en destruktiv måte å reagere på kritikk på - for den som mottar kritikken.

Du innehar selv en ledende stilling tror jeg (ut ifra hva jeg har fått med meg tidligere). Da burde dette også være ren "abc" kunnskap for deg?

Men forhåpentlig viser du en helt annen side ved deg selv her enn hva du gjør i arbeidslivet:-)

Med en ærlig vennlig hilsen fra

"Problemet" er at det du kommer med er på et nivå hvor det på ingen som helst måte kan tolkes som "konstruktiv kritikk", men kun som mer personlig drittkasting.

Som vanlig diskuterer du hva du mener om "Sør" (hvilket jeg er hamrende likeglad med), og ikke emnet.

Forsøk heller å delta i debatten (les: emnet), istedet for ditt evinnlige pisspreik om meg. (I mellomtiden kan du forsøke å forstå at det er lenge siden jeg har brydd meg om hva du måtte mene eller ikke mene om "Sør".)

Med vennlig hilsen

Ja det er nok flere egoister enn deg her i verden, og kanskje flere enn deg som ikke forstår hvorfor vi vil ha barn.

Men dere hører ikke til her.

"Hører til"?? Har du eiendomsrett på forumet her, eller? Det er da fritt opp til enhver å lese og skrive i ethvert forum!

"Hører til..."! Nå ble jeg muggen, gitt. Du prater som om dere var en egen rase, ikke "folk flest".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...