Gå til innhold

Hvordan forandre seg?NHD/andre

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Når jeg nå skriver dette innlegget, så vet jeg ikke helt hva jeg skal skrive. Det er ikke så lett å ha det klart for seg hva som er problemet, derfor skriver jeg, for kanskje det hjelper?

Jeg sliter med uendelig av kontrollbehov. Har BPD og gått i terapi i flere år. Men kontrollbehovet over andre, det ser ikke ut til å slippe så lett. Prøver atferdskontroll, men noen ganger blir kontrolltrangen for stor.

Jeg har tvangshandlinger, feks sjekker jeg lysbrytere etc flere ganger hver kveld. Jeg har tvangstanker, tenker at noe fælt vil skje men folk jeg bryr meg om og at jeg må gjøre tvangshandlingene for at det ikke skal skje. (Akkurat som om mine tanker er så mektige)

Jeg er til tider besatt av å ringe andre og sjekke og kontrollere. Det har blitt direkte plagsomt både for andre og for meg selv.

Jeg kan ha gufne tanker om andre generelt eller folk jeg bryr meg om. Det er som jeg ikke tør å tenke og føle godt om meg selv og andre. Det åpner for en ny sårbarhet.

Ofte begynenr jeg å gråte når jeg ser på undulaten jeg har - den er så liten og hjelpeløs. Og det hender jeg begynner å gråte hvis jeg ser en snill og sårbar person på tv - det skjærer meg dypt i hjertet og jeg møter mine egne følelser av maktesløshet.

Jeg har ofte lurt på om hvorfor jeg er kontrollfrekak. Er det fordi jeg inni meg skjuler noe for meg selv? Slik at jeg må fokusere på noe annet? Kan det være fordi jeg innerst inne føler meg maktesløs, liten og sårbar - at jeg har slikt et kontrollbehov?

Hadde vært fint med innspill fra dere andre/NHD....

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63143-hvordan-forandre-segnhdandre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...