yogi Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Det ER perverst å amme barn på over 2 år, herregud det er ikke naturlig å amme så lenge engang. Barnet kommer gående spør om å få pupp og drar opp klærne selv? *grøss* nei fysj. Å amme barna mens de er babyer er viktig å riktig, og sikkert veldig koselig, men man må lære seg at engang må man slutte selv om man føler at man da ikke lenger er "livsviktig" for barnet eller noe annet som folk som drar det ut tenker... Naturlig å amme barn så lenge? I steinalderen ammet mødrene barna sine i opptil flere år. De levde vel kanskje litt mer "naturlig" enn det vi gjør i dag. Perverse var de nok ikke heller, men for at barna skulle ha størst mulig sjangs til å leve opp, var det helt nødvendig. Om det er nødvendig i våre dager, kan vel alltids diskutere, men å kalle mødre som velger å amme barna sine over flere år perverse, vitner om dårlig innsiktelse i temaet amming. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-281319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klara klokke Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Måtte bare skrive inn, innlegget ditt provoserer meg! Vi fikk datteren vår når hun var 16 mnd. Etter 2 årsdagen hennes ble det plutselig kos for henne å suge i puppen min. Hun visste at det ikke kom ut noe mat/melk, men kosen var der for det. Hun roet seg ned og koste seg. Hun koste med puppen og strøk meg på armen eller i ansiktet. Ser på det å amme et 10 uker gammelt spedbarn som er adoptert som ganske naturlig, hvis barnet vil suge, og mor får nok melk. Hadde selv tenkt å prøve men fant ut at jeg ikke var motivert nok! Ønsker cran lykke til uansett hva hun gjør... Hilsen Hørt om smokk? Kan kose med smokken og deg uten å suge på deg vel? Eller ville du ikke det kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-281551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klara klokke Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Nå har ikke jeg ammet eller planer om å amme, da :-) Men jeg synes heller ikke at det er så veldig ekkelt om noen velger å amme et adoptert barn. Foruttsatt at det er en baby, og at barnet ikke tvinges til det. Setningen jeg reagerte på var at det var "perverst å få en adoptivunge til å suge på puppen". Hva er en "adoptivunge", lurte jeg på da, og det var det jeg refererte til når jeg sa at jeg muligens var en smule hårsår. Beste hilsen fra Hvis du ikke har skjønt det engang så er jo en adoptivunge en unge som er adoptert, så enkelt er det. Om du mener det ligger noe negativt (eller positivt for den del) i det ordet så deg om det. Jeg kaller bare en spade for en spade... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-281672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snø Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Hei, og takk for svar! Det går ganske seint med tildelingene for tida, og det er sju par foran oss i køen per dags dato. Det har - så vidt jeg vet - vært fem tildelinger i år. Med andre ord er det fare for at også denne jula (den tredje som adoptivsøkere!) blir uten et deilig lite nurk som midtpunkt. Vet du forresten om det er vanlig at det er flere tildelinger på høsten enn om våren (eller omvendt) ved de private barnehjemmene? Hvordan går det med Bella, da? Koser hun seg i sommervarmen? Sommervarme og sommervarme, fru Blom ;-) Neida, i dag er det faktisk ikke så ille, men det har vært så som så med sommervarme de siste ukene... Men vi koser oss likevel så godt vi kan :-) Bella er blitt stor jente, 26 mnd. Prater som en foss og er så klart verdens skjønneste unge. Det er så kjekt å være mamma!! Jeg vet ikke om det er vanligst med tildelinger om våren eller høsten, men jeg vet at det som regel ikke kommer tildelinger i november og desember, pga at da får man ikke reise ned. Men det finnes selvfølgelig unntak. Jeg forstår godt at dere synes det er slitsom å gå mot den 3. julen uten barn, så jeg håper det blir fortgang i sakene, slik at dere snart kommer dere avgårde!! Vi snakkes! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-281690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest like anonym i kveld :-) Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Hørt om smokk? Kan kose med smokken og deg uten å suge på deg vel? Eller ville du ikke det kanskje? Joda, har hørt om smokk!! Men hun brukte ikke smokk når vi fikk henne, syns ikke noe om STORE barn som går rundt med smokken, så derfor lot vi det være. Hvis det å suge på puppen for henne gir henne trygghet og kos, hvorfor ikke?!? Er faktisk ganske viktig at de føler seg trygge og at de er som andre barn! De fårstår ikke at de ikke har ligget i mammas mage, og kan føle at de blir avvist når de ikke får gjøre som andre barn suge på puppen til mamma! Jeg forhørte meg med en nabo som har en gutt(biologiskfødt) på samme alder som vår lille solstråle, og hun kunne bekreftet at han skulle kose/suge på puppen han også! Til opplysning, bruker han smokk!!! KOS, NÆRHET OG TRYGGHET gjør barna sterke og trygge på seg selv, ser ikke noe galt i å " tilby" den for for trygghet og kos! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-281759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cran Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Hvor gammel tror du dette barnet som cran skal adoptere vil være? Ti uker? Er det for gammelt da? Eller er det om hun adopterer et to år gammelt barn du mener det er perverst dersom hun legger det til brystet? Det er jo litt relevant for diskusjonen. Hei Melaisa! De fleste barna som kommer fra 'vårt' barnehjemmet er rundt 10 uker ved henting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-282017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cran Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Oi oi oi, for en debatt! Siden det var jeg som startet det hele, tillater jeg meg å komme med mine egne betraktninger til slutt. Først kan jeg nevne av de fleste barna som kommer fra 'vårt' barnehjem i Colombia er to-tre måneder gamle ved henting. De har ikke fått utviklet sugerefleksen, men det er absolutt ikke for sent å lære. Også når barna er større, kan de lære dette ved systematisk øvelse. Videre kan jeg nevne at jeg har hatt råmelk i puppene siden en dødfødsel for snart tre år siden. Jeg vet ikke, men vil anta, at dette kan gjøre oppstartingen av ammingen lettere. Ønsket mitt om å amme barnet mitt (ja, for det BLIR mitt barn) grunner først og fremst i ernæringshensyn. Jeg tror også at det finnes mange andre og likeverdige måter å kose med barnet på. Når det gjelder amming generelt, er det vel ingen her på forumet som er uenig i at det gir hakket bedre ernæring enn morsmelkserstatning - selv om man ikke skulle ha født barnet selv. Det var de tørre fakta som lå til grunn for at jeg vurderer å amme. Takk til dere som har kommet med informasjon om mulighetene for dette! Jeg har ikke fått mindre lyst til å prøve etter denne laaange runden, men jeg skjønner at jeg dessverre må belage meg på å møte en del fordommer når jeg ammer barnet mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-282021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
seinfeld Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Hei, ser at du har fått maaange svar. Har ikke lest alle, så det er mulig at noen har sagt dette før. Men, til de som mener det er perverst å amme et barn man ikke har født selv, vil jeg si at det skjer verden over i stor utstrekning i dag. Det er mange, mange unger som ikke hadde overlevd hvis det ikke hadde vært for at andre kvinner enn den bio. mor hadde hatt melk og omsorg nok til å amme flere enn sitt eget bio. barn. I følge sikre kilder (gamlingan) var det relativt vanlig her i Norge tidligere at andre tok over for f.eks en syk mor som ikke kunne amme selv. Eller i tilfeller hvor moren døde under eller etter fødselen. Bare spør de eldre i familiene deres så finner dere sikkert ut at det også har skjedd i deres familie! I tillegg har man tilfeller hvor overklassekvinner ikke ville ødelegge kroppene sine og ansatte såkalte 'ammer'. Lykke til med ammeplanene, Cran! Skulle ønske mine barn hadde fått morsmelk. Kosen og kroppskontakten er det lett å gjøre noe med, men det ernæringsmessige fortrinnet morsmelk har kan ingen pulver i verden konkurrere med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-282235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Joda, har hørt om smokk!! Men hun brukte ikke smokk når vi fikk henne, syns ikke noe om STORE barn som går rundt med smokken, så derfor lot vi det være. Hvis det å suge på puppen for henne gir henne trygghet og kos, hvorfor ikke?!? Er faktisk ganske viktig at de føler seg trygge og at de er som andre barn! De fårstår ikke at de ikke har ligget i mammas mage, og kan føle at de blir avvist når de ikke får gjøre som andre barn suge på puppen til mamma! Jeg forhørte meg med en nabo som har en gutt(biologiskfødt) på samme alder som vår lille solstråle, og hun kunne bekreftet at han skulle kose/suge på puppen han også! Til opplysning, bruker han smokk!!! KOS, NÆRHET OG TRYGGHET gjør barna sterke og trygge på seg selv, ser ikke noe galt i å " tilby" den for for trygghet og kos! Hilsen hmmmm. en merkelig diskusjon. Jeg har jo aldri adoptert, men en diskusjon med min søster har jeg hatt til tider - for hun syntes det var helt greit å amme til barnet hennes var over to år - selv syns jeg det blir litt merkelig...vi har begge "egenproduserte"....hun syns også det ville vært naturlig å amme mine barn - det fikk jeg helt kvalmefornemmelser av - så vi jenter er forskjellige! :-) Jeg har alltid sett på amming som ernæring og nærhet mellom mor og barn - med min ynsgste fikk jeg det ikke til, så jeg pumpet meg i 6 uker - før det var slutt. Hun har hele tiden nå vært veldig opptatt av pupper og suging, men det har hun ikke fått lov til av meg. Jeg føler det unaturlig så lenge hun ikke dier meg....ja, nå er hun jo 5 da....men hun har holdt på med pupper og villet suge fra hun var bevisst på at andre gjorde det. Alt dette er FØLELSER man har overfor egen kropp og den nærheten og grensene man selv setter for kos med ungene. For meg er det unaturlig og ekkelt å bli berørt på vortene av mine barn - men en knusklem får de likevel :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-282258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 hmmmm. en merkelig diskusjon. Jeg har jo aldri adoptert, men en diskusjon med min søster har jeg hatt til tider - for hun syntes det var helt greit å amme til barnet hennes var over to år - selv syns jeg det blir litt merkelig...vi har begge "egenproduserte"....hun syns også det ville vært naturlig å amme mine barn - det fikk jeg helt kvalmefornemmelser av - så vi jenter er forskjellige! :-) Jeg har alltid sett på amming som ernæring og nærhet mellom mor og barn - med min ynsgste fikk jeg det ikke til, så jeg pumpet meg i 6 uker - før det var slutt. Hun har hele tiden nå vært veldig opptatt av pupper og suging, men det har hun ikke fått lov til av meg. Jeg føler det unaturlig så lenge hun ikke dier meg....ja, nå er hun jo 5 da....men hun har holdt på med pupper og villet suge fra hun var bevisst på at andre gjorde det. Alt dette er FØLELSER man har overfor egen kropp og den nærheten og grensene man selv setter for kos med ungene. For meg er det unaturlig og ekkelt å bli berørt på vortene av mine barn - men en knusklem får de likevel :-) Dette var vel nok det mest fornuftige svaret hittil :-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-282320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
miluppa Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Jeg har også vurdert om jeg skal amme barnet mitt. Vi har akkurat fått tildelt en gutt på under to mndr. Etter å ha tenkt meg litt om, er jeg ivhertfall villig til å prøve å få i gang melkeproduksjonen ved å pumpe. Jeg tenker først og fremst på alle de ernæringsmessige og helsemessige fordelene det er for barnet å fp ihvertfall noe morsmelk. Nå har jeg ammet et egetfødt barn, og de sier det går lettere hvis man har ammet før. Jeg har gått til innkjøp av en pumpe, men har også hørt at det fins noe som heter hjelpebryst, en slags pose med slange som du fester til brystet slik at barnet får morsmelkserstatning mens det suger, så slipper det å suge forgjeves. Uansett, ønsker deg lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-283044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cran Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Jeg har også vurdert om jeg skal amme barnet mitt. Vi har akkurat fått tildelt en gutt på under to mndr. Etter å ha tenkt meg litt om, er jeg ivhertfall villig til å prøve å få i gang melkeproduksjonen ved å pumpe. Jeg tenker først og fremst på alle de ernæringsmessige og helsemessige fordelene det er for barnet å fp ihvertfall noe morsmelk. Nå har jeg ammet et egetfødt barn, og de sier det går lettere hvis man har ammet før. Jeg har gått til innkjøp av en pumpe, men har også hørt at det fins noe som heter hjelpebryst, en slags pose med slange som du fester til brystet slik at barnet får morsmelkserstatning mens det suger, så slipper det å suge forgjeves. Uansett, ønsker deg lykke til! Hei! Gratulerer med tildelingen! Så hyggelig! Hvilke land/barnehjem er det fra? Jeg er veldig interessert i å høre hvordan det går med forsøket ditt med å amme barnet ditt. Jeg har forresten fått høre at det finnes en hormonstimulerende medisin som hjelper til med å starte opp melkeproduksjonen. Kunne kanskje ført til mindre frustrasjon i oppstartsfasen? Lykke til! (Og husk å holde meg oppdatert!!!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63439-amming-av-adoptivbarn/page/3/#findComment-294346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.