Gå til innhold

Forsikringsselskaper som graver i fortiden...

Anbefalte innlegg

Gjest Juliane
Skrevet

Samboeren min og jeg skal forsikre hverandre. Jeg kjenner fortiden sniker innpå meg, og det påvirker humøret mitt noe enormt for tiden.

For 3 år siden tok jeg et selvmordsforsøk. Var trett og sliten av stadig å være flink og tapper... utrolig hvor liten kontroll jeg hadde på den tiden.. Hadde da gått til flere psykologer pga flytting. Legen på psykiatrisk sa jeg ikke hadde noe der å gjøre allerede etter 3 dager tvangsinnleggelse.. Jeg ba så pent om å få bli noen dager lenger.. Hadde ikke kontakt med familien min, og syntes det var godt å få varm middag og kjenne omsorg.

Uansett. Psykologen min avsluttet konsultasjonene bare noen måneder etter denne hendelsen. Jeg traff den store kjærligheten på denne tiden, og ble raskt gravid. Livet har ordnet seg. Jeg er tilbake i full jobb og familielivet går bra. Samboeren og jeg er fortsatt forelsket!Mmmmmm

Forsikringsselskapet vil prøve å grave i fortiden min, og eg er redd for å bli hudflettet og forhåndsdømt.. De kan visstnok forhindre meg forsikring pga "fare for gjentakelse av selvmord"... eller nekte utbetaling hvis jeg kolliderer med bilen...

Eg skjønner dem også, men er utrolig skeptisk til at de vil vri og vende på fakta til sitt favør...

Er det noen som har noen gode råd?

mvh

Videoannonse
Annonse
Gjest Simon
Skrevet

Dekker forsikringen selvmord ? Tror ikke det, men de er nok redd for at du skal "fake" det, dvs arrangere en ulykke. De er nesten paranoide i sine forutsigelser og er vel nødt til å være det.

Skrevet

Mitt råd til deg er at du lar være å si noe om selvmordsforsøket ditt til forsiktringsselskapet (hvis du ikke allerede har gjort det). Opplysninger du har gitt til lege og psykolog er taushetsbelagt, og forsikringsselskapet kan ikke kreve å se disse. Lyg om nødvendig, det ville i hvert fall jeg ha gjort.

Gjest Lege Lata
Skrevet

Mitt råd til deg er at du lar være å si noe om selvmordsforsøket ditt til forsiktringsselskapet (hvis du ikke allerede har gjort det). Opplysninger du har gitt til lege og psykolog er taushetsbelagt, og forsikringsselskapet kan ikke kreve å se disse. Lyg om nødvendig, det ville i hvert fall jeg ha gjort.

Det er ganske dumt å lyge for dem,det kan slå tilbake i helt andre sammenhenger.

Men smart er det lov å være!

Hvis forsikringene det her gjelder, er livsforsikring, så er det først og fremst fysike sykdommer de er opptatt av, og en depresjon vil ikke ha noen betydning.

I evt andre forsikringer, som f.eks uføreforsikring, vil det bli inntatt en klausul om at forsikring ikke vil gjelde uførhet ved depresjon.

Men, å tilbakeholde medisinske opplysninger lønner seg ikke. Taushetsplikten er en illusjon iforhold til denne bransjen. Kommer du i en situasjon der du har krav på erstatning, forlanger de utlevert hele journalene dine. Riktignok må du gi samtykke til dette.og det løser legen fra taushetsplikten. Nekter du å gi et sånt samtykke, så nekter de utbetaling.

Man har faktisk utrolig små rettigheter i forhold til forsikringsselskapene, dessverre!

Skrevet

Det er ganske dumt å lyge for dem,det kan slå tilbake i helt andre sammenhenger.

Men smart er det lov å være!

Hvis forsikringene det her gjelder, er livsforsikring, så er det først og fremst fysike sykdommer de er opptatt av, og en depresjon vil ikke ha noen betydning.

I evt andre forsikringer, som f.eks uføreforsikring, vil det bli inntatt en klausul om at forsikring ikke vil gjelde uførhet ved depresjon.

Men, å tilbakeholde medisinske opplysninger lønner seg ikke. Taushetsplikten er en illusjon iforhold til denne bransjen. Kommer du i en situasjon der du har krav på erstatning, forlanger de utlevert hele journalene dine. Riktignok må du gi samtykke til dette.og det løser legen fra taushetsplikten. Nekter du å gi et sånt samtykke, så nekter de utbetaling.

Man har faktisk utrolig små rettigheter i forhold til forsikringsselskapene, dessverre!

Ok. Jeg ante virkelig ikke at forsikringsselskapene kunne ture fram på den måten. Det betyr jo i realiteten at tidligere psykiske problemer vil forfølge en livet ut.

Men la oss si at man har vært innlagt på et psykiatrisk sykehus for lenge sida og at fastlegen man har nå ikke veit om dette - da vil jo ikke forsikringsselskapet ha noen mulighet til å funnet ut dette, eller?

En annen ting - hvordan er det egentlig med disse journalene? En gang jeg var på legevakten sa psykiateren der at fastlegen min ville bli orientert om dette, men da hadde hun ikke en gang spurt om navnet hans. Betyr dette at journalene ligger i en database som alle legene i en by har tilgang til? Kan f.eks. sykepleiere også lese disse? Det syns jeg i så fall ikke er noe særlig for eksdama mi er sykepleier og jeg har snakka om henne til både legen og psykologen, Herregud, hvis det er sånn at hun kan lese det, så er jo dette journalsystemet helt sinnsykt.

Gjest Lege Lata
Skrevet

Ok. Jeg ante virkelig ikke at forsikringsselskapene kunne ture fram på den måten. Det betyr jo i realiteten at tidligere psykiske problemer vil forfølge en livet ut.

Men la oss si at man har vært innlagt på et psykiatrisk sykehus for lenge sida og at fastlegen man har nå ikke veit om dette - da vil jo ikke forsikringsselskapet ha noen mulighet til å funnet ut dette, eller?

En annen ting - hvordan er det egentlig med disse journalene? En gang jeg var på legevakten sa psykiateren der at fastlegen min ville bli orientert om dette, men da hadde hun ikke en gang spurt om navnet hans. Betyr dette at journalene ligger i en database som alle legene i en by har tilgang til? Kan f.eks. sykepleiere også lese disse? Det syns jeg i så fall ikke er noe særlig for eksdama mi er sykepleier og jeg har snakka om henne til både legen og psykologen, Herregud, hvis det er sånn at hun kan lese det, så er jo dette journalsystemet helt sinnsykt.

Ja, taushetspliketn er ganske uthulet. Det er forsåvidt ikke lovverket det er noe i veien med, bare praksis slik den har utviklet seg.

Når det gjelder oppholdet på psykiatrisk, så har selskapene anledning til å finne det ut også.

Fremmer du krav om erstatning, så vil de også kunne kreve utlevert hele trygdemappa di fra trygdekontoret. Og der vil alle sykemeldingsperioder, stønader, henvisninger til f.eks psykiater og sykehusopphold stå.

Det er ikke så mye man kan holde skjult, nei.

Derfor lønner løgn seg lite.

Mht det du spurte om legevakt/fastlege så vet jeg ikke.

Men at annet personell enn legen din kan lese journalen.Ja, men de har jo taushetsplikt utad

Gjest kvitsymra
Skrevet

Jeg har kontaktet advokat for å forebygge "sleipheten" til forsikringsselskapet på en best mulig måte. Han likte slettes ikke den lille skriften som eg snart bør skrive under på.

Men vi er oppmerksom på at etter jul kommer en lov som ikke gir forsikringsselkapet mulighet til å grave overalt... På et møte denne uka skal eg henvise til denne kommende loven og prøve meg på å innskrenke innsynet deres. Ti år er lang tid, jeg er ung og har forandret meg mye disse årene. Håper de vil roe seg med den siste psykologen jeg gikk hos og min nye fastlege... Mest av alt har eg lyst til å legge alle kortene på bordet ved neste møte... mon tro hva konsekvensene blir av det?

Det lønner seg ikke å lyve eller skjule noe for forsikringsselskapet. Det svir den dagen hvis noe skjer. Har man løyet om den minste ting, vil også alle andre forsikringer man evt har annuleres: bil, bolig osv..

Forvirrende og frustrerende dette greiene er!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...