Gå til innhold

Sjalusi og mye mer

Anbefalte innlegg

Gjest Katrine82

Jeg er ei jente på 19 år. Siden 14års alderen har jeg gått gjennom mye greier. Spiseforstyrrelser, depresjon, "selvskading", selvmordstanker osv. Fikk cipramil en periode, prøvde hos pyskolog to-tre ganger, men jeg syns psykologen var fæl og sint og usympatisk og forsto ikke når jeg hadde vansker med å snakke om ting, og avviste meg og sa at hun ikke skjønte hva jeg hadde der å gjøre. Jeg har snakka en del med ei helsesøster da, og litt med andre voksne, men alle mener de ikke har nok kunnskaper til å hjelpe meg, at jeg bør gå til psykolog osv. Jeg har blitt helt skremt bort og tør aldri å gå til psykolog igjen. Det har blitt bedre med tingene jeg nevnte først, det eneste som henger igjen, er at jeg har lav selvtillit/selvbilde. Jeg har en kjæreste, han har jeg vært sammen med i 3 år, og jeg er utrolig heldig som har ham ennå - etter alt vi har gått gjennom. Det som plager meg enormt nå, er sjalusien min. Det har vært sånn det siste året. Jeg vet at jeg er helt sykelig sjalu, det går over alle grenser!! Må kontrollere alt, snoke og mistenke, klarer aldri å stole helt på ham. Jeg blir hysterisk dersom han snakker med andre jenter og tenker utrolig mye fælt om han - at han tenker sånn og sånn og ser på andre jenter osv. De gangene jeg absolutt ikke har takla det, har jeg tenkt på selvmord. Jeg takler ikke sjalusien! Det er så ekstremt, og det skal så lite til! jeg vet at ting ikke er sånn, men fantasien løper løpsk! Og grunnen til at jeg skriver dette NÅ, er fordi jeg holder på å gå på veggene nå, ettersom kjæresten er i syden og jeg IKKE takler det i det hele tatt! Etter alle disse årene med vondt og tull, ønsker jeg så inderlig..at ting skal være stabilt og trygt. Jeg klarer ikke mer!! Og for ørtende gang, siden alle alltid spør - ja, jeg har hatt en helt normal og faktisk uforglemmelig god barndom. Skulle ønskt det varte lenger..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63992-sjalusi-og-mye-mer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kattekvinnen

Jeg er en jente på 26 år og har det akkurat likedan, angående sjalusien. Jeg har også hatt en normal oppvekst, men har alltid hatt lave tanker om meg selv. At ingen liker meg og at verden nesten bare hadde hatt det bedre uten meg.

Jeg sliter også med sjalusien min til tider, og tviler på at kjæresten min faktisk er glad i meg og jeg kan ikke fordra at han har kontakt med andre jenter. Jeg vet at han prater med andre jenter på nett og via sms, men han vet ikke at jeg vet dette. Har prøvd å konfrontere ham med dette et par ganger, men da blir han bare sint og sier at jeg ikke stoler på ham. Poenget er jo ikke at jeg ikke stoler på ham, men at jeg har så lave tanker om meg selv til tider at jeg ikke skjønner hvorfor han vil være sammen med akkurat meg.

Etter at jeg ble mer oppmerksom på problemet mitt har jeg prøvd å slutte og tenke slik, men det er ikke alltid like enkelt å kontrollere. Jeg har sagt til meg selv at jeg må stole på meg, og jeg må stole på ham. Jeg har tenkt å gå til legen min nå og få en henvendelse til en terapaut jeg kan snakke med. Har lest litt om kognitiv terapi og tror jeg vil prøve dette.

Og jeg hater alle jentene han prater med og som sender han SMS når de vet at han har kjæreste. Og jeg lurer på hvorfor han har et slikt behov for å prate med dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63992-sjalusi-og-mye-mer/#findComment-284948
Del på andre sider

Gjest Katrine82

Jeg er en jente på 26 år og har det akkurat likedan, angående sjalusien. Jeg har også hatt en normal oppvekst, men har alltid hatt lave tanker om meg selv. At ingen liker meg og at verden nesten bare hadde hatt det bedre uten meg.

Jeg sliter også med sjalusien min til tider, og tviler på at kjæresten min faktisk er glad i meg og jeg kan ikke fordra at han har kontakt med andre jenter. Jeg vet at han prater med andre jenter på nett og via sms, men han vet ikke at jeg vet dette. Har prøvd å konfrontere ham med dette et par ganger, men da blir han bare sint og sier at jeg ikke stoler på ham. Poenget er jo ikke at jeg ikke stoler på ham, men at jeg har så lave tanker om meg selv til tider at jeg ikke skjønner hvorfor han vil være sammen med akkurat meg.

Etter at jeg ble mer oppmerksom på problemet mitt har jeg prøvd å slutte og tenke slik, men det er ikke alltid like enkelt å kontrollere. Jeg har sagt til meg selv at jeg må stole på meg, og jeg må stole på ham. Jeg har tenkt å gå til legen min nå og få en henvendelse til en terapaut jeg kan snakke med. Har lest litt om kognitiv terapi og tror jeg vil prøve dette.

Og jeg hater alle jentene han prater med og som sender han SMS når de vet at han har kjæreste. Og jeg lurer på hvorfor han har et slikt behov for å prate med dem.

Det var godt å lese og høre at jeg ikke er den eneste som er så ekstrem..og det som det oftest går ut på, det er ikke det at jeg redd han vil GJØRE noe, f.eks være utro, men jeg er mer redd for hva han skal tenke og syns og føle om andre og meg...at han tenker at andre er finere, bedre osv. Hva er kognitiv terapi? Jeg har lyst å gjøre noe med sjalusien, men det er vanskelig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63992-sjalusi-og-mye-mer/#findComment-285192
Del på andre sider

kattekvinnen

Det var godt å lese og høre at jeg ikke er den eneste som er så ekstrem..og det som det oftest går ut på, det er ikke det at jeg redd han vil GJØRE noe, f.eks være utro, men jeg er mer redd for hva han skal tenke og syns og føle om andre og meg...at han tenker at andre er finere, bedre osv. Hva er kognitiv terapi? Jeg har lyst å gjøre noe med sjalusien, men det er vanskelig...

Kognitiv terapi er slik jeg har forstått en form for terapi hvor man, istedenfor å se på fortiden, ser på hva som skaper de negative tankene og finner løsninger på de problemene man har på den måten. Dette er visstnok en form for terapi som er veldig god når det gjelder sjalusi og nedsettende tanker om seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63992-sjalusi-og-mye-mer/#findComment-287208
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...