Gå til innhold

adopsjon uten behandling først?

Anbefalte innlegg

Gjest skorpius

Vi er ufrivillig barnløse. Har vært til utredning, og det viser seg at det er noe "galt" med oss begge. Legen mente at det ville være mulig for oss å forsøke kunstig befruktning, men han ville ikke gi oss mer enn 20-25% sjanse for å lykkes.

Vil det være mulig å hoppe rett på adopsjonsprosessen, uten å ha gjort "alt" som står i vår makt for å få egenfødte barn? Varierer dette fra land til land, og hvilke land er i så fall mindre restriktive på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64428-adopsjon-uten-behandling-f%C3%B8rst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei skorpius,

Det er ingen krav om at man må ha prøvd 'alt mulig' for å få egnefødte barn før man kan adoptere. Det er imidlertid et krav om er at man må ha gjort seg ferdig med sorgen over å ikke få egnefødte før man adopterer.

Hvordan man blir klar for adopsjon avhenger fra person til person. Noen prøver å få egnefødte ved hjelp av assistert befrukting og i løpet av denne prosessen modner adopsjonstanken fram. Andre velger å gå rett på adopsjon, fordi man føler at det ikke har betydning hvor barnet kommer fra - det viktigste er at man ønsker seg barn!

Noen land krever attester på at man ikke kan få barn selv - andre land krever det ikke. Dette kan adopsjonsforeningene hjelpe dere med!

LYKKE TIL med valget!

hilsen ei

Gjest ChiengMai

Jeg tror ikke noen land ser negativt på at dere går rett på en adopsjonsprosess uten å prøve behandling for barnløshet først.

Det som er viktig, uansett land, er at dere har bearbeidet eventuelle sorgreaksjoner i forhold til egen barnløshet før dere starter på en adopsjon.

Vi kom aldri lengre enn til utredningen før vi bestemte at hvis vi noen sinne skulle ha barn, så måtte det bli ved å adoptere. Nå har vi verdens skjønneste treåring fra Thailand.

Lykke til! :-)

Gjest no problem

Søsteren min og mannen har en egenprodusert og to adopterte (og det er ingen annen grunn til at de ikke produserte flere selv enn at de kunne tenke seg å adoptere). Det var så vidt jeg vet ikke noe problem å adoptere selv om man kunne få barn selv, så jeg skulle ikke tro at dere heller vil støte på noe problemer mht. dette.

Hei, Skorpius!

Vi har selv hoppet over prøverør o.l, og gått rett på adopsjon. Kan fortelle at etter at den avgjørelsen ble tatt er jeg et nytt og bedre menneske...

Noen land er strengere på dette med barnløshet enn andre, og man må gjerne skaffe attest fra legen om at man mest sansynlig ikke kan få barn på egen hånd. Som tidligere nevnt kan foreningen hjelpe dere med å finne ut av dette.

Velkommen hit, og lykke til ;o)

Annonse

Hæ? Det er vel ingen land som krever at du prøver å få egne unger først, vel?? Det er da mange som aldri prøver, kanskje ikke vil engang, å føde/lage egnefødte barn, men de går rett på adopsjon.

Det ville forundre meg meget, meget stort om det forelå noe slikt krav.

Jeg kunne søkt om adopsjon selv denne uken, selv om jeg fint kan få flere egne barn og allerede har ett. Det er ikke noe krav at man skal være ute av stand til det.

Hæ? Det er vel ingen land som krever at du prøver å få egne unger først, vel?? Det er da mange som aldri prøver, kanskje ikke vil engang, å føde/lage egnefødte barn, men de går rett på adopsjon.

Jeg kunne søkt om adopsjon selv denne uken, selv om jeg fint kan få flere egne barn og allerede har ett. Det er ikke noe krav at man skal være ute av stand til det.

Liten korreksjon, molli, for det _er_ noen land som krever at man er har attest på at man er ufrivillig barnløse før man får adoptere. Men det er ingen land som krever at man har blitt behandlet for den ufrivillige barnløsheten før man adopterer.

Du kan altså starte en adopsjonsprosess i morgen, men du kan ikke adoptere fra hvilket som helst land. skorpius som har en diagnose på ufrivillig barnløshet kan velge å gå rett på adopsjon.

Hvis de føler at de er klar for det :-)

Lykke til med valget, skorpius! Du må nesten kjenne på magefølelsen om hva som re rett for _dere_, men det finnes i alle fall ingen regel som sier at dere _må_ prøve selv først :-) Selv hadde vi to forsøk før vi gikk på adopsjon. I dag angrer vi på at vi brukte krefter på det, men den gang var det riktig for oss ( i alle fall det første forsøket).

Beste hilsen fra

Liten korreksjon, molli, for det _er_ noen land som krever at man er har attest på at man er ufrivillig barnløse før man får adoptere. Men det er ingen land som krever at man har blitt behandlet for den ufrivillige barnløsheten før man adopterer.

Du kan altså starte en adopsjonsprosess i morgen, men du kan ikke adoptere fra hvilket som helst land. skorpius som har en diagnose på ufrivillig barnløshet kan velge å gå rett på adopsjon.

Hvis de føler at de er klar for det :-)

Lykke til med valget, skorpius! Du må nesten kjenne på magefølelsen om hva som re rett for _dere_, men det finnes i alle fall ingen regel som sier at dere _må_ prøve selv først :-) Selv hadde vi to forsøk før vi gikk på adopsjon. I dag angrer vi på at vi brukte krefter på det, men den gang var det riktig for oss ( i alle fall det første forsøket).

Beste hilsen fra

Jeg mente jo det. Jeg kan ikke se at jeg skrev noe annet?

Men et spørsmål også: Det du sier er at visse land krever at man legger frem attest på at man ikke kan få egne barn. Det synes jeg høres helt sykt ut!?

Vil det si at mennesker som KAN få egne barn, men rett og slett bare ØNSKER å adoptere, ikke får det, fordi de har reproduksjonsorganene i orden?

HVORFOR ønsker ikke disse landene at folk som kan få egenfødte barn skal få lov å adoptere fra dem?? Er de redd adoptivbarna skal komme i andre rekke, eller at ad.foreldrene skal ombestemme seg eller noe? (om de ble gravide midt i ad.prosessen).

Jeg mente jo det. Jeg kan ikke se at jeg skrev noe annet?

Men et spørsmål også: Det du sier er at visse land krever at man legger frem attest på at man ikke kan få egne barn. Det synes jeg høres helt sykt ut!?

Vil det si at mennesker som KAN få egne barn, men rett og slett bare ØNSKER å adoptere, ikke får det, fordi de har reproduksjonsorganene i orden?

HVORFOR ønsker ikke disse landene at folk som kan få egenfødte barn skal få lov å adoptere fra dem?? Er de redd adoptivbarna skal komme i andre rekke, eller at ad.foreldrene skal ombestemme seg eller noe? (om de ble gravide midt i ad.prosessen).

som et lite apropos er det en på dtc june lista i usa som venter tildeling fra kina nå i juli/august som har termin den 15. august!

Dobbeltventende - det er alså ok i usa, her ville adopsjonen blitt stanset umiddelbart av BUFA.

som et lite apropos er det en på dtc june lista i usa som venter tildeling fra kina nå i juli/august som har termin den 15. august!

Dobbeltventende - det er alså ok i usa, her ville adopsjonen blitt stanset umiddelbart av BUFA.

Heia!

Tilbake fra ferie og klokkeklar for tildeling regner jeg med? :o)

På novemberlisten er det en familie med en 3,5 åring fra Kina. Så var de i Vietnam og hentet en ett-åring på snaue året i april i år, pluss at hun er gravid med termin nå i oktober. Og venter altså på tildeling fra Kina nå sammen med novembergruppen forhåpentligvis rundt jul.

Altså: En 3,5 åring, 1 ettåring fra Vietnam, en nyfødt og en til ettåring fra Kina.

Jeg tror vi skal være glade vi har BUFA.....

Hilsen fra

Heia!

Tilbake fra ferie og klokkeklar for tildeling regner jeg med? :o)

På novemberlisten er det en familie med en 3,5 åring fra Kina. Så var de i Vietnam og hentet en ett-åring på snaue året i april i år, pluss at hun er gravid med termin nå i oktober. Og venter altså på tildeling fra Kina nå sammen med novembergruppen forhåpentligvis rundt jul.

Altså: En 3,5 åring, 1 ettåring fra Vietnam, en nyfødt og en til ettåring fra Kina.

Jeg tror vi skal være glade vi har BUFA.....

Hilsen fra

Her telles det nå. Det ser ut på juni lista som om et byrå regner med å få tildelingene på torsdag -fredag. Så skal de først ringe barnehjemmene og sjekke at barna er der, friske og fremdeles klar for adopsjon før de tar TELEFONENE!

En uke etter det cirka.... IKKE prøv å ta fra meg telefonen da, den kommer til å limes fast i lomma.

Ja,det er på en måte ok med bufa da. Synes det er litt forvirrende med flere adopsjoner samtidig jeg. har også lest om noen som rakk en liten en fra Vietnam mens de sto i kø på Kina. Underlig!

Annonse

Det finnes land som krever sterilitetsattest, Nepal er et av dem. Men da velger man jo et annet land hvis man ikke har det:-)

Det finnes land som krever sterilitetsattest, Nepal er et av dem. Men da velger man jo et annet land hvis man ikke har det:-)

Men hvorfor krever de det? Det hadde vært interessant å vite.

Det er også litt forvirrende det som gis i svar her til meg. Iflg.Snø (tror jeg det var) så er det enkelte giverland som sier nei om man er fertil. Men så sier en annen at det er adopsjonsbyrået her i NORGE som setter en stopper for det?

Tror det var Kanne som spesifikt svarte at i noen land (altså landet adoptivforeldrene er fra) så tillater de at adoptivforeldrene kan få barn selv (USA var nevnt som eksempel), og likevel få adoptere fra f.eks. Kina.

Det er også litt forvirrende det som gis i svar her til meg. Iflg.Snø (tror jeg det var) så er det enkelte giverland som sier nei om man er fertil. Men så sier en annen at det er adopsjonsbyrået her i NORGE som setter en stopper for det?

Tror det var Kanne som spesifikt svarte at i noen land (altså landet adoptivforeldrene er fra) så tillater de at adoptivforeldrene kan få barn selv (USA var nevnt som eksempel), og likevel få adoptere fra f.eks. Kina.

Hei :-)

Det er ikke så mange land som krever sterilitetsattest (se http://www.adopsjonsforum.no og http:www.verdensbarn.no for mer info), men det er landene som krever det, ikke BUFA. Jeg aner ikke hvorfor, men slik er det altså.

Når det gjelder dette med å være ufrivillig barnløs, så kan man godt ha barn fra før av i de fleste tilfeller, men man må ha en attest som "sannsynliggjør at man ikke kan få flere".

Mht. USA og adopsjon, så vet jeg ikke hvorfor, men det virker som om de tøyer de aller fleste regler så langt som bare det. Hvorfor de får lov til det, vet jeg ikke - kanskje fordi de er en "supermakt"? Jeg slutter i alle fall aldri med å la meg sjokkere!

Var det mer oppklarende?

Beste hilsen fra

Hei!

Det er ikke verken de norske adopsjonsforeningene eller norske myndigheter som krever at man skal være ufrivillig barnløs for å adoptere, men de enkelte giverlandene. Når det gjelder Kina, som Kanne nevnte, er faktisk et av de landene som krever attest for dette. (du kan lese mer om de forskjellige landenes krav på hjemmesidene til Adopsjonsforum og Verdens barn)

En annen ting er jo at noen blir uventet gravide mot alle odds, midt i adopsjonsprosessen. Da vil man i Norge måtte utsette prosessen, mens andre land godtar at man fortsetter som om ingenting var hendt.

De forskjellige landene har forøvrig ulike regler for en rekke andre ting også, f.eks ekteskapets lengde, barn fra før (noen krever at det ikke finnes barn fra før i familien) religiøs tilknytning, alder, helse osv.

Dette må alle søkere forholde seg til, og så velge et land som passer ut fra de forutsetninger man har. For oss var f.eks Korea utelukket, uansett hvor mye vi hadde hatt lyst på barn derfra. Årsak: De krever at man skal ha vært gift i minimum 3 år (samboerskap gjelder ikke) og ingen av partene kan være eldre enn 43 år. En annen kuriositet er at Korea ikke godtar søkere som er mer enn 30% overvektige. Ikke noe stort problem for de fleste norske søkere, men det utelukker ikke så rent få amerikanere visstnok. Andre land kan ha andre ting de legger vekt på hos søkerne.

MVH

Hei!

Det er ikke verken de norske adopsjonsforeningene eller norske myndigheter som krever at man skal være ufrivillig barnløs for å adoptere, men de enkelte giverlandene. Når det gjelder Kina, som Kanne nevnte, er faktisk et av de landene som krever attest for dette. (du kan lese mer om de forskjellige landenes krav på hjemmesidene til Adopsjonsforum og Verdens barn)

En annen ting er jo at noen blir uventet gravide mot alle odds, midt i adopsjonsprosessen. Da vil man i Norge måtte utsette prosessen, mens andre land godtar at man fortsetter som om ingenting var hendt.

De forskjellige landene har forøvrig ulike regler for en rekke andre ting også, f.eks ekteskapets lengde, barn fra før (noen krever at det ikke finnes barn fra før i familien) religiøs tilknytning, alder, helse osv.

Dette må alle søkere forholde seg til, og så velge et land som passer ut fra de forutsetninger man har. For oss var f.eks Korea utelukket, uansett hvor mye vi hadde hatt lyst på barn derfra. Årsak: De krever at man skal ha vært gift i minimum 3 år (samboerskap gjelder ikke) og ingen av partene kan være eldre enn 43 år. En annen kuriositet er at Korea ikke godtar søkere som er mer enn 30% overvektige. Ikke noe stort problem for de fleste norske søkere, men det utelukker ikke så rent få amerikanere visstnok. Andre land kan ha andre ting de legger vekt på hos søkerne.

MVH

"En annen kuriositet er at Korea ikke godtar søkere som er mer enn 30% overvektige. Ikke noe stort problem for de fleste norske søkere, men det utelukker ikke så rent få amerikanere visstnok."

De hadde kanskje USA i bakhodet da de laget denne regelen da? :-) Tenkte på gamledager og sånn! :-)

Takk for svar!

Hei :-)

Det er ikke så mange land som krever sterilitetsattest (se http://www.adopsjonsforum.no og http:www.verdensbarn.no for mer info), men det er landene som krever det, ikke BUFA. Jeg aner ikke hvorfor, men slik er det altså.

Når det gjelder dette med å være ufrivillig barnløs, så kan man godt ha barn fra før av i de fleste tilfeller, men man må ha en attest som "sannsynliggjør at man ikke kan få flere".

Mht. USA og adopsjon, så vet jeg ikke hvorfor, men det virker som om de tøyer de aller fleste regler så langt som bare det. Hvorfor de får lov til det, vet jeg ikke - kanskje fordi de er en "supermakt"? Jeg slutter i alle fall aldri med å la meg sjokkere!

Var det mer oppklarende?

Beste hilsen fra

Ja, tusen takk for svar:-)

Jeg ble jo ganske forvirret av Kannes svar, siden hun skriver om den amerikanske kvinnen at hun er "Dobbeltventende - det er alså ok i usa, her ville adopsjonen blitt stanset umiddelbart av BUFA. "

Slik jeg har skjønt det, er BUFA byrået i Norge?

Har et lite PS!

Litt på siden, men jeg begynte bare å tenke på det :-) Spørsmål jeg lurer på..Altså:

Jeg har to kusiner som i sin tid ble adoptert fra Korea, og den ene er i dag gift med en amerikaner og bosatt i USA. Lurer på hva Koreanske myndigheter hadde sagt til henne og mannen, dersom de ikke kunne få barn og ønsket å adoptere fra Korea? Er et giverland så beinharde og strikse og konsekvente at de kunne funnet på å si nei i slike litt "spesielle" tilfeller også?

Ja, tusen takk for svar:-)

Jeg ble jo ganske forvirret av Kannes svar, siden hun skriver om den amerikanske kvinnen at hun er "Dobbeltventende - det er alså ok i usa, her ville adopsjonen blitt stanset umiddelbart av BUFA. "

Slik jeg har skjønt det, er BUFA byrået i Norge?

Har et lite PS!

Litt på siden, men jeg begynte bare å tenke på det :-) Spørsmål jeg lurer på..Altså:

Jeg har to kusiner som i sin tid ble adoptert fra Korea, og den ene er i dag gift med en amerikaner og bosatt i USA. Lurer på hva Koreanske myndigheter hadde sagt til henne og mannen, dersom de ikke kunne få barn og ønsket å adoptere fra Korea? Er et giverland så beinharde og strikse og konsekvente at de kunne funnet på å si nei i slike litt "spesielle" tilfeller også?

Hei igjen!

BUFA er det som het SUAK til for ganske nylig siden. Jeg er jammen ikke sikker på hva bokstavene står for, men det er iallefall en avdeling under Barne og Familiedepartementet. Det er de som godkjenner adopsjon i Norge, mens det er foreningene Adopsjonsforum, Verdens Barn og Inoradopt som formidler.

Når det gjelder din kusine, så skulle det vel ikke være noe i veien for å adoptere fra Korea hvis de ellers oppfyller kravene? Du mener hvis de adopterer i Norge da? Det er ikke noe hinder at hun er gift med en utlending iallefall. (det er nemlig jeg, og vi ble godkjent!) Det er mulig at det at hun er av koreansk herkomst gjør at hun får "spesialbehandling" i Korea hvis hun skulle ønske å adoptere.. Det vet jeg ikke. Jeg vet at personer av kinesisk herkomst, en eller to generasjoner tilbake, får "snike i køen" for adopsjon fra Kina iallefall, så det kan godt være det finnes noe tilsvarende i Korea.

MVH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...