Gjest Pathos Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Jeg har enda noen år på meg før jeg blir mor til tenåringer, men når det skjer så får jeg to jenter det er litt over året mellom. Det jeg lurer på er om det er noen gode tips jeg kan ta med meg på veien slik at jeg, så godt det lar seg gjøre, unngår å få værstinger. Har lyst til å ha et åpent forhold til jentene når de blir så store. Uff, dette ble litt rotete. Håper noen skjønner hva jeg mener, og takker for alle tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64499-hvordan-f%C3%A5-greie-ten%C3%A5ringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gurine Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Ikke lett å svare på dette men..... Ingen har noen garantier for å få greie tenåringer tror jeg. Men jeg er av den oppfatning at det man har klart å lære de fra de var små og måten man har oppdratt barna sine gjenspeiler en god del av handlingsmønsteret til en tenåring. Da tenker jeg på sunn grensesetting, være bestemt med "mild", lære de hva som er rett og galt, høfflighet etc. Jeg tror alle ungdommer liker at vi passer på de innerst inne, og at man skal være litt "streng" (i deres øyne). Sett regler for hvor lenge de får være ute i helgene, snakk masse om rusmidler og hva du ikke tolerer osv, slik at de er klar over dine synspunkter på aktuelle temaer. Så tror jeg det aller viktigste er å ta ungene på alvor..... Være interessert i hva de driver med (både på skole og fritid),bruke fritiden sammen på noe hyggelig, sportslig, opplevelser etc. På denne måten får man et nært forhold til sine barn (tror jeg). Har selv to tenåringsjenter å ta hånd om, og det er ikke bare lett, men man må stå litt på kravene når ting dukker opp. Du får sikkert høre vår jævlig teit du er og hvor urettferdig du er (siden de ikke får være ute til 03 om morgenen osv) men det er bare å holde på sine prinsipper og avtalte ting.Begynner man å tvile og slippe opp så benytter de seg av dfen sjansen tvert. Jeg høres kanskje veldig streng ut men er ikke det ) Tror jentene mine stort sett er fornøyd med mora si, men klart de er sure innimellom. Unger som har grenser og regler tror jeg også føler at noen bryr seg om dem, og at det faktisk betyr noe at de overholder avtaler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64499-hvordan-f%C3%A5-greie-ten%C3%A5ringer/#findComment-288269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Gurine har svart bra på spørsmålet, synes jeg. Noe av det viktigste er å bry seg om barna og ha tid til dem. Humor midt oppi det hele er heller ikke dumt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64499-hvordan-f%C3%A5-greie-ten%C3%A5ringer/#findComment-289000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pathos Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Ikke lett å svare på dette men..... Ingen har noen garantier for å få greie tenåringer tror jeg. Men jeg er av den oppfatning at det man har klart å lære de fra de var små og måten man har oppdratt barna sine gjenspeiler en god del av handlingsmønsteret til en tenåring. Da tenker jeg på sunn grensesetting, være bestemt med "mild", lære de hva som er rett og galt, høfflighet etc. Jeg tror alle ungdommer liker at vi passer på de innerst inne, og at man skal være litt "streng" (i deres øyne). Sett regler for hvor lenge de får være ute i helgene, snakk masse om rusmidler og hva du ikke tolerer osv, slik at de er klar over dine synspunkter på aktuelle temaer. Så tror jeg det aller viktigste er å ta ungene på alvor..... Være interessert i hva de driver med (både på skole og fritid),bruke fritiden sammen på noe hyggelig, sportslig, opplevelser etc. På denne måten får man et nært forhold til sine barn (tror jeg). Har selv to tenåringsjenter å ta hånd om, og det er ikke bare lett, men man må stå litt på kravene når ting dukker opp. Du får sikkert høre vår jævlig teit du er og hvor urettferdig du er (siden de ikke får være ute til 03 om morgenen osv) men det er bare å holde på sine prinsipper og avtalte ting.Begynner man å tvile og slippe opp så benytter de seg av dfen sjansen tvert. Jeg høres kanskje veldig streng ut men er ikke det ) Tror jentene mine stort sett er fornøyd med mora si, men klart de er sure innimellom. Unger som har grenser og regler tror jeg også føler at noen bryr seg om dem, og at det faktisk betyr noe at de overholder avtaler. Dette høres veldig fornuftig ut synes jeg. Takk for at du bekreftet tankene mine, og ga meg noen nye i tillegg. Når skal man begynne å snakke om f.eks. rusmidler, alkohol og sex? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64499-hvordan-f%C3%A5-greie-ten%C3%A5ringer/#findComment-289735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gurine Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Dette høres veldig fornuftig ut synes jeg. Takk for at du bekreftet tankene mine, og ga meg noen nye i tillegg. Når skal man begynne å snakke om f.eks. rusmidler, alkohol og sex? Mine jenter begynte jeg å snakke om rusmidler og alkohol når de var 11-12 år sånn litt forsiktig. De snakker jo om det på skolen også. Etterhvert som de begynner på ungdomskolen er jo dette høyaktuelle temaer. Sex har vi ikke snakket så mye om, hvertfall ikke ting som går på de direkte, fordi jeg vet det ikke er aktuelt enda. Men det er vel bare et tidsspørsmål. Når det blir aktuelt syns jeg det viktigste er å få de til å forstå at de må beskytte seg med prevensjon, og jeg tror nok ikke jeg skal fortelle de alt for mange detaljer om sexens verden. men prøve å snakke om det slik at de forstår at det ikke er noe tabuområde fra min side. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64499-hvordan-f%C3%A5-greie-ten%C3%A5ringer/#findComment-289784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fjortismamma Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Hei Pathos Jeg har også to jenter som er tenåringer. Og som Gurine skriver, har jeg fullt opp med å sette grenser som skal overholdes - samtidig som at jeg skal ha en åpen kommunikasjon om det som er viktig. Føler meg ofte mislykket - at jeg sliter til ingen nytte. Men så kommer de gode stundene og gleden ved å få følge de unges utvikling, og det er flott. Pga. mange års sykdom i hjemmet har ikke barna blitt fulgt opp så godt som jeg føler at jeg burde - men jeg håper at jeg når frem til dem alikevel. De forstår iallefall at mine grenser er faste og at jeg mener det jeg sier. Du spør om når du skal begynne med informasjonen om sex og rusmidler, og jeg er enig med gurine i det hun skriver. Rusmidlene er desverre aktuellle i noen miljøer allerede på begynnelsen av ungdomskolen og da skal ungene vite at det ikke er akseptabelt i vårt hjem! Sexen får de jo vite mye om gjennom skole og blader og tv.... de trenger nok ikke flere detaljer fra oss. Dessuten tror jeg at det skal være skillelinjer for hva vi skal vite om barna og. Men vi kan alikevel sette døren åpen for dem, slik at de kan komme hvis de trenger det. Jeg tror også at det er viktig å sette prevensjon på dagsorden når vi innser at de har et seksualliv. Aporopos: min mann og jeg hadde en sleivete "voksenprat" etter middagen i dag - vi trodde at ingen ungdommer hørte oss, vi hadde jo hørt dem på badet. Men inni stuen satt det en liten venninde så usynlig og uskyldig! Det var disse detaljene da...... Lykke til Pathos! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64499-hvordan-f%C3%A5-greie-ten%C3%A5ringer/#findComment-290191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.