Gå til innhold

Kreativitet og mentale lidelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som en ganske utbredt oppfatning at mange kunstnere, fortfattere og musikere i større grad enn andre er utsatt for mentale lidelser, da kanskje særlige affektive lidelser og borderlinetilstander. Er det noen som veit om det har blitt gjort noen forskning på dette, eller fins det bare anekdotiske bevis? Hva er inntrykket til de behandlerne som eventuelt måtte lese dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at mange med borderline setter i gang masse prosjekter som de ikke klarer å fullføre, og at mange gjerne vil være noe kreativt. Men min personlige mening er at det som skiller kunstnere fra oss andre, er at kunstnere faktisk gjennomfører ideene sine.

Ellers er det faktisk statistisk sett flere kreative og intelligente mennesker med bipolare lidelser (manisk depressiv) enn i gjennomsnittet av befolkningen.

Gjest anonym ja
Skrevet

hehe vel se her. faren min er musiker og såvidt jeg vet frisk mentalt, moren min(død nå) lege og hun manisk depressiv kurert med litium da(lett å behandle-type)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...