Gå til innhold

Adopsjon

Gjest ikke undertegnet nå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

det overordnede målet ved adopsjon er å finne foreldre til barna, ikke omvendt. Med den tanken i bakhodet blir det både naturlig og riktig at man som potensielle adoptivforeldre ikke får mange valgmuligheter i prosessen.

Når det gjelder alder, kan man bestemme hvilken aldersgruppe man ønsker at barnet skal være innen. Imidlertid er adersspennet stort i disse gruppene, slik at det nok ikke føles som et reelt valg. Vi har adoptert fra Colombia, og der er 'minste' gruppe man kan spesifisere 0 - 3 år.

Når det gjelder kjønn, kan man ikke velge det. Imidertid er det enkelte land hvor hvor det kommer flest av et kjønn (f.eks flertall av jenter fra Kina). Ved å velge f.eks. Kina er sannsynligheten dermed stor for at man får en jente. OBS! Det kommer skjønne Kinagutter hit også!

For å kunne foreta en lovlig utenlandsadopsjon fra Norge, må adopsjonen formidles av en av de tre godkjente adopsjonsorganisasjonene; Adopsjonsforum, Verdens Barn og Inor Adopt. Disse samarbeider med myndigheter og spesifikke offentlige og private insitusjoner i giver landene. Det hele foregår i svært regulerte former. For at et barn skal kunne adopteres til Norge, må barnet være erklært klar for adopsjon i sitt hjemland. Dette er - og skal være - en omfattende prosess. Man kan ikke risikere at det blir begått feil her, jf. mistanke om tyveri av barn osv.

Det er ikke slik at alle fattige og foreldreløse barn i verden kan adopteres bort. Det kan være mange årsaker til at barnet ikke kan frigjøres for adopsjon. Norske myndigheter og adopsjonsorganisasjoner jobber i alle fall kontinuerlig for at det foretas korrekt saksbehandlig i giverlandene slik at det er reelt frigitte barn som blir gjort klar for adopsjon.

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med de tre adopsjonsforeningene: www.adopsjonsforum.no, www.verdensbarn.no, www.inoradopt.no

I tillegg finnes det en norsk webside som gir god og utfyllende informasjon om adopsjonsprosessen: www.adopsjon.com

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64668-adopsjon/#findComment-289273
Del på andre sider

brilleslangen

angende kjønn, Vi har ikke

mulighet til å velge, men det kan vi jo ikke om vi skal få et egenfødt barn heller, men samtidig vet man at sjansen for å få et bestemt kjønn varierer fra land til land. Fra korea har jeg hørt at det er størst sjanse for å få gutt ved første gangs adopsjon og fra Kina er sjansen størst for at det blir jente.

Angående alder så har vi heller ikke så veldig stor innvirkning, men under godkjenningsprosessen her til lands blir vi godkjent for en bestemt aldersgruppe(det hender at folk får tildeling på et barn som avviker litt fra det de er godkjent for)

Jeg selv er godkjent for alderen 0-2 år. men det finnes også andre aldersspenn. Dette er noe jeg tror adopsjoansforeningen og dere kan komme fram til i fellesskap. Alderen deres, pluss valg av land er ting som kan ha betydning for hvilken aldersgruppe dere vil bli anbefalt.

Angående de listene du nevnte vet jeg ingenting om slike,men

jeg mener at vi ikke kan adoptere fra slike, adopsjonsforeningene har nemlig ingenting med utvelgelsen av hvilke barn som skal få hvilke foreldre. Det er det myndighetene i de aktuelle landene som gjør. Adopsjonsforeningene er formidlere som bl.a hjelper til med å ordne det som trengs, og som følger med på at alt går riktig for seg underveis i prosessen.

Håper du ble litt klokere av svaret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64668-adopsjon/#findComment-289291
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet nå

Hei,

det overordnede målet ved adopsjon er å finne foreldre til barna, ikke omvendt. Med den tanken i bakhodet blir det både naturlig og riktig at man som potensielle adoptivforeldre ikke får mange valgmuligheter i prosessen.

Når det gjelder alder, kan man bestemme hvilken aldersgruppe man ønsker at barnet skal være innen. Imidlertid er adersspennet stort i disse gruppene, slik at det nok ikke føles som et reelt valg. Vi har adoptert fra Colombia, og der er 'minste' gruppe man kan spesifisere 0 - 3 år.

Når det gjelder kjønn, kan man ikke velge det. Imidertid er det enkelte land hvor hvor det kommer flest av et kjønn (f.eks flertall av jenter fra Kina). Ved å velge f.eks. Kina er sannsynligheten dermed stor for at man får en jente. OBS! Det kommer skjønne Kinagutter hit også!

For å kunne foreta en lovlig utenlandsadopsjon fra Norge, må adopsjonen formidles av en av de tre godkjente adopsjonsorganisasjonene; Adopsjonsforum, Verdens Barn og Inor Adopt. Disse samarbeider med myndigheter og spesifikke offentlige og private insitusjoner i giver landene. Det hele foregår i svært regulerte former. For at et barn skal kunne adopteres til Norge, må barnet være erklært klar for adopsjon i sitt hjemland. Dette er - og skal være - en omfattende prosess. Man kan ikke risikere at det blir begått feil her, jf. mistanke om tyveri av barn osv.

Det er ikke slik at alle fattige og foreldreløse barn i verden kan adopteres bort. Det kan være mange årsaker til at barnet ikke kan frigjøres for adopsjon. Norske myndigheter og adopsjonsorganisasjoner jobber i alle fall kontinuerlig for at det foretas korrekt saksbehandlig i giverlandene slik at det er reelt frigitte barn som blir gjort klar for adopsjon.

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med de tre adopsjonsforeningene: www.adopsjonsforum.no, www.verdensbarn.no, www.inoradopt.no

I tillegg finnes det en norsk webside som gir god og utfyllende informasjon om adopsjonsprosessen: www.adopsjon.com

Lykke til!

Jeg kan ikke helt forstå at man ikke skal ha valg når det gjelder kjønn på barnet. Det er tross alt noe helt annet å adoptere enn å føde barnet selv. Adoptivforeldre påtar seg helt frivillig mange problemer og jeg mener at de burde ha noen valg i prosessen. Er dette noe som er spesielt for Norge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64668-adopsjon/#findComment-290434
Del på andre sider

Gjest i adopsjonsprosessen

Jeg kan ikke helt forstå at man ikke skal ha valg når det gjelder kjønn på barnet. Det er tross alt noe helt annet å adoptere enn å føde barnet selv. Adoptivforeldre påtar seg helt frivillig mange problemer og jeg mener at de burde ha noen valg i prosessen. Er dette noe som er spesielt for Norge?

I flere andre land kan man velge mye mer enn i Norge. Man kan f.eks. se de forskjellige barna gå over et podie i enkelte land og så velge hvem man synes er penest- og hvem man vil ha.

Jeg tror vi skal være veldig glad for at vi har litt bedre kontroll fra myndighetene her i Norge !!

Dersom man ikke kan klare å bli like glad i f. eks. en jente som en gutt- synes jeg personlig at man ikke er skikket til å adoptere. Ønske kan man jo....

Dersom man aller helst ønsker seg jente- bør man kanskje velge Kina eller India. Det er de landene som har overtall av jenter. Ønsker man seg helst en gutt- er det jo mange land å velge mellom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64668-adopsjon/#findComment-290601
Del på andre sider

Annonse

I flere andre land kan man velge mye mer enn i Norge. Man kan f.eks. se de forskjellige barna gå over et podie i enkelte land og så velge hvem man synes er penest- og hvem man vil ha.

Jeg tror vi skal være veldig glad for at vi har litt bedre kontroll fra myndighetene her i Norge !!

Dersom man ikke kan klare å bli like glad i f. eks. en jente som en gutt- synes jeg personlig at man ikke er skikket til å adoptere. Ønske kan man jo....

Dersom man aller helst ønsker seg jente- bør man kanskje velge Kina eller India. Det er de landene som har overtall av jenter. Ønsker man seg helst en gutt- er det jo mange land å velge mellom.

Vi kjenner en familie som har adoptert 2 GUTTER fra India, altså! :-)

De siste årene har også forskjellene mellom antallet jenter og gutter adoptert fra India blitt noe mer utjevnet. Så jeg tror ikke jeg ville anbefale en familie som utelukkende ønsker seg JENTE å søke om adopsjon fra India...

Forøvrig er jeg helt uenig i at vi som adoptivsøkere skal kunne VELGE kjønn på barnet. Men drømme kan man selvsagt...

;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64668-adopsjon/#findComment-290982
Del på andre sider

Gjest i adopsjonsprosessen

Vi kjenner en familie som har adoptert 2 GUTTER fra India, altså! :-)

De siste årene har også forskjellene mellom antallet jenter og gutter adoptert fra India blitt noe mer utjevnet. Så jeg tror ikke jeg ville anbefale en familie som utelukkende ønsker seg JENTE å søke om adopsjon fra India...

Forøvrig er jeg helt uenig i at vi som adoptivsøkere skal kunne VELGE kjønn på barnet. Men drømme kan man selvsagt...

;-)

Heisann !

Er helt enig med deg om at det er fint at man ikke kan velge kjønn. Hvorfor skal man det, da ? Det må da være litt av spenningen med å vente.....

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64668-adopsjon/#findComment-291066
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...