fran Skrevet 17. juli 2000 Del Skrevet 17. juli 2000 Har en personlighets- forstyrrelse (ustabil pers.for) og sliter svært tungt i perioder. En "rask" løsning er da som regel å starte på antidepressiva. Min erfaring er dessverre at effekten er liten. Har forsøkt en rekke ulike typer og det oppleves som et eneste stort ekspriment. Er nå inne i en ny runde (uke 8) og opplever igjen sterke svigninger med behov for selvskading. Hadde en periode i oppkjøringsfasen mot full dose hvor jeg var i svært godt humør, ikke hyper, men heller ikke det som jeg vil betenge som et normalt stemningsleie. Etter det har det gått sakte, men sikker tilbake til det som er normalt for meg, dvs svigninger preget at tunge destruktive tanker. Og der tilværelsen er hard jobbing for å fungere. Mitt spørsmål blir hva jeg med rimelighet kan forvente å oppnå ved å bruke anitdepressiva. Jeg har ingen forestillinger om at medisinbruk vil forandre min tilværelse på noen drastisk måte, jeg har hatt mine problemer for lenge til å leve i en slik forestilling, men en eller annen form for effekt bør vel kunne forvente? Har nå store motivasjonsproblemer i forhold til å ta medisinen og har vel en følelse av at jeg trekker konklusjoner for tidlig og kanskje i for stor grad ut fra tidligere erfaringer. Akutelt medikament nå er cipramil (60 mg). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/647-ndhpersonlighetsforstyrrelse-og-antidepressiva/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Havard Dahl Skrevet 18. juli 2000 Del Skrevet 18. juli 2000 Medisiner spiller ikke en viktig rolle i behandlingen av ustabil pf. Dersom tilstanden er mye prevet av depresjon og/eller stor emosjonell ustabilitet, kan SSRI i store doser være en god hjelp. Med store doser mener jeg ofte det dobbelte av hva en bruker ved depresjoner. Dvs Seroxat 60-80 mg som skulle tilsvare Cipramil 100-120 mg. Ikke alle leger (eller psykiatere) tør å gå så langt utenfor det som anbefales i Felleskatalogen. Det må en ha forståelse for. Vennlig hilsen psykiater 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/647-ndhpersonlighetsforstyrrelse-og-antidepressiva/#findComment-2255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fran Skrevet 18. juli 2000 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2000 Medisiner spiller ikke en viktig rolle i behandlingen av ustabil pf. Dersom tilstanden er mye prevet av depresjon og/eller stor emosjonell ustabilitet, kan SSRI i store doser være en god hjelp. Med store doser mener jeg ofte det dobbelte av hva en bruker ved depresjoner. Dvs Seroxat 60-80 mg som skulle tilsvare Cipramil 100-120 mg. Ikke alle leger (eller psykiatere) tør å gå så langt utenfor det som anbefales i Felleskatalogen. Det må en ha forståelse for. Vennlig hilsen psykiater Takk for greit svar. Det var for såvidt i samsvar med egne erfaringer. Det som undrer meg noe er at ved innleggelse blir jeg utsatt for et medisinkjør som jeg som pasient opplever som skremende. Det brukes liten tid på å forklare hvorfor det og det medikamentet skal hjelpe meg, samtidig som jeg har en opplevelse av å miste kontroll over kroppen min pga bivirkninger som det ikke blir opplyst om. Det undere meg at fagfolk ikke ser dette eller at det ikke tar seg tid til å formidle dette. Vi har da det samme målet. Dette medisinkjøret gjør at jeg vegrer meg for innleggelser på tidspunkt der dette sikkert hadde vært til det beste. Må her legge til at jeg har erfaringer fra andre fylker enn mitt nåværende hjemfylke som er helt anerledelse enn det jeg nå opplever. For meg blir det også et tankekors. Nå skal jeg ikke mase mer. Ha det riktig bra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/647-ndhpersonlighetsforstyrrelse-og-antidepressiva/#findComment-2358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miiiiil Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Jeg har samme diagnose som deg og har hatt rimelig dramatisk virkning av cipralex. Den gjør at jeg er mer rasjonell og ikke styrer så veldig av følelsene mine som blir mer dempet. Virkningen har avtatt endel etter å ha gått på den et år ca.Men aldri i verden om jeg vil slutte på de. Nå går jeg i gruppeterapi og jobber med meg selv samtidig og sliter enda endel. Men selv om de sier SSRI ikke skal hjelpe på personlighetsforstyrrelse er nå jeg et levende bevis på at de gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/647-ndhpersonlighetsforstyrrelse-og-antidepressiva/#findComment-2632199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.