Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå skal papirene våre bare undertegnes også sendes de til fylkesmannen i Oslo. MEN...jeg føler meg total uforbededt på å bli mamma, jeg syns ikke jeg kan noe om barn, ingenting spansk (skal hente i Colombia) og er mildt sagt ganske redd for tiden (samtidig som jeg gleder meg veldig ;))

Så jeg lurer på om dere har tittel og forfatter på bøker jeg kan lese, bare for å få et liiite innblikk i barnestell (har jo LITT peiling da, men ikke mye). Vi er godkjente for 0-2 år, er 27 og 29 år selv og skal adoptere i fra ICBF.

Hva gjør dere andre for å forberede dere? Det er så stort dette her, så uvirkelig at vi skal få et barn når vi drar dit. Jeg besvimer sikkert når de overrekker barnet til oss ;-)

Hilsen en pysete

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64719-b%C3%B8ker-om-barnestell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bille1365380355

Hei.

Bøker om emnet er sikkert helt greit men jeg ville nå prøvd å få med meg det mest grunnleggende "live". Har dere venner med barn i aktuell alder, kan dere jo gå på besøk og selv oppleve hva barna krever av stell, hvilke rutiner de har mm. Jeg lærte meg barnestell da jeg alltid passet unger når jeg var mindre og at jeg ble tante til fire gutter når jeg gikk på barneskolen.

Lykke til !!

Hilsen

Gjest Kinabarn

Det finnes en stor tykk "bibel" som heter Barnet. Det er en kvinnelig forfatter, men jeg har ikke navnet i hodet. (Penelope et eller annet tror jeg).

Ellers vil jeg foreslå at du "låner" barna til venner og slektninger slik at du får øvd deg litt. (Trilletur, være med på stelling/bading, leke med større barn, gå turer med dem).

Vet om flere som føler seg helt hjelpeløse når de står der med barnet i hendene så du er sikkert ikke alene.

Gjest Augustus2

Hei, jeg kjenner meg igjen i din fremstilling. Vi skal adoptere og som kommende mor uten særlig erfaring med unger føler jeg et stort behov for å lese meg opp mht.barn og barnestell. Jeg har kjøpt en bok som heter "alt om barnet" av Penelope Leach, Aschehougsforlag. Det er en tykk bok som jeg anbefaler. Jeg føler meg litt tryggere i hvert fall (muligens falsk trygghet?) etter å ha lest store deler av boken.

Lykke til!

Annonse

Ta kontakt med ditt lokale sykehus eller helsestasjon og spør om du kan få Spebarnsboken. Dette er en bok som blir utgitt hvert år, og som de fødende får på sykehuset.

Jeg hadde aldri skiftet en bleie før da vi fikk Gullet vårt på 5 mnd, - men det gikk kjempefint :-)))

Lykke til!

Jeg har nettopp lest "Ditt Kompetente Barn" av Jesper Juul. Det blir jo mer barneoppdragelse enn barnestell den handler om da.

Uansett anbefales den på det varmeste. Jeg fikk iallefall en god del AHA-opplevelser.

:-)

Ja Jesper Juul er bra!

filmen var bra - hakke lest boka .

Gjest Kinabarn

Hei, jeg kjenner meg igjen i din fremstilling. Vi skal adoptere og som kommende mor uten særlig erfaring med unger føler jeg et stort behov for å lese meg opp mht.barn og barnestell. Jeg har kjøpt en bok som heter "alt om barnet" av Penelope Leach, Aschehougsforlag. Det er en tykk bok som jeg anbefaler. Jeg føler meg litt tryggere i hvert fall (muligens falsk trygghet?) etter å ha lest store deler av boken.

Lykke til!

Anbefales på det varmeste

Colombiamamma

Jeg vil anbefale en bok som heter: Foreldrenes STORE BOK OM BARNET. Alt du trenger vite om barnets oppvekst fra fødsel til skolestart"

Dette er en praktisk og omfattende håndbok for foreldre og alle med ansvar for barn.

Boken er gitt ut på Norsk Fakta Forlag AS

Jeg har brukt denne boken mye. Har jobbet med barn i mange år.

Anbefales på det varmeste. Her vil du få mange gode tips og råd.

Klem fra

Hei Betty

Du har fått mange fine svar om bøker du kan kjøpe.

Selv gikk jeg på et kurs i spebarnstell da jeg ble gravid for mer enn 30 år siden. Kanskje finnes det ennå slike kurs.

På svangerskapskurs lærte vi pusteteknikk, kjekt å kunne også for deg som kanskje besvimer av lykke i møtet med barnet ditt.

Selv etter disse kursene ble jeg helt overveldet av å få mitt første barn og det tok meg litt tid å bli vant til å stelle ham, så jeg har stor forståelse for dine følelser foran møtet med barnet ditt.

Egnefødte barn virker også som fremmede små vesener, og akkurat det var et sjokk for meg etter å ha båret ham inni meg i nesten 9 måneder.

Mannen min som var helt uten kurs, var faktisk flinkere enn meg i starten.

Lykke til med pusteteknikken.

Hilsen farmor til to flotte adopterte barnebarn

Annonse

Ta kontakt med ditt lokale sykehus eller helsestasjon og spør om du kan få Spebarnsboken. Dette er en bok som blir utgitt hvert år, og som de fødende får på sykehuset.

Jeg hadde aldri skiftet en bleie før da vi fikk Gullet vårt på 5 mnd, - men det gikk kjempefint :-)))

Lykke til!

Det er godt å høre at det ikke bare er vi som er uerfarne ;) Jeg har nesten aldri passet spebarn, bare barn fra to år og oppover, tror faktisk mannen min er flinkere til å skifte bleier enn det jeg er ;) For å nevne et eksempel: jeg passet to jenter på 1 og 5 år engang, og hun på 5 visste meg hvordan bleia til 1 åringen skulle være ;-)

Hei Betty

Du har fått mange fine svar om bøker du kan kjøpe.

Selv gikk jeg på et kurs i spebarnstell da jeg ble gravid for mer enn 30 år siden. Kanskje finnes det ennå slike kurs.

På svangerskapskurs lærte vi pusteteknikk, kjekt å kunne også for deg som kanskje besvimer av lykke i møtet med barnet ditt.

Selv etter disse kursene ble jeg helt overveldet av å få mitt første barn og det tok meg litt tid å bli vant til å stelle ham, så jeg har stor forståelse for dine følelser foran møtet med barnet ditt.

Egnefødte barn virker også som fremmede små vesener, og akkurat det var et sjokk for meg etter å ha båret ham inni meg i nesten 9 måneder.

Mannen min som var helt uten kurs, var faktisk flinkere enn meg i starten.

Lykke til med pusteteknikken.

Hilsen farmor til to flotte adopterte barnebarn

Tusen takk for svarene alle sammen! Det er godt å lese at det ikke bare er jeg som får bevissthetsproblemer under Det Store som skal skje ;) og ja, jeg øver med pusten her, tror de vil se litt rart på meg i Colombia når jeg setter igang med pesingen *hehe*

Jeg skal se etter alle bøkene dere har nevnt her, DA må jeg vel være litt forberedt i allefall. Jeg har faktisk mer tro på mannen min enn meg selv, når det gjelder barnestell. Jeg passet to stykker på 1 og 5 år engang, hun på 5 viste meg hvordan bleia til 1 åringen skulle være ;-)

Klem fra takknemlig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...