Gå til innhold

Trening og slanking/J.G.Oppheim


Gjest goody

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 26 år som trenger å ta av meg 10 kilo. (Har allerede tatt av 15). Måten jeg gjør det på, er masse trening, da jeg har _stor_ sultfølelse og ikke klarer å gå sulten. Jeg spiser sunt, men ikke lite, og "skeier ut" av og til. Det går ikke fort på denne måten, men det går da nedover.

Trener mye forskjellig, mest step/kickpuls på SATS, men også padling, løping, sykling, svømming og turer i fjellet.

Mitt spørsmål er: Når poenget med treninga er å forbrenne så mange kalorier som mulig, bør man fremdeles drive med mye styrketrening? (I en periode trente jeg bare styrke, men gikk ikke ned en eneste kilo, enda jeg brukte mange repetisjoner og lette vekter). Gjelder prinsippet med hvile mellom treningsdager her også, når det primære ikke er å bli i bedre form (selv om det selvfølgelig er en kjempehyggelig bivirkning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer muskler betyr mer forbrenning. Du gjorde en feil, og det var å bruke lette vekter....og kanskje for mange repetisjoner? 6-12 rep tungt! Du skal så klart ha hviledager her også, da det er da du bygger deg opp igjen og får di muskelene som forbrenner mer.

Pluss at det ser ut som du spiser riktig. Spiser mye men sunt, fordelt over mange små måltider håper jeg ?

Å skeie ut 1 dag i uken er bare sunt også da det setter fart på forbenningen, så fortsett med det! Og lykke til med di 10 neste! d

/mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Styrketrening brenner kalorier, men du vil brenne mer om du velger aktiviteter som du kan holde på med over lengre tid. Slanker du hardt, øker restitusjonstiden. I deffperioder kombinerer jeg selv den vanlige styrketreningen og aerobisk som sykling og løping. Styrketreningen utfører jeg for å beholde mest mulig av styrken og ikke minst slite- og tåleevnen i bindev og brusk til ny styrke- og masseøkende periode påbegynnes igjen. Dersom jeg kun var ute etter å brenne mest mulig kalorier, ville jeg legge meg på høyere rep-antall for å forbruke mest mulig lagret karbohydrat og ikke ta knekken på muskulaturens sammentrekkningstyrke. Rep-trening kan utvides med stadig flere reps istedet for tyngre vekt. Som sagt anbefaler jeg denne metoden for å forbrenne mest mulig kalorier i forhold til vektreduksjon. Har du mye muskelmasse som skal beholdes, bør du heller forsøke å opprettholde styrkenivået og heller brenne kalorier på aerobisk aktivitet. I øyeblikket holder jeg på styrken og taper i overkant av 1 kilo fettvekt per uke. Utfra det du skriver, så høres det ut som du har funnet den rette veien og kanskje viktigst; et tempo som passer deg og som du kan holde på. Lykke til videre :-)

epost: [email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...