Gå til innhold

Slutte med bryst


ista

Anbefalte innlegg

Av medisinske grunner skal jeg innen 25 oktober slutte å amme. Hvordan gjør jeg det på beste måte? Min datter er 9 uker og jeg fullammer nå - har masse melk og melkespreng...

Hva slags bivirkninger er det på eventuelle medisiner som stopper produksjonen?

Jeg gruer meg veldig - men jeg har min mor boende hos meg som skal hjelpe med flasken. Problemet er at hun har en tendens til å gråte seg bort og jeg er redd for at dette kan bli tøfft for oss alle...

Har dere noen tips?

Takker for alle svar

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg vet at melkehemmende hormoner vil gjøre deg mer fruktbar. Så pass på hvis du ikke vil bli gravid igjen!

No problem!

Av medisinske grunner kan jeg ikke få flere barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ista.

Det kommer ikke helt frem i brevet ditt om du må få helt slutt på produksjonen innen 25 oktober eller om det er det at du ikke kan gi melken din til barnet ditt av medisinske årsaker.

Må du få helt slutt på melken så skal det holde hardt.

Det kan ta flere uker å trappe ned. Parlodel, tabletter som blir gitt for å stoppe melken kan føre til kvalme, brekninger,svimmelhet og andre mer alvorlige bivirkninger. Melken kommer også ofte tilbake etter at kuren er avsluttet. Om det er mulig så bruk naturmetoden. Skal du avvenne barnet fra brystet så er det lurt å trappe ned både ved å amme og å pumpe. Amme noen ganger i døgnet, pumpde andre gangene, men ikke mer enn at brystsprengen forsvinner. Prøv deg frem med hvor lite og ofte du kan pumpe deg uten å at det oppstår brystspreng. Gradvis vil du da tømme brystet mindre og mindre og antall ganger vil også reduseres. Etterhvert når melken er på et minimum kan det være greit å håndmelke det lille som må ut. Skal du innlegges på sykehus så sjekk at de har pumpe der om du fortsatt er på nedtrapping. Det er lurt å fryse ned melken slik at du kan gradvis gå over fra brystmelk til morsmelkerstatning. Da lager du morsmellkserstatning på vanlig måte , men halvblander den med morsmelk. Etterhvert består måltidet mer og mer av morsmelkerstatning. Enkelte barn nekter å ta morsmelkserstatning i begynnelsen defor kan dette være en lur måte å venne henne til det. Det kan også være lurt at din mor er den som gir henne flasken i begynnelsen ellers kan hun bli forvirret når hun pleier å få bryst fra deg. Dette er kun forslag som du må prøve ut. Kontakt eventuelt ammehjlpen eller helsestasjonen for mer personlig veiledning.

Lykke til!

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...