Melaisa Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 jaaa akurat..du har forstått det:O) Men jeg har ingen problemer med å forstå Nestle..fordi vi mennesker er forskjellige og noe har opplevd det slik som Nestel har opplevd det..heldigvis er jeg allsidig.. Jeg kan si at faren til jenta mi nekter henne totalt alt..hun får ikke gå ut engang når un er hoss han..hun kan jo treffe gutter..og det er fy..det har resultert i at jenta mi har begynt å ta avstand fra faren..Jeg forteller min datter at faren hennes er glad i henne og er redd for henne ,,det er derfor han reagerer sik han gjør . Hun forstår men klarer ikke være i lag med en far som bare kjefter og ikke gir henne ros og kjærlighet. Nei, det er rikelig med utfordringer på denne her "foreldrestien".... Vi får se når mine blir tenåringer, om jeg takler dem like bra som elevene mine.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-299990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nestle Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 hmmm så forskjellig man ser på det Nestle..nei jeg er ikke en kul mor.. jeg er fremdelse verdens strengste ,hun får ikke være i sentrum om kvelden.hun får ikke overanatta uten voksne til stede..m.m kunne sikkert nevnt masse men saken er den at vi ser på dette veldig forskjellig.. Regner med du har en tennåring i huset siden du er her..hva ville du har gjort viss du oppdaget at hun/han røykte? Ville du stolt på at dem ikke gjordet det igjen? hva med viss du oppdaget etter ca 14 dager at hun/ han røyker alikavell etter dine repimader..hva da?? Nu er jeg spent gitt.. Foreløbig har ikke det vært en aktuell problemstilling. Jeg ville gjort det klart at røyking er uakseptabelt. Hadde det skjedd igjen, så måtte jeg få sagt det igjen, og enda tydeligere. Nå er jeg såpass tolerant med det meste annet, at jeg tror en så sterk grensesetting på dette området hadde blitt respektert, uten at tillitsforholdet hadde blitt dårligere. Men det er her, vi er alle forskjellige, både barn og voksne, og ikke minst så er ungdomsmiljøene forskjellige. Du ba imidlertid om andres meninger, og det fikk du. Jeg får vel bare beklage at min ikke var helt i overensstemmelse med det du ville høre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-299992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nestle Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Jeg skjønner ikke helt hvordan tillit passer inn i scenarioet. Respekt for morens ønsker kan hun vel ha hatt, men en mor er ikke så viktig i en 13-årings liv, så lenge ikke denne tenåringen opplever noe utenom det vanlige - en sorgprosess, for eksempel. Jeg vil si at hun viste moren tillit ved å innrømme at hun røyker. Jeg hadde løyet mye før jeg hadde innrømmet noe sånt overfor min mor. Min mor hadde nemlig blitt fly forbanna. Nå hadde datteren allerede fått "amnesti", da var det kanskje ikke så vanskelig å innrømme det hele. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-299993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tod Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Så bra da. Nå har du sikkert blitt en kuul mor. Faren er imidlertid at du flytter grensene. Det er som regel alltid noe som barna holder skjult. Når nå røyking er ok, hvor går grensen da? Hvoran mener du det skal sanksjoneres mot denne røykinga da? Det er jo helt umulig å kontrollere det, såfremt jenta ikke skal være innestengt dag og natt; jeg formoder at selv du syns det er en smule drastisk. Jeg er ellers enig med Nefrediti og Melaisa - å være veldig streng og autoritær fører bare til at barna velger å ikke fortelle om ting - og kanskje gjør verre ting enn de ellers ville gjort som en reaksjon på de strenge foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-299999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nestle Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Hvoran mener du det skal sanksjoneres mot denne røykinga da? Det er jo helt umulig å kontrollere det, såfremt jenta ikke skal være innestengt dag og natt; jeg formoder at selv du syns det er en smule drastisk. Jeg er ellers enig med Nefrediti og Melaisa - å være veldig streng og autoritær fører bare til at barna velger å ikke fortelle om ting - og kanskje gjør verre ting enn de ellers ville gjort som en reaksjon på de strenge foreldrene. Jeg har et bur i hagen som jeg låser de inne i, og der får de være i en uke uten annet enn brød og vann. Neida.. Poenget er å sette en grense. Dersom røyking er akseptabelt, så er skrittet opp til neste tabu ikke så stort. Men dette er selvsagt individuelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melaisa Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Nå hadde datteren allerede fått "amnesti", da var det kanskje ikke så vanskelig å innrømme det hele. Vel, hun må just ha hatt tillit til at det amnestiet ikke bare var en luftspeiling, for å få henne til å innrømme røykingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melaisa Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Jeg har et bur i hagen som jeg låser de inne i, og der får de være i en uke uten annet enn brød og vann. Neida.. Poenget er å sette en grense. Dersom røyking er akseptabelt, så er skrittet opp til neste tabu ikke så stort. Men dette er selvsagt individuelt. Jeg er uenig med deg. Tabuer, som du sier, følger ikke samme "grafen" som behov, jfr. Maslows behovshierarki. Maslow mener at når et behov et tilfredsstillt, så melder et nytt seg. Det vil si at når de fysiologsike behovene er dekket, melder behovet for trygghet seg, og når det behovet er dekket.... osv. Dersom man vet og skjønner grensene som er satt, har man større forutsetning for å holde seg innenfor rammene, enn om man føler dem urettferdige - fordi man ikke fatter _hvorfor_. Nå har du nok et delpoeng i det du sier om flytting av grenser - fordi datteren til Nefrediti har en positiv opplevelse av å ha fortalt noe "ulovlig" til moren, kan hun tenke at hun sannsynligvis takler f.eks. drikking greit også. Men om Nefrediti gjør jobben sin, og har klare rammmer i oppdragelsen, så bør ikke dette være et problem. I det minste et mindre problem enn det ville vært dersom hun lærte datteren opp til å gjøre ting i smug. Altså; fokus på åpenheten, ikke på røykingen. Det er tilliten som er bra, røyking blir aldri bra. Tenåringer er fantastisk flinke til å skrøne, og de stiller opp for hverandre. Man skal ha fanatiske grenser skal man unngå at poden ikke kommer i kontakt med skumle ting fra voksenverden. Stort sett går det jo bra med dem, men de fleste foreldre ønsker vel å bidra til at deres barn skal komme seg helskinnet fra ungdomstilværelsen. Å ha sitt barns tillit hjelper et langt stykke på vei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Billy Bob Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Hva kommer du til å gjøre når hun om ett halvt års tid kommer hjem å er 'god og brisen'? Da sier du vel : "Det er greit det jenta mi, bare du ikke drikke når du er hjemme"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefrediti Skrevet 3. august 2002 Forfatter Del Skrevet 3. august 2002 Foreløbig har ikke det vært en aktuell problemstilling. Jeg ville gjort det klart at røyking er uakseptabelt. Hadde det skjedd igjen, så måtte jeg få sagt det igjen, og enda tydeligere. Nå er jeg såpass tolerant med det meste annet, at jeg tror en så sterk grensesetting på dette området hadde blitt respektert, uten at tillitsforholdet hadde blitt dårligere. Men det er her, vi er alle forskjellige, både barn og voksne, og ikke minst så er ungdomsmiljøene forskjellige. Du ba imidlertid om andres meninger, og det fikk du. Jeg får vel bare beklage at min ikke var helt i overensstemmelse med det du ville høre. Tror du har missforsto litt ,hehe ler av deg.. Klart jeg ville ha andres meninger og det er bare friskt med dine synspunkter.. Ps. husk å låse buret når du har putta unga inn..og kast nøkkelen ..hehe Ha en fin dag vidre:O) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefrediti Skrevet 3. august 2002 Forfatter Del Skrevet 3. august 2002 Hva kommer du til å gjøre når hun om ett halvt års tid kommer hjem å er 'god og brisen'? Da sier du vel : "Det er greit det jenta mi, bare du ikke drikke når du er hjemme"? jeps og har hun med en på 18 år er det også greit..Halllo!!! jadda jadda 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nestle Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Tror du har missforsto litt ,hehe ler av deg.. Klart jeg ville ha andres meninger og det er bare friskt med dine synspunkter.. Ps. husk å låse buret når du har putta unga inn..og kast nøkkelen ..hehe Ha en fin dag vidre:O) Nøkkelen er kastet så det blir en fredelig kveld. Ha en fin kveld du også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nestle Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Jeg er uenig med deg. Tabuer, som du sier, følger ikke samme "grafen" som behov, jfr. Maslows behovshierarki. Maslow mener at når et behov et tilfredsstillt, så melder et nytt seg. Det vil si at når de fysiologsike behovene er dekket, melder behovet for trygghet seg, og når det behovet er dekket.... osv. Dersom man vet og skjønner grensene som er satt, har man større forutsetning for å holde seg innenfor rammene, enn om man føler dem urettferdige - fordi man ikke fatter _hvorfor_. Nå har du nok et delpoeng i det du sier om flytting av grenser - fordi datteren til Nefrediti har en positiv opplevelse av å ha fortalt noe "ulovlig" til moren, kan hun tenke at hun sannsynligvis takler f.eks. drikking greit også. Men om Nefrediti gjør jobben sin, og har klare rammmer i oppdragelsen, så bør ikke dette være et problem. I det minste et mindre problem enn det ville vært dersom hun lærte datteren opp til å gjøre ting i smug. Altså; fokus på åpenheten, ikke på røykingen. Det er tilliten som er bra, røyking blir aldri bra. Tenåringer er fantastisk flinke til å skrøne, og de stiller opp for hverandre. Man skal ha fanatiske grenser skal man unngå at poden ikke kommer i kontakt med skumle ting fra voksenverden. Stort sett går det jo bra med dem, men de fleste foreldre ønsker vel å bidra til at deres barn skal komme seg helskinnet fra ungdomstilværelsen. Å ha sitt barns tillit hjelper et langt stykke på vei. Det er klart det må være fornuftige og forståelige grenser. Men det skulle ikke være så vanskelig å forklare hvor dumt det er å røyke, selv ikke til en 13-åring. Utfordringen går mer på hvor du setter grensene. F.eks. dersom det er ok å røyke før du får lov til å kjøpe røyk selv. (Dvs røyking er ok, og små "lovbrudd" er ikke så farlig), ok å drikke (dvs rus er ok), hvorfor er det da ikke også greit å røyke litt hasj innimellom? Grenseoppgangen kan fort bli en utfordring. Uansett - mitt opprinnelige poeng var egentlig bare at jeg synes tilliten blir veldig ensidig, dersom den ene parten sier: Jeg gjør som jeg selv vil samme hva du mener... Men nå sier jo Neferditi her at det er mange andre sider ved forholdet også, så da blir det mer nyansert. (Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du trekker fram Maslow i denne sammenhengen. Røyking er vel ikke et behov i seg selv. Det eneste jeg kan se passer inn i behovspyramiden må evnt.være behovet for å bli sosialt akseptert.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nestle Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Vel, hun må just ha hatt tillit til at det amnestiet ikke bare var en luftspeiling, for å få henne til å innrømme røykingen. Det har du jo rett i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Hvis du tillater henne å røyke hjemme, aksepterer du samtidig at hun røyker. Får håpe hun tar til fornuften senere å kutter ut røyken. Vennekretsen har en enorm påvirkningskraft omkring den alderen. Du kan fortelle at du ikke er villig til å betale, i form av lommepenger, for at hun skal ødelegge helsen sin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Du kan ikke hindre henne i å røyke, hun kommer til å gjøre det i smug om du nekter henne - så mye er jeg enig med deg. Men det er bra at hun forteller deg hva som skjer - da kan du gripe det an på en annen måte. Fortell henne at hun kommer til å bli avhengig - at ALLE som røyker over en viss tid blir det. Fortell henne hvor mye hun kommer til å måtte bruke av lommepengene til røyk når hun har blitt avhengig. Fortell henne hva hun kan bruke de pengene til istedenfor å kjøpe røyk. Fortell henne at hun kan kjøpe kule klær, mens venninnene hennes røyker pengene opp. Fortell hvordan hun kommer til å lukte. Be henne være røykfri noen dager, og deretter lukte på håret til venninnene. Fortell henne hvordan huden kommer til å bli. Ikke bare fortell hvordan lungene kommer til å bli, men VIS henne det med bilder. Forklar henne NØYE at skadene ikke kan reverseres. Personlig har jeg mest tro på at du snakker med henne og appelerer til hennes hygiene, utseende og kondis. De fleste jentene i denne alderen er opptatt av dette, og de vil både se og lukte best mulig. Lykke til. Jeg håper at datteren din fortsatt kommer til deg i årene fremover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Man kan ikke lenger oppdra en tenåring. Jeg tror de er ferdig oppdratt tidligere og at det viktige er at ungene har tillit og et åpent forhold til foreldrene. Så kan man prøve å veilede og hjelpe når det er nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefrediti Skrevet 4. august 2002 Forfatter Del Skrevet 4. august 2002 Du kan ikke hindre henne i å røyke, hun kommer til å gjøre det i smug om du nekter henne - så mye er jeg enig med deg. Men det er bra at hun forteller deg hva som skjer - da kan du gripe det an på en annen måte. Fortell henne at hun kommer til å bli avhengig - at ALLE som røyker over en viss tid blir det. Fortell henne hvor mye hun kommer til å måtte bruke av lommepengene til røyk når hun har blitt avhengig. Fortell henne hva hun kan bruke de pengene til istedenfor å kjøpe røyk. Fortell henne at hun kan kjøpe kule klær, mens venninnene hennes røyker pengene opp. Fortell hvordan hun kommer til å lukte. Be henne være røykfri noen dager, og deretter lukte på håret til venninnene. Fortell henne hvordan huden kommer til å bli. Ikke bare fortell hvordan lungene kommer til å bli, men VIS henne det med bilder. Forklar henne NØYE at skadene ikke kan reverseres. Personlig har jeg mest tro på at du snakker med henne og appelerer til hennes hygiene, utseende og kondis. De fleste jentene i denne alderen er opptatt av dette, og de vil både se og lukte best mulig. Lykke til. Jeg håper at datteren din fortsatt kommer til deg i årene fremover. Takk ..beste rådet på lenge..det skal jeg sannlig gjøre:O) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melaisa Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Det er klart det må være fornuftige og forståelige grenser. Men det skulle ikke være så vanskelig å forklare hvor dumt det er å røyke, selv ikke til en 13-åring. Utfordringen går mer på hvor du setter grensene. F.eks. dersom det er ok å røyke før du får lov til å kjøpe røyk selv. (Dvs røyking er ok, og små "lovbrudd" er ikke så farlig), ok å drikke (dvs rus er ok), hvorfor er det da ikke også greit å røyke litt hasj innimellom? Grenseoppgangen kan fort bli en utfordring. Uansett - mitt opprinnelige poeng var egentlig bare at jeg synes tilliten blir veldig ensidig, dersom den ene parten sier: Jeg gjør som jeg selv vil samme hva du mener... Men nå sier jo Neferditi her at det er mange andre sider ved forholdet også, så da blir det mer nyansert. (Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du trekker fram Maslow i denne sammenhengen. Røyking er vel ikke et behov i seg selv. Det eneste jeg kan se passer inn i behovspyramiden må evnt.være behovet for å bli sosialt akseptert.) Maslow var bare en digresjon - jeg tenkte på ham fordi du regnet med at en "ulovlighet" man får lov til, vil bli erstattet av en ny, verre. Og jeg har ingen problemer med å se parallellen. Nå må jeg jo tilføre at jeg i denne diskusjonen bare har diskutert tillitsbiten - det er den jeg er opptatt av. Jeg synes Nerfrediti har handlet riktig, når hun først kom i den situasjonen at hun har oppdaget at datteren røyker. Et annet alternativ kunne selvsagt være å bare la være å snakke om det - selv om man kjenner røykelukt osv. Jeg ville anbefalt denne siste varianten, men det er gjerne ikke så enkelt for en mor å holde på hemmeligheten. Vanskelig er det nok uansett, det er vel de færreste som synes det er helt okei at ungene deres begynner å røyke. Men har de begynt, er det utrolig vanskelig å få dem til å slutte - uten at det går på bekostning av tilliten mellom voksne og barn. Den neste utfordringen da, blir å motivere ungdommen til å røyke minst mulig - helst å slutte. Men det er et annet tema... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefrediti Skrevet 4. august 2002 Forfatter Del Skrevet 4. august 2002 Maslow var bare en digresjon - jeg tenkte på ham fordi du regnet med at en "ulovlighet" man får lov til, vil bli erstattet av en ny, verre. Og jeg har ingen problemer med å se parallellen. Nå må jeg jo tilføre at jeg i denne diskusjonen bare har diskutert tillitsbiten - det er den jeg er opptatt av. Jeg synes Nerfrediti har handlet riktig, når hun først kom i den situasjonen at hun har oppdaget at datteren røyker. Et annet alternativ kunne selvsagt være å bare la være å snakke om det - selv om man kjenner røykelukt osv. Jeg ville anbefalt denne siste varianten, men det er gjerne ikke så enkelt for en mor å holde på hemmeligheten. Vanskelig er det nok uansett, det er vel de færreste som synes det er helt okei at ungene deres begynner å røyke. Men har de begynt, er det utrolig vanskelig å få dem til å slutte - uten at det går på bekostning av tilliten mellom voksne og barn. Den neste utfordringen da, blir å motivere ungdommen til å røyke minst mulig - helst å slutte. Men det er et annet tema... heeei du:O) Se hva Zirine skrev..meget bra syntes jeg... så skal prøve det ut:O) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melaisa Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 heeei du:O) Se hva Zirine skrev..meget bra syntes jeg... så skal prøve det ut:O) Jeg er ikke enig. Det skal noe til å gjennomføre den leksa der uten å være negativ. Og da, i fall det er viktig for deg, er det lett for å bryte ned tillitsforholdet. Du bør absolutt motivere henne til å røyke minst mulig, helst slutte, men ikke med Zirine-metoden. Du bør heller overse uønsket atferd (ikke kommentere røykelukt, f.eks.), og belønne ønsket atferd - men selvsagt på en finurlig måte. Det nytter ikke å si at hun skal få en ny bukse om hun ikke røyker på en uke - da er dere på "kustus-stadiet". Og du må gjerne være ærlig med henne, si at grunnen til at du skulle ønske at hun ikke røyker er fordi det er helsefarlig (+ andre grunner), og at du ønsker at hun røyker minst mulig, selv om du har forståelse for at hun ikke vil slutte. Kanskje dere i samarbeid kan komme fram til en løsning hvor det vil være lettere for henne å begrense røykingen..? Gjør i alle fall ikke situasjonen negativ, for da kan du blåse i hele tillitsforholdet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/page/2/#findComment-300561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.