Gå til innhold

MBD og Ritalin


Gjest Bjørnar

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnar

Kjære dere!

Vi er besøkshjem/avlastningshjem for en jente som nettopp er blitt 6 år. Hun fikk diagnosen MBD for 6 måneder siden og begynte med Ritalin, en halv tablett fire ganger til dagen for 4 måneder siden.

Sist helg vi skulle ha henne så hadde ikke foreldrene fått kjøpt inn ny Ritalin, så det var en veldig stresset mor vi møtte da vi hentet henne. Moren sa at jenta hadde vært "fæl" hele dagen, nå når hun ikke hadde tablettene. Jenta satte seg inn i bilen og var rolig hele veien hjem og har vært som vanlig hele helgen. Hun sitter gjerne å leker med dukker opp til 2 timer om gangen uten at det ser ut som om hun har "lopper i blodet" på noe vis. Når vi er ute på tur springer hun rundt og leker, altså akkuratt som en "normal" 6 åring.

Spørsmålet mitt er vel egentlig, får jenta medisiner som hun egentlig ikke trenger.

Kan ett barn med MBD, være rolig så lenge uten noen form for medisiner.Eller er det trolig andre grunner til at hun er aktiv hjemme men oppfører seg nogenlunde fint hos oss?

Har også hørt at en ikke bør begynne på Ritalin før barna er minst 6 år gamle, jenta "vår begynte når hun var 5 1/2 år.

Håper noen kan svare meg på dette.

Vennlig hilsen Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at barn og også vi voksne med denne funksjonhemning har en tendens ubeviss eller ev. noe bevisst er annerledes i atferd borte enn hjemme. Jeg husker som barn at jeg "tok meg sammen" når jeg borte, men desto ekstra værre når jeg kom hjem igjen.

Som voksen med diagnosen adhd, merker jeg nok også nå at jeg er "mere vanskelig" hjemmme enn borte, men på en litt annerledes måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at barn og også vi voksne med denne funksjonhemning har en tendens ubeviss eller ev. noe bevisst er annerledes i atferd borte enn hjemme. Jeg husker som barn at jeg "tok meg sammen" når jeg borte, men desto ekstra værre når jeg kom hjem igjen.

Som voksen med diagnosen adhd, merker jeg nok også nå at jeg er "mere vanskelig" hjemmme enn borte, men på en litt annerledes måte.

Ja sønnen min er iallefall slik.

han er snill som et lam borte, nesten litt for snill sier de som har han, burde lissom ikke gått så lett med en 8 åring i huset, men gjett om jeg får igjen når han kommer hjem, puh....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg er sikker på at mange foreldre med ADHD/MBD barn vil kjenne seg igjen i det du forteller. Gode, rolige stunder på hytta med bare mor og far, fisketur med far osv. der det bare er harmoni. Det er evnen til å mestre vanskelige yttre faktorer som er hovedproblemet for barna, slik at deres erfaring ikke forteller noe om hverdagen og om det er behov for medisiner.

Det er riktig at det er tidlig å starte med medisiner i 5 års alder, som regel vil man forsøke å ungå det og vente til 6-7 år. Men det er situasjoner hvor alt er prøvd og hvor medisin er den beste løsning allerede så tidlig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...