Gå til innhold

"Prikkevannblemmer" under foten


guru

Anbefalte innlegg

Har fått noe som jeg kun kan forklare som "Prikkevannblemmer" på den ene fotsålen.

For noen mnd. siden, begynte jeg og klø under den ene foten. Da jeg så etter hva dette var, oppdaget jeg at jeg hadde mange "prikker" på størrelse (opp til) med ett knappenålshode (under huden). Da jeg stakk hull på disse, kom det klar veske ut, slik som man får fra vannblemmer. I ettertid, har det kommet flere og mindre "blemmer", rundt 100 stk., for ikke å snakke om kløen. Ettersom jeg har klødd meg en del under foten, har jeg noen ganger fått revet av litt av det øverste hudlaget - da ser jeg masse små og store hull der det har samlet seg veske. Trykker jeg da rundt dette området, pipler det ut veske.

Har selv lurt på om dette kan være skabb. Har vist dette til en annen person, men hun mente det ikke var skabb (men hva vet vi - som aldri har sett dette før?).

Jeg kjenner ingen andre som har beskrevet det jeg har.

Hva kan dette være? Og ikke minst - hvordan bli kvitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være det samme som jeg selv har slitt med under foten gjennom flere år. Jeg husker ikke nå hva det heter, men det er en type psoriasis som kommer med jevne mellomrom og angriper under føttene og kan også forekomme i håndflatene. Den dukker gjerne opp på sommerstid og forsvinner når kulda setter inn. Man kan også få slike blemmer av fotsopp.

Du bør få en henvisning til en hudlege, slik at du kan få medisiner mot dette.

Nå er det snart to år siden jeg fikk en tablettkur av en hudlege, og etter dette har jeg ikke hatt noen blemmer i det hele tatt. Jeg husker ikke hva tablettene heter, men jeg tror det bare er spesialister som kan skrive dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette høres ut som en idrettsskade, iallefall :-) (siden du skriver det under "Idrettslegen"-forumet, mener jeg.

Har du hørt om Hand, Foot an Mouth disease? Først lurte jeg på om det var noe sånt du slet med. Det er en virussykdom, og er ihvertfall ikke farlig. Men jeg trodde ikke det klødde så voldsomt. Nei, det er nok ikke det.

Kontakt legen din for en evt. henvisning til hudlege, du, for kanskje finnes det et enkelt botemiddel eller hjelpemiddel. En salve eller noe som lindrer kløen ihvertfall...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også sånne bittesmå blemmer under føttene og i håndflatene. de klør, sprekker og det blir sårdannelse.

I mitt tilfelle dreier deg seg om en type psoriasis som heter pustolosis palmoplantaris. Jeg fikk stilt diagnose hos hudlege for ganske lenge siden.

Det kan behandles med kortison (bør ikke overdrives), lysbehandling, kaliumpermanganat-bad og ved skikkelig stor utbrudd kan det være aktuelt med cellegift. Riktig behandling bør du vurdere i samråd med lege, samt prøve deg frem.

Som forebygging lønner det seg å smøre seg godt med uparfymert hudkrem, gjerne Locobase Repair. jeg har også god nytte av kamille-avkok og en reseptfri salve som heter Inotyol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også sånne bittesmå blemmer under føttene og i håndflatene. de klør, sprekker og det blir sårdannelse.

I mitt tilfelle dreier deg seg om en type psoriasis som heter pustolosis palmoplantaris. Jeg fikk stilt diagnose hos hudlege for ganske lenge siden.

Det kan behandles med kortison (bør ikke overdrives), lysbehandling, kaliumpermanganat-bad og ved skikkelig stor utbrudd kan det være aktuelt med cellegift. Riktig behandling bør du vurdere i samråd med lege, samt prøve deg frem.

Som forebygging lønner det seg å smøre seg godt med uparfymert hudkrem, gjerne Locobase Repair. jeg har også god nytte av kamille-avkok og en reseptfri salve som heter Inotyol.

Er kortison ett resept fri middel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kortison ett resept fri middel?

Nei, det er det ikke. Og det er bl.a. fordi bruk av kortison over lenger tid tynner ut huden og gjør den mer utsatt for skade. Derfor må det brukes med forsiktighet.

Men du kan få kjøpt hydrokortison (som er en mild variant) reseptfritt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Det du her beskriver minner meg mest om soppeksem. Vanlig fotsopp arter seg ikke slik, men noen ganger blir det pga. soppen en eksemreaksjon.

Det har lett for å komme når vi går lenge med klamme, fuktige føtter.

Bruk nå helst bomullssokker og skift hver dag. Du kan pensle føttene hver kveld en ukes tid med krystallviolett, som du får på apoteket uten resept. Før dette sett føttene i ett kar med grønnsåpevann et kvarters tid. Etter at du har vasket føttene om morgenen gni dem inn med litt fotpudder. Vanligvis er det hele over etter en ukes behandling. Men prøv i fremtiden å holde deg tørr på føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...