Gå til innhold

inntrukne brystvorter


Gjest Stina

Anbefalte innlegg

Kan man amme når man har inntrukne brystvorter? Er det noen som har erfaring med det? Bør man herde eller gjøre noe i forkant, underveis i graviditeten? Jeg har prøvd å trekke brystvortene ut ved hjelp av en 10 ml sprøyte (noe jeg har lest her på DOL), men jeg har ikke hatt noe effekt av det... Er takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stort sett ordner ammingen seg likevel, fordi barnet ikke suger på brystvorten, men på hele areola (det mørke området). Mine brystvorter var også inntrukne, men etter 9 mnd med amming står de ut hele tiden.

Ved ammingen pass bare på at den lille får hele brystet (areola) inn i munnen. (Lettere sagt en gjort av og til, men øvelse gjør mester for begge to.)

Evt. kan du snakke med jordmor om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett ordner ammingen seg likevel, fordi barnet ikke suger på brystvorten, men på hele areola (det mørke området). Mine brystvorter var også inntrukne, men etter 9 mnd med amming står de ut hele tiden.

Ved ammingen pass bare på at den lille får hele brystet (areola) inn i munnen. (Lettere sagt en gjort av og til, men øvelse gjør mester for begge to.)

Evt. kan du snakke med jordmor om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander, overlege

Kjære Stina, Du forteller ikke om du venter barn nå? De aller fleste som tilsynelatende har inntrukne brystknopper kan amme. Brystene forandrer seg mye gjennom graviditeten, og spesielt like etter at du har født. Dessuten er ikke barnet helt avhengig av brystknoppen, det har bruk for mye av det brune området rundt. Husk, det heter "å gi bryst", ikke "å gi brystknopp"! Du kan eventuelt la en kyndig person undersøke om du har "ekte" inntrukne brystknopper. I slike tilfeller er det noen som har hjelp av en liten sak som heter Niplette. Den lager et undertrykk som suger brystknoppen forsiktig ut, og man kan gå med den inni BHen mange timer av gangen. På slutten av graviditeten kan for mye tukling med brystet gi for tidlige rier, derfor bør det gjøres i samråd med lege ller jordmor. Dersom du ikke får hjelp på annen måte kan du henvende deg til Nasjonalt ammesenter, Rikshospitalet. I november er jeg tilbake der etter en skrive-sabbat i utlandet. Lykke til! Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...