Gjest Ivar-far Skrevet 14. oktober 2000 Del Skrevet 14. oktober 2000 Min samboer ammer vår tre måneder gamle baby. Det synes jeg er flott, men samtidig røyker hun. Er dette galt for babyen. Har hørt at giftstoffer fra røykingen kan komme over i morsmelken. Gjelder dette også nikotin? Har også lest at røyking hos voksne er like vanedannende som heroin. I såfall må selv små doser gjennom morsmelken være farlig for en liten baby? Dette kan vel danne vaner for resten av livet? Uansett er det vel best for babyen at mor lar være å røyke mens hun ammer. Vi bare lurer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6706-amming-og-r%C3%B8yking/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Benni Skrevet 15. oktober 2000 Del Skrevet 15. oktober 2000 Hei! Jeg var selv røyker før jeg ble gravid, men greide heldigvis å slutte. Jeg hadde ikke samvittighet til å utsette barnet for den risikoen røykingen innebærer. Jeg er klar over at mange har store vanskeligheter med å slutte, og det respekterer jeg. Jeg synes hovedsaken er at man går 100% inn for å prøve. For det første: Røyking har lett for å gi dårligere melk (p.g.a. kullos, blåsyre og tjære. Nikotin-konsentrasjonen er større i melken enn i morens blod) og mindre melkemengde (innvirker på produksjonen av prolaktin - hormonet som styrer melkemengden) Jeg går ut fra at hun ikke røyker inne i rom der barnet oppholder seg. Barn som puster inn andres røyk er mer syke (lungebetennelse, bronkitt, astma, øreverk osv.) I tillegg øker også risikoen for krybbedød. Men hvis hun må røyke bør hun gjøre det rett etter at hun har ammet og så ikke røyke mer før etter neste gang. Da får barnet i seg minst mulig av disse giftstoffene. Uansett er morsmelken så verdifull for barnet at man ikke bør slutte å amme selv om man røyker. Håper det ga deg noen svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6706-amming-og-r%C3%B8yking/#findComment-33714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gro Nylander, overlege Skrevet 15. oktober 2000 Del Skrevet 15. oktober 2000 Godt spørsmål, Ivar-far, og noe vi har lurt mye på: Kan fordelene ved morsmelk oppveie eventuelle ulemper ved tobakksprodukter barnet får i seg? Vi har antatt at det må være slik, og har rådet til røykehygiene for mødre som ikke klarer helt å slutte. Dvs. først amme, så ta en (halv) røyk til belønning, og så ikke røyke mer før etter neste amming.. Nikotinnivået er på topp etter en times tid, så synker det gradvis. Nylig er det kommet holdepunkter for at det er spesielt viktig at røykende mødre ammer. 1) Barna deres har økt risiko for krybbedød. Dersom en røykende mor ammer synker denne risikoen. 2) Barn av røykende mødre er spesielt utsatt for luftveisinfeksjoner og sykehusinnleggelser. Dersom barnet blir ammet er denne risikoent mindre. Så min konklusjon i dag er: bruk kreftene dine på å støtte og oppmuntre ditt barns mor til å slutte å røyke, men til uansett å fortsette å amme. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6706-amming-og-r%C3%B8yking/#findComment-33725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.