Gå til innhold

Gro Nylander - for lite melk


raa

Anbefalte innlegg

Jeg har alt for lite melk til min 5 uker gamle sønn, og kombinerer nå amming med tillegg. Jeg har vært på ammepoliklinikken på Aker som mener at jeg har for dårlig utviklede melkekjertler.

Så kom jeg til å tenke på noe. For ett år siden mistet jeg barn i 22. svangerskapsuke og fikk en pille for å stoppe melkeproduksjonen. Er det en mulighet for at dette kan ha påvirket videre produksjon? Jeg synes det virker lite sansynlig, men ville bare spørre likevel.

Et annet spørsmål er om du har noe tips til hvordan jeg skal regulere hvor mye mat barnet får. Nå vil han gjerne drikke 150 ml ertatning etter ammingen. Men da legger han på seg alt for mye, for det er litt melk i brystene. Har forsøkt å gi ham 80-100 ml 5-6 ganger i døgnet (etter at jeg har ammet) men det virker som han ikke er mett.

For øvrig vil jeg legge til at det er bra med mye hjelp og støtte for å få igang ammingen, men det at det er så mye fokus på amming fører også til at noen av oss som ikke får det helt til får komplekser og synes det er vanskelig å fortelle det til andre. Jeg vil legge til at jeg har forsøkt alt fra ammete til å pumpe meg hver annen time i tre døgn, uten at melken har økt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare gi deg ros og kreditt for at du har forsøkt så mye for å få til ammingen. Jeg kjenner godt igjen det med å føle seg misslykket når ammingen ikke fungerer som en hadde håpet.

Gi barnet ditt tillegg og vær stolt av den insatsen du har gjort !

Vil ikke barnet regulere mengden melk han vil ha over noen dager, tro ?

Jeg tror det kan ta noen dager dersom barnet har vært småsulten. Vet du sånn ca. hvor mye du har til hvert måltid av morsmelk ?

Nei jeg har ikke noe godt råd til deg annet enn å følge barnets behov.

Lykke til uansett - og jeg håper du får god støtte på helsestasjonen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære raa.

I enkelte tilfeller har jeg møtt kvinner som ikke har klart å produsere nok melk til barnet og etter mange tiltak og tett oppfølging har vi konkludert med at årsaken kan være lite kjertelvev. Det høres ut som om du har prøvd det meste og også har fått kvalifiset hjelp. Da er det viktig å se på det som du får til. All morsmelk er bedre enn ingenting og barnet ditt får noe morsmelk. Du kan også gi barnet ditt den samme trygghet og å bruke mye hudkontakt selv om du ikke fullammer. De fleste kvinner i Norge ønsker å amme og da er det ikke så lett når tingene ikke blir slik som man forventer. Mange går igjennom en sorgprosess. Jeg håper at du etterhvert klarer å kose deg med den amingen du gjør for du har jo gjort en stor innsats for å få det til. Jeg diskuterte spørsmålet ditt med dr. Gro Nylander og det er lite sannsynlig at de tablettene du tok er årsaken til for lite melk nå. Vedrørende hvor mye tilegg barnet skal ha så la ham avgjøre dette etter at du først har ammet. Det som står på pakken er kun veiledende og barn har forskjellige behov.

Lykke til.

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...