Gå til innhold

Noen som er gode i matte?


MsSophie

Anbefalte innlegg

Hvordan finner jeg volumet av en rettvinklet trekant kun ved å vite lengden

på tangens, samt vinkelene den har mot katetene? (er no sinus-stuff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du trylle. En trekant slik du beskriver er et todimensjonalt objekt som kun eksisterer i planet (eller "på papiret" om du vil), mens å beregne volum forutsetter den tredje dimensjonen og at objektet befinner seg i rommet.

Analogt: En sirkel har ikke volum, men en ball har.

Et kvadrat har ikke volum, men en kube har.

osv osv

Var det kanskje arealet du skulle finne, eller var det et lurespørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men jeg var jævla god på det på skolen! ;)

Jeg har aldri vært god på det, og egentlig så er det ikke meg som lurer, men en kamerat.

Tenkte jeg skulle briefe litt jeg da vettø....men da må faen steike Dol-folket se å våkne så jeg får noe å briefe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først får du tak i den riktige oppgaveteksten. Tangens har ikke lengde, og trekanter har ikke volum. Du må ha en skisse med navn (a, b, osv.) på både sider og vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først får du tak i den riktige oppgaveteksten. Tangens har ikke lengde, og trekanter har ikke volum. Du må ha en skisse med navn (a, b, osv.) på både sider og vinkler.

OK!

Som jeg sa til nanna, det er ikke meg som lurer....., men nå skal jeg ta han et tak han som gjør det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært god på det, og egentlig så er det ikke meg som lurer, men en kamerat.

Tenkte jeg skulle briefe litt jeg da vettø....men da må faen steike Dol-folket se å våkne så jeg får noe å briefe med!

Her skal du få noe å briefe med:

Hvis oppgaven din kan omtolkes til at du vil vite areal av en rettvinklet trekant, og det du vet er lengden på hypotenusen og vinklene den har, har jeg svaret for deg:

Areal = h^2 * sin(2v) / 4

der h er hypotenus-lengden og v er vinklen mellom hypotenusen og en av katetene (valgfritt hvilken, har ingen innvirkning på verdien av sin(2v) uansett).

Skal du briefe med utledningen også, så kommer den her:

For katetene k1 og k2 har vi cos(v)=k1/h og sin(v)=k2/h. Arealet av trekanten er det samme som k1*k2/2, altså h^2 * sin(v)*cos(v)/2. Bruk så at sin(2v)=2*sin(v)*cos(v), and that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få noe å briefe med:

Hvis oppgaven din kan omtolkes til at du vil vite areal av en rettvinklet trekant, og det du vet er lengden på hypotenusen og vinklene den har, har jeg svaret for deg:

Areal = h^2 * sin(2v) / 4

der h er hypotenus-lengden og v er vinklen mellom hypotenusen og en av katetene (valgfritt hvilken, har ingen innvirkning på verdien av sin(2v) uansett).

Skal du briefe med utledningen også, så kommer den her:

For katetene k1 og k2 har vi cos(v)=k1/h og sin(v)=k2/h. Arealet av trekanten er det samme som k1*k2/2, altså h^2 * sin(v)*cos(v)/2. Bruk så at sin(2v)=2*sin(v)*cos(v), and that's it.

Woooow....jeg skal ikke engang late som jeg forsto noe...men uansett, takk skal du søren meg ha ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tangens har ingen lengde, det er et produkt for blant annet å regne ut vinkelen.

Hvis du har de nødvendige opplysningene:

Slik finner du vinklene, katetene og hypotenusen:

Sin

Cos

Tan

CoTan

Ut i fra det du finner kan du så regne ut arealet.

".............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...