Wibecke Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Hei. Fikk denne mailen fra den svenske Colombialistan, fra en som nå er i Bogota, Colombia. Hun sier dette om situasjonen der nede. Jag slangde mig pa datorn och kollade upp EL Espectador for att upptacka att det inte var sa farligt som det lat. Jag mejlade Hector som svarade att situationen inte paverkade adoptionerna och att ambasaden inte andrat sina rekommendationer men att all information vi fatt tidigare galler an. Jag tycker faktiskt vi fick svar pa vara fragor, och att var oro togs pa allvar. Riktigt klarhet i vad undantagstillstandet innebar fick vi daremot inte (och fragade faktiskt inte heller om...). Men, jag tankte jag skulle beratta vad jag fatt fram genom tidningar och genom samtal med framfor allt Guillermo har. Undatagstillstandet som galler nu har ar nagot som finns inskrivet i konstitutionen, regeringen ansoker hos en domstol om att fa utlysa detta tillstand, far de det betyder det att regeringen kan under 90 dagar styra genom dekret. Dock bara inom det omrade som orsakade utlysningen. I ansokan till domstolen ska regeringen ocksa forklara varfor de anser att de vanliga medel inte racker. I alla fall, nu galler undantagstillstandet den allmanna ordningen och valdsbekampningen. Tre dekret har utfardas: -extra formogenhetsskatt (fran rika och naringslivet) for att utoka armen. -avlyssning av mobiltelefonsamtal. -att man ska kunna gora husransakan utan domstolsbeslut (jag vet inte vilka som ha ratt att besluta om det) Inga av dessa paverkar adoptionerna, aven om de tva sista inskranker pa den personliga integriteten och rattssakerheten. Presidenten har sagt att de mannskliga fri- och rattingheter kommer att respekteras... men... Colombia har ju langre toppat listorna av brott mot dessa i Latinamerika... (enligt Human Right Watch). Vad vi marker av det?? Inte sa mycket, det finns mycket militar pa gatorna, mer an annars enligt Carolina som korde oss fran flygplatsen. Att komma ut fran flygplatsen tog oss ganska lang tid, men jag tror att det mest handlade om vanlig byrakrati an okade sakerhetsatgarder. Utanfor flygplasen fanns det manga militarer och poliser, men runt har i Santa Barbara ar det inte sa mycket. For att komma in till Unicentro fick jag oppna min vaska, men det kanske man alltid har behovt gora?? Sa, ni som ar pa vag ner, jag tror inte det ar farligare nu an nar ansokningarna skickades. Vi har inte kollat sa mycket om att resa nagonstnas an, men eftersom det har varit tva explosioner i Cartagena under den senaste veckan lutar det mest at SA. Pa planet pratade jag med en tjej som var pa vag hem till sina foraldrar i Cartagena, hon sa att det nu var lungt dar eftersom militarnarvaron har okat markant, fast det kanske inte heller ar sa roligt ;-) For dere som er urolige og ikke er med på Colombialistan. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67898-om-situasjonen-i-colombia-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.