Gå til innhold

Hvor krevende er ex.phil/ex.fac??

Anbefalte innlegg

Jeg teller på knappene på hvorvidt jeg skal satse på ex.phil/fac. nå til høsten. Jeg har planer om å ta ex.phil til jul, og ex.fac til våren, i tillegg til å ta pedagogikk mellomfagstillegg (10 vektall) på deltid (3. helg) gjennom året.

Totalt skulle dette bli 20 vektall, altså et fulltidsstudie. Så langt, alt vel...Men så byr hverdagen på sine begrensninger, i forhold til pass av barn og logistikk.

Til sakens kjerne: dere som har avlagt eksamen i ex.phil/fac: er det veldig krevende, masse lesing eller bare sånn passe?? Hvor viktig er det å følge forelesningene slavisk??

På forhånd takk hvis noen har råd og kommentarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67982-hvor-krevende-er-exphilexfac/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke akkurat kalle det krevende, men det er kjedelig. Rett og slett et nødvendig fag for å kunne studere det man virkelig er interessert i. Eksamensspørsmålene kan egentlig mer besvares ved hjelp av litt vett enn ved det du finner i bøkene. Jeg leste egentlig svært lite, tok et lite skippertak den siste uken eller to (noe jeg faktisk ellers aldri gjør) og fikk 2,0 så jeg klager ikke.

Jeg vil ikke akkurat kalle det krevende, men det er kjedelig. Rett og slett et nødvendig fag for å kunne studere det man virkelig er interessert i. Eksamensspørsmålene kan egentlig mer besvares ved hjelp av litt vett enn ved det du finner i bøkene. Jeg leste egentlig svært lite, tok et lite skippertak den siste uken eller to (noe jeg faktisk ellers aldri gjør) og fikk 2,0 så jeg klager ikke.

Slettes ikke verst, selv om jeg nok ikke tør satse på den fremgangsmåten.

*tipper det sitter et temmelig skarpt hode oppå torneroses kropp*

Slettes ikke verst, selv om jeg nok ikke tør satse på den fremgangsmåten.

*tipper det sitter et temmelig skarpt hode oppå torneroses kropp*

Skarpt og skarpt... *ler* Hjernen min er nok ikke så verst, men jeg tror at du vil bli gledelig overrasket når du selv studerer det. Det er mye logikk og rasjonalitet, og har du litt normalt vett så sier det meste seg selv. Det verste for meg var egentlig alle filosofene, men etter å ha tatt en titt på gamle eksamensoppgaver så jeg at ingen spørsmål gikk på hva filosofene hadde ment. Det som derimot alltid dukket opp var logikk og etikk, så det leste jeg og klarte meg bra. 80% av det jeg skrev på eksamen var likevel egne meninger og ikke ting hentet fra boka, de spør ganske vage spørsmål så du kan svare ganske mye rart så lenge du kan begrunne det rimelig godt.

Jeg synes ex phil var litt mer krevende enn ex fac, men begge deler kan du fint ta med et par ukers lesing. Jeg syntes faktisk stoffet var interessant, noe det virker som de fleste som faktisk har tatt det er enige om. Det med at det er så kjedelig og sånt sier folk gjerne før de begynner, fordi alle har jo lyst til å begynne rett på sitt studie.

Og det er nyttig som bare det, alle fag har jo vitenskapsteori og metode, noe ex fac f.eks er en innledning til. Ex phil er mer interessant som et studie i gammel europeisk kultur, kunnskaper de fleste bør ha med seg igrunn.

Ex fac'en leste jeg på i rundt 14 dager, brukte kun repetisjonsheftet, og fikk en veldig god karakter. Ex philen tok jeg for mange år siden, og den brukte jeg også 14 dager på, til en litt dårligere karakter, men fortsatt laud. Så det er fullt mulig :)

Annonse

Smak og behag. Jeg syns ex-phil var spennende.

Men nå har jeg glemt alt sammen.

• 8 måneder senere...
Gjest takk, seline!

Jeg synes ex phil var litt mer krevende enn ex fac, men begge deler kan du fint ta med et par ukers lesing. Jeg syntes faktisk stoffet var interessant, noe det virker som de fleste som faktisk har tatt det er enige om. Det med at det er så kjedelig og sånt sier folk gjerne før de begynner, fordi alle har jo lyst til å begynne rett på sitt studie.

Og det er nyttig som bare det, alle fag har jo vitenskapsteori og metode, noe ex fac f.eks er en innledning til. Ex phil er mer interessant som et studie i gammel europeisk kultur, kunnskaper de fleste bør ha med seg igrunn.

Ex fac'en leste jeg på i rundt 14 dager, brukte kun repetisjonsheftet, og fikk en veldig god karakter. Ex philen tok jeg for mange år siden, og den brukte jeg også 14 dager på, til en litt dårligere karakter, men fortsatt laud. Så det er fullt mulig :)

Jeg vet ikke om du fortsatt er her på DOL, men.. Lenge siden dette innlegget ble postet. :/

Jeg drev derimot og søkte rundt på DOL, og fant ditt navn flere steder. Jeg er litt desperat nå, har ex.phil.-eksamen om to uker og ex.fac. om tre uker.

Pr. dags dato har jeg ikke lest noen verdens ting. Har ikke vært på én forelesning. (Familiære årsaker, men det kan jo være det samme.)

Har jeg den minste sjanse? Hva skal jeg gjøre? Kjøpe Finn Eivind Jors repetisjonshefter og ut i fra disse gjøre oppgaver fra eksamensheftet? 4-5 timers innsats hver dag?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...