Gå til innhold

FU: Den veste boka


Gjest Joppe

Anbefalte innlegg

Hmmm...syntes "et godt menneske" var fornøyelig lesning, jeg, da...;-))

Det er mulig den er det, men jeg hadde sikkert gledet meg for mye. Ikke smart. Mye hyggeligere å bli positivt overrasket!

Jeg leste den ikke ut, forøvrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    22

  • Tanya1365380060

    13

  • Dorthe

    9

  • Lionn

    7

Mest aktive i denne tråden

Uten tvil: "Mordene i Gorkijparken"...jeg prøvde 5 ganger før jeg omsider kom meg igjennom - dessuten leide jeg filmen for å se om det var noe jeg ikke hadde skjønt, -men nei -den er bedriten.

Hva i alle dager er vits med å liiiide seg gjennom en bok ??? (bortsett fra tvangslesing på skolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulysses av Joyce.

Det var en pine fra side 1, men siden det er blitt kåret til verdens beste roman utallige ganger, bare måtte jeg...

Anbefales ikke, og jeg er overbevist om at de kritikerne som har gitt den sine beste skussmål, kun har gjordt det for å bevare sin mentale helse og etterrasjonalisere at de har kastet bort den tiden det tok å lide seg gjennom den romanen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å erte på meg halve forumet:

Ringenes Herre!

Jeg hadde en kjæreste på videregående skole som mente jeg MÅTTE lese boka, for han var bare så vanvittig facinert av den. Og jeg prøvde og prøvde å like den. MAKAN TIL MØKKABOK! Ihvertfall interesserte den meg midt i ryggen. Klarte tilslutt å komme meg gjennom den første av de tre bøkene før jeg la den vekk for godt. Nå er gubben blitt helfrelst også, og jeg har gått med på at jeg skal se filmen sammen med han en dag. Får håpe jkeg ikke sovner etter et kvarter, dah! :o)

Godt å høre at ikke alle er så imponert over Ringenes Herre.

Blir skeptisk når det er noe man bare MÅÅÅ se. Folk blir jo hysterisk engasjerte når de snakker om den.

Jøssenavn, der jo bare en film/ bok.

Har tilgode både filmen og boka, men jeg får vel se/lese den etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er vits med å liiiide seg gjennom en bok ??? (bortsett fra tvangslesing på skolen).

Jo, det er en utfordring - dessuten var det så mange som skamroste den boken, - derfor lurte jeg jo på om den skulle bli bedre, for hver side jeg slet meg igjennom - men den ble aldri det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg husker jeg led meg gjennom "huset med den blinde glassveranda" av Herbjørg Vassmo på ungdomskolen. Mulig det er en bra bok, men den fenget ikke meg som tenåring iallefall.

Kanskje jeg skulle lese den en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min antifavoritt-trio - husker dem ikke godt nok til å rangere dem innbyrdes:

"Prosessen" av Franz Kafka

"Homo Falsus" av Jan Kjærstad

"I engelens munn" av Vetle Lid Larsen

De to første er jeg antakelig ikke dyp nok til å forstå kvaliteten av, de er jo erklært som mesterverk av verden forøvrig.

Den siste tror jeg faktisk er ganske dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ganger begynt på bøker som har fått den kjempeomtalen (positiv), og funnet de dårlige og kjedelige. Noen ganger gir jeg opp etter noen få sider, andre ganger sliter jeg meg gjennom 50 og leser litt her og der bakover. Det hender bøkene kommer seg, men hvorfor i all verden den lange kjedelige innledningen først? Jeg har hørt man skal fange leseren fra første side..........

En gang så jeg på en venn som leste "Zik Zak" eller noe sånt av Odd Eidem, og han humret og lo hele tiden. Jeg gledde meg til det ble min tur til å lese. Men jeg fant ikke boken morsom eller interessant i det hele tatt, så smaken er jammen forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å erte på meg halve forumet:

Ringenes Herre!

Jeg hadde en kjæreste på videregående skole som mente jeg MÅTTE lese boka, for han var bare så vanvittig facinert av den. Og jeg prøvde og prøvde å like den. MAKAN TIL MØKKABOK! Ihvertfall interesserte den meg midt i ryggen. Klarte tilslutt å komme meg gjennom den første av de tre bøkene før jeg la den vekk for godt. Nå er gubben blitt helfrelst også, og jeg har gått med på at jeg skal se filmen sammen med han en dag. Får håpe jkeg ikke sovner etter et kvarter, dah! :o)

Kunne aldri tenke meg å lese den, nei. Enda den står i hylla hjemme og gubben er helfrelst.

Forrige helg så vi filmen (DVD m/surroundsound og det hele), og jeg satt bare og gjespa og ikke skjønte at 3 t med løping og slåssing og kriging med kjemper og dverger og tusser og troll kan være det minste underholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med flere her har jeg mange bøker som ikek har blitt lest ferdig, og Ringenes Herre var en av dem.

Så derfor er det lettere å nevne en som jeg _måtte_ lese, dvs da jeg gikk på skolen. Jeg husker at jeg led meg gjenneom Hemingways "Den gamle mannen og havet". Om det var fordi det var tvansglesing, eller om boka virkelig var så treig, vet jeg ikke. Men jeg har ihvertfall ikke øsnket å lese den på nytt for å finne ut hva jeg eventuelt synes om den nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies verden! Leste bare en tredel da - det var rikelig!

Åfyttegrisen, den glemte jeg visst å nevne her tidligere! Den var forresten også tvangslesing på skolen. Møkkabok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En passende ung mann av Vikram Seth.

Hadde han kutta ut halvparten av de 1.355 sidene, og dermed like mange fra persongalleriet hadde jeg kanskje ikke brukt over to år på å komme meg gjennom den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri tenke meg å lese den, nei. Enda den står i hylla hjemme og gubben er helfrelst.

Forrige helg så vi filmen (DVD m/surroundsound og det hele), og jeg satt bare og gjespa og ikke skjønte at 3 t med løping og slåssing og kriging med kjemper og dverger og tusser og troll kan være det minste underholdende.

Nei - det er så teit! hehehe, jeg bare ler av sånt jeg. hvorfor ikke filmatisere "Smørbukk" - liksom! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En passende ung mann av Vikram Seth.

Hadde han kutta ut halvparten av de 1.355 sidene, og dermed like mange fra persongalleriet hadde jeg kanskje ikke brukt over to år på å komme meg gjennom den.

*flire*

De russiske klassikerne er med andre ord ikke noe for deg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flire*

De russiske klassikerne er med andre ord ikke noe for deg..?

Har du lest en passende ung mann? Syns det var for mange personer der gitt.

Har et par av de russiske i hylla, de står på vent til kalde dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest en passende ung mann? Syns det var for mange personer der gitt.

Har et par av de russiske i hylla, de står på vent til kalde dager.

Jepp, har lest den og likte den godt! Har en svakhet for den type romaner, jeg - et annet eksempel i samme genre er Kairotrilogien og andre bøker av Naguib Mahfouz. Vet ikke hva det er, antagelig stemningsbeskrivelsene. At det florerer med personer gjør ikke så mye når handlingen fenger!

Verre da, med f.eks. Bødrene Karamasov.. BÅDE x antall personer OG treg handling. *svette* Som du påpeker - sommerlektyre er det i alle fall ikke!

http://www.fullthus.com/bok/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...