Gå til innhold

Amming etter opphold?


Gjest Wilma

Anbefalte innlegg

Jeg hadde problemer med melkeproduksjonen etter en lang og hard fødsel. Kombinert med lite søvn, innovervendte brystknopper, ammeskjold, oxityn-spray, pumping, brystmassasje, amme-te, koking av flasker og morsmelkstillegg og en gutt som bare sovnet, gråt, gråt og sovnet gav jeg tilslutt opp. Da hadde jeg gått med puppen ute i ca. 30 døgn, og fikk tilslutt beskjed av ammehjelpen om at jeg måtte velge. Som hun sa: Barnet trenger en mor(- og takk for det!!!!).

Nå har det gått 3 måneder. Jeg har fått hvile og gutten er fornøyd. Fortsatt finnes det noen dråper igjen i brystet. Er ekte melk, eller ikke? Er det for sent???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Wilma.

Det er nok absolutt noen dråper melk du fortsatt har i brystet. Det er ikke umulig å få melkeproduksjonen tilbake. Kvinner som aldri har født barn har også klart å produsere melk etter iherdig innsats fordi de har ønsket å amme et adoptert barn. Jeg hørte nettopp om en annen kvinne som ble rådet av legen til å slutte å amme pga bryst byll. Hun angret at hun sluttet og klarte å få melken tilbake ved hyppig amming og pumping. Det er viktig å være klar over at det kan koste deg mye arbeid når du nå i tilegg skal gi barnet ditt flaske. Vurdere om du syns det er verdt det.Tenk bla. igjennom hvordan du vill oppleve og takle det om du får tilbake melken ved pumping og barnet avviser brystet ditt? Kanskje kan du gi noe bryst og noe flaske. Enkelte barn aksepterer begge deler.

Ønsker du å prøve å få opp melkeproduksjonen kan du legge barnet hyppig til om det aksepterer å ta brystet. Vil ikke barnet suge pga lite eller ingen melk kan du prøve dobbeltpumping med en god elektrisk pumpe. Da pumper du begge bryst samtidig, noe som stimulerer melkehormonet. Du må regne med ihvertfall noen ukers arbeid før du får melkemengden opp på et godt nivå.

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...