Gå til innhold

Til deg som trener, har du hatt skader & smerter?


John Gunnar Oppheim, Instruktør

Anbefalte innlegg

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

en liten spørreundersøkelse:

1. Har du hatt belastningsskader som følge av treningen din?

2. En eller flere ganger?

3. Hva gjorde du for å bli bra?

4. Hvor lang tid tok det før du var bra igjen?

5. Hvorfor oppsto skaden, tror du?

Håper på deltakelse :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Har i perioder hatt litt vondt i den ene skulderen, men ikke noe problematisk. Har albueproblemer nå, og har ved ett par anledninger løftet litt feil og strukket en muskel i korsryggen så jeg har liggi ganske kald noen dager... Har også skadet albuen på snowboard ved å sette armen i bakken og ryke en muskel, samt strekke noen sener. Tok nesten ett år igjen før jeg kunne trene skikkelig etter dette.

2. Første gang jeg har albueproblemer som følge av vekttreninga nå. Skuldra har jeg kjent litt smerter i noen få ganger, men ikke noe stort problem.

3. Når jeg har hatt vondt i skulderen har jeg kuttet ut de øvelsene som gjør vondt. Trener f.eks. ikke benk mer. Har ikke gjort noe med albuen enda, men bør vel vile litt, og uansett så er franskpressen kutta ut for lang tid framover...

4. Albuskaden oppsto pga franskpress! Hehe tror jeg ihvertfall... kjører med alt for mye vekter i denne øvelsen, og den er jo relativt belastende på albuledda så jeg har vel bedt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Høyre håndledd fikk seg en trøkk under oppvarming på boksesekk for en 5år tilbake. Slaget traff skjevt mens puta var i bevegelse.

Pga. av jobben jeg hadde da fikk skaden aldri være i ro.

Er bra til tider, men må unngå mange øvelser med rettstang da det kommer tilbake igjen.

Er det først kommet tilbake (som nå), bruker jeg håndledd bekytter. Ikke en sånn liten skinnreim, men en skikkelig som går over leddet. Det forsvinner etterhvert....hver gang.

2.Høyre skulder er littt plagsom til tider. Ved høy belastning er det som om ei sene plutselig "glepper" over og lager et lite smell.

er generelt stivere i den skuldra,

Har etterhvert funnet ut at jeg er helt avhengig av å varme opp skikkelig. Mye for å komme inn i riktig teknikk med høyreskuldra.

3.Knea mine kan ofte værke skikkelig under knebøy.

Dette kan være litt avhengig av dagen og hva jeg har gjort før den dagen.

Bruker knevarmere ved beintrening og passser på god oppvarming før ei hard beinøkt.

Er det fortsatt vondt, må jeg bare ta av noen kilo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har fått smerter i korsrygg, skulderledd og kappemuskelen som følge av vekttrening.

2. Korsryggen to ganger i løpet av et halvt år. Skuldrene to gang med et års mellomrom. Kappemuskelen en gang.

3. Jeg la først inn mer hvile. Videre tok jeg det roligere på trening dvs lettere vekter så lenge jeg hadde vondt, for så å øke gradvis. Jeg la om på programmet slik at jeg ikke utsatt de samme musklene og leddene for stor belastning flere dager på rad eller for mange sett i løpet av en uke. Jeg stoppet ALLTID en øvelse så snart jeg kjente noe til smertene. Jeg fortsatte med de samme øvelsene.

4. Det har tatt fra to uker til en måned hver gang før jeg igjen har kunnet presse maks.

5. Korsrygg skaden/smertene oppsto så vidt jeg vet fordi jeg trente knebøy en dag og maks straigth legg dead lifts den neste dagen. Dette ble for mye på korsryggen og den fikk ikke nok hvile.

Skuldrene og kappemuskelen er involvert i en mengde øvelser med forskjellig fokus, og jeg fant ut at de fikk alt for mye trening over for mange dager etter hverandre. Dette bare slet og førte til smerter og ingen vekst eller økt styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Ledbetter

1. Jeg har belastningsskader i begge knæra, samt høyre skulder.

2. Vanskelig å si, da det var noen perioder med lav aktivitet.

3. Manuell terapi.

4. De ble antakeligvis aldri bra, sida jeg fortsatt "lider".

5. Først fall i en rulletrapp. Venstre kne ble overbelasta pga. et svakt høyre kne. Deretter for mye fotballspilling og løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekttrening i 24 år.

- "Strekkskader" fra nakke og ned i ryggen. Oppstod første gang ved skulderpress bak nakken. Kommer tilbake med ujevne mellomrom. Varer 2-3 dager. Behandlet med fysioterapi, uten særlig resultat.

- Skiveprolaps i korsryggen. Årsak sannsynligvis tunge knebøy med for mye svai i ryggen (svai forover) over lang tid. Fysioterapi & kiropraktorbehandling. Blir aldri 100% bra. Må holde meg unna knebøy, markløft etc. Reduserte reflekser i høyre bein.

- Problem med låsning av ledd i ryggsøylen ca. midt i ryggen. Følge av korsryggskaden. Stivet ubevisst av nedre del av ryggsøylen for å beskytte korsryggskaden (spesiellt sideveis), noe som førte til for mye "knekk" i søylen lenger opp. Kiropraktorbehandling. 95% bra, men må være forsiktig med brå bevegelser (blir nok aldri golf-spiller).

-Periodevis problem med skulderledd (etter tunge treningsperioder). Fysioterapi. Kommer og går, men blir nok aldri 100% bra. Må unngå øvelser som belaster skulderen i "unaturlige" posisjoner, f.eks. stående skulder roing ("upright row").

- Småproblemer med ett kne. Røntgen viste ingen slitasje etc. Ingen behandling. Ble borte etterhvert.

- Jogging gir problemer (når man veier 100+ kg). Gir problem med både knær og rygg. Løsning: Å gå, sykle eller svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KarstenBeate

1. Har du hatt belastningsskader som følge av treningen din?

Ja, røk akkilesen en gang.

Var aktiv fotballspiller

2. En eller flere ganger?

1 gang

3. Hva gjorde du for å bli bra?

Ble gipset. Kom meg aldri tilbake til fotballen :-/

4. Hvor lang tid tok det før du var bra igjen?

Ca tre mnd'r

5. Hvorfor oppsto skaden, tror du? Jeg ramlet og strakk senen i slengen :-(Vondt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Vekttrening i 24 år.

- "Strekkskader" fra nakke og ned i ryggen. Oppstod første gang ved skulderpress bak nakken. Kommer tilbake med ujevne mellomrom. Varer 2-3 dager. Behandlet med fysioterapi, uten særlig resultat.

- Skiveprolaps i korsryggen. Årsak sannsynligvis tunge knebøy med for mye svai i ryggen (svai forover) over lang tid. Fysioterapi & kiropraktorbehandling. Blir aldri 100% bra. Må holde meg unna knebøy, markløft etc. Reduserte reflekser i høyre bein.

- Problem med låsning av ledd i ryggsøylen ca. midt i ryggen. Følge av korsryggskaden. Stivet ubevisst av nedre del av ryggsøylen for å beskytte korsryggskaden (spesiellt sideveis), noe som førte til for mye "knekk" i søylen lenger opp. Kiropraktorbehandling. 95% bra, men må være forsiktig med brå bevegelser (blir nok aldri golf-spiller).

-Periodevis problem med skulderledd (etter tunge treningsperioder). Fysioterapi. Kommer og går, men blir nok aldri 100% bra. Må unngå øvelser som belaster skulderen i "unaturlige" posisjoner, f.eks. stående skulder roing ("upright row").

- Småproblemer med ett kne. Røntgen viste ingen slitasje etc. Ingen behandling. Ble borte etterhvert.

- Jogging gir problemer (når man veier 100+ kg). Gir problem med både knær og rygg. Løsning: Å gå, sykle eller svømme.

Hei, og takk for tilbakemelding.

Oj, det var litt av en merittliste. Jeg tror du burde se på dette som signaler på en for raskt økende treningsmengde. En overvekt vil alltid innebære større belastning ved trening der kroppsvekten spiller en sentral rolle.

epost: [email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

1. Jeg har fått smerter i korsrygg, skulderledd og kappemuskelen som følge av vekttrening.

2. Korsryggen to ganger i løpet av et halvt år. Skuldrene to gang med et års mellomrom. Kappemuskelen en gang.

3. Jeg la først inn mer hvile. Videre tok jeg det roligere på trening dvs lettere vekter så lenge jeg hadde vondt, for så å øke gradvis. Jeg la om på programmet slik at jeg ikke utsatt de samme musklene og leddene for stor belastning flere dager på rad eller for mange sett i løpet av en uke. Jeg stoppet ALLTID en øvelse så snart jeg kjente noe til smertene. Jeg fortsatte med de samme øvelsene.

4. Det har tatt fra to uker til en måned hver gang før jeg igjen har kunnet presse maks.

5. Korsrygg skaden/smertene oppsto så vidt jeg vet fordi jeg trente knebøy en dag og maks straigth legg dead lifts den neste dagen. Dette ble for mye på korsryggen og den fikk ikke nok hvile.

Skuldrene og kappemuskelen er involvert i en mengde øvelser med forskjellig fokus, og jeg fant ut at de fikk alt for mye trening over for mange dager etter hverandre. Dette bare slet og førte til smerter og ingen vekst eller økt styrke.

Hei, og takk for svar

Fornuftig innstilling til oppståtte skader. Skadene er alltid en pekepinn på en treningsmengde og økning som ikke kroppen liker helt.

epost: [email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

1. Har i perioder hatt litt vondt i den ene skulderen, men ikke noe problematisk. Har albueproblemer nå, og har ved ett par anledninger løftet litt feil og strukket en muskel i korsryggen så jeg har liggi ganske kald noen dager... Har også skadet albuen på snowboard ved å sette armen i bakken og ryke en muskel, samt strekke noen sener. Tok nesten ett år igjen før jeg kunne trene skikkelig etter dette.

2. Første gang jeg har albueproblemer som følge av vekttreninga nå. Skuldra har jeg kjent litt smerter i noen få ganger, men ikke noe stort problem.

3. Når jeg har hatt vondt i skulderen har jeg kuttet ut de øvelsene som gjør vondt. Trener f.eks. ikke benk mer. Har ikke gjort noe med albuen enda, men bør vel vile litt, og uansett så er franskpressen kutta ut for lang tid framover...

4. Albuskaden oppsto pga franskpress! Hehe tror jeg ihvertfall... kjører med alt for mye vekter i denne øvelsen, og den er jo relativt belastende på albuledda så jeg har vel bedt om det.

Hei igjen, og takk for svar!

Jo takk, jeg kjenner igjen albueproblemer. Jeg fikk erfare hvor ekstremt dårlig min venstre albue likte å kjøre maks. på franskpressen etter en måned treningsavbrekk. En 10èr på 60 kilo førte raskt til at hele albueleddet hovnet opp og fylte seg med væske. Men etter en måneds tid var jeg tilbake for fullt, og har trenet siden uten flere problemer. Men en lærer av sånt. Skader er ikke noe særlig med tanke på progresivt økende treningsmengde. Har i ettertid funnet ut at en gjerne tåler mer intensitetsøkning enn utvidig av treningsvolumet når en sliter med sånne skader.

epost: [email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

1. Jeg har belastningsskader i begge knæra, samt høyre skulder.

2. Vanskelig å si, da det var noen perioder med lav aktivitet.

3. Manuell terapi.

4. De ble antakeligvis aldri bra, sida jeg fortsatt "lider".

5. Først fall i en rulletrapp. Venstre kne ble overbelasta pga. et svakt høyre kne. Deretter for mye fotballspilling og løping.

Hei, og takk for respons.

Belstningsskader kan i de aller, aller fleste tilfeller bli bra igjen, så du skal ikke tro at problene er varige- tror det ville være mer riktig å se på dem som kronifiserte. Og det er ofte slik, at en belastningssakde kan oppstå som følge av akutt skade, og at en deretter overbelaster lignende muskler og ledd som følge av først skaden.

epost: [email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

1. Høyre håndledd fikk seg en trøkk under oppvarming på boksesekk for en 5år tilbake. Slaget traff skjevt mens puta var i bevegelse.

Pga. av jobben jeg hadde da fikk skaden aldri være i ro.

Er bra til tider, men må unngå mange øvelser med rettstang da det kommer tilbake igjen.

Er det først kommet tilbake (som nå), bruker jeg håndledd bekytter. Ikke en sånn liten skinnreim, men en skikkelig som går over leddet. Det forsvinner etterhvert....hver gang.

2.Høyre skulder er littt plagsom til tider. Ved høy belastning er det som om ei sene plutselig "glepper" over og lager et lite smell.

er generelt stivere i den skuldra,

Har etterhvert funnet ut at jeg er helt avhengig av å varme opp skikkelig. Mye for å komme inn i riktig teknikk med høyreskuldra.

3.Knea mine kan ofte værke skikkelig under knebøy.

Dette kan være litt avhengig av dagen og hva jeg har gjort før den dagen.

Bruker knevarmere ved beintrening og passser på god oppvarming før ei hard beinøkt.

Er det fortsatt vondt, må jeg bare ta av noen kilo...

Hei, og takk for tilbakemelding og respons.

Tydelig at de fleste aktive er innom skader, ja. Men med fornuftig innstilling kan en jobbe seg rundt dem og, hva skal en si, lære seg å leve med dem som er av det seige slaget. Øker treningsmengden og skden holder seg stabil, er man i alle fall på riktig vei. Håndleddskader er typisk "bokseskade".

epost: [email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for tilbakemelding.

Oj, det var litt av en merittliste. Jeg tror du burde se på dette som signaler på en for raskt økende treningsmengde. En overvekt vil alltid innebære større belastning ved trening der kroppsvekten spiller en sentral rolle.

epost: [email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Husk at dette er spredt over 24 år. Begynte å trene da jeg var 14, og fikk første skaden når jeg var 19. På slutten av 70-tallet var ikke vekttrening/kroppsbygging så vanlig. Det meste av info fikk vi fra USA (med flittig bruk av ordbok) og det ble mye prøving og feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idrett: volleyball. Skade: mindre ruptur i lårmuskel rett over kneskåla, engangstilfelle. Behandling: Naproxen og en ukes hvile. Skadeperiode: en-to uker (husker ikke nøyaktig). Skadeårsak: Oppstod plutselig under leggtrening (opplegg, ikke bein..), merket skade ved at det gjorde vondt å reise seg fra lett bøyd stilling (typisk oppleggerbevegelse er rask oppreisning, gjerne etterfulgt av hopp, fra lett bøyd posisjon). Dette oppstod overraskende under en relativt stillestående øvelse. Regner med at den samlede treningsmengden i perioden var utslagsgivende; ser egentlig ingen konkret årsak til skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...