Gå til innhold

Er dere flaue over yrke deres?


Gjest Siljaa

Anbefalte innlegg

Jeg studerer for å bli håndtverker, og jeg er stolt av det! I mitt yrke er det bare noen få igjen i Norge, så det er et sjeldent yrke som er spennende og ikkeno å være flau over. Mange som stusser over at jeg vil "jobbe med hendene isteden for hue", men det er ikke slik det er. Jeg blir selvstendig næringsdrivende og det er hodebry mer enn nok i seg selv. Jeg blir jo både direktør, daglig leder og arbeider på en gang :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Melaisa

    12

  • Solsikke

    6

  • jacob

    5

  • spirito

    5

Mest aktive i denne tråden

Jeg studerer for å bli håndtverker, og jeg er stolt av det! I mitt yrke er det bare noen få igjen i Norge, så det er et sjeldent yrke som er spennende og ikkeno å være flau over. Mange som stusser over at jeg vil "jobbe med hendene isteden for hue", men det er ikke slik det er. Jeg blir selvstendig næringsdrivende og det er hodebry mer enn nok i seg selv. Jeg blir jo både direktør, daglig leder og arbeider på en gang :o)

Bra at du tenker utradisjonellt og virkelig har lyst til å drive med det du utdanner deg til.

Og du kan ha styremøtene i badekaret med champagne og jordbær -tenk det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg har lite utdannelse, men har jobbet og tjent bra innen forskjellig næringsvirksomhet i alle år. Hovedsaklig diverse kontorarbeid.

Nå er jeg under utdannelse til hjelpepleier. Yrkesrettet attføring pga sykdom. Vet ikke hvordan det går.

Jeg har en venninne som har masse utdannelse, Universitet osv. You name it. Hun har store problemer, for hun får ikke brukt den. Har lyst til å jobbe med mennesker.

Det er ikke hva du har av utdannelse som teller, men hva du passer til og trives med. Lurere å finne ut det FØR du tar utdannelsen.

Sykt hvor mye studielån enkelte får. Så får de ikke jobb. Og vi som bestandig har jobba må så fø på alle 'ånssnobbene' somer for 'fine' til å ta hvilken som helst jobb,

Kiss my ass!

Unnskyld utbruddet, men jeg kommer fra fest nå jeg skjønner du! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite utdannelse, men har jobbet og tjent bra innen forskjellig næringsvirksomhet i alle år. Hovedsaklig diverse kontorarbeid.

Nå er jeg under utdannelse til hjelpepleier. Yrkesrettet attføring pga sykdom. Vet ikke hvordan det går.

Jeg har en venninne som har masse utdannelse, Universitet osv. You name it. Hun har store problemer, for hun får ikke brukt den. Har lyst til å jobbe med mennesker.

Det er ikke hva du har av utdannelse som teller, men hva du passer til og trives med. Lurere å finne ut det FØR du tar utdannelsen.

Sykt hvor mye studielån enkelte får. Så får de ikke jobb. Og vi som bestandig har jobba må så fø på alle 'ånssnobbene' somer for 'fine' til å ta hvilken som helst jobb,

Kiss my ass!

Unnskyld utbruddet, men jeg kommer fra fest nå jeg skjønner du! hehe...

godt sagt, ikke undertegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Nei, stort sett ikke. Det kommunale systemet er destruerende for alle våkene arbeidstakere, uavhengig av sektor og nivå.

Helt enig. Når du er vant til å jobbe for lønna (null innsats er null lønn / dårlig innsats er dårlig lønn) så blir du forbanna når du ser hvordan det fungerer i stat og kommune. Fy flate, så sløvt!!!

Hadde private firmaer blitt drevet slik hadde det vært konkurs på konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra at du tenker utradisjonellt og virkelig har lyst til å drive med det du utdanner deg til.

Og du kan ha styremøtene i badekaret med champagne og jordbær -tenk det! :-)

Hehe, fin tanke det ;-)

Men altså, det er mange som rister på hodet av at jeg (som er sååå smart og skoleflink!) utdanner meg til håndtverker.

Synes det er dårlig gjort jeg, å undervurdere yrker på en sånn måte. Jeg tenker nok mye mer (og dypere!) i løpet av en arbeidsdag enn mange andre!

Men det med jordbær og champagne skal jeg huske på! Og som min egen sjef kan jeg jo ansette kjæresten som ryggskrubber også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr å tvie i din sammenheng?

Å tore blir - tør- i presens.

Jusstudent, ikke jussstudent.

Du kunne nå tatt resten også, ova ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk;-)

Jøss, det er vi som skal takke!

Jeg anbefaler for øvrig bil som framkomstmiddel når det så og si er sommer.

Fly kan man spare til vinter, glatt og guffent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fin tanke det ;-)

Men altså, det er mange som rister på hodet av at jeg (som er sååå smart og skoleflink!) utdanner meg til håndtverker.

Synes det er dårlig gjort jeg, å undervurdere yrker på en sånn måte. Jeg tenker nok mye mer (og dypere!) i løpet av en arbeidsdag enn mange andre!

Men det med jordbær og champagne skal jeg huske på! Og som min egen sjef kan jeg jo ansette kjæresten som ryggskrubber også :o)

Nei, det med yrkesvalg er ikke lett.

Man er stort sett for ung til å velge for resten av livet når gymnaset er ferdig.

Jeg kjenner mange som ville valgt annerledes nå noen år etter utdanningen er ferdig.

Man velger jo ofte etter fornuft og ikke følelser. Eller sånn som meg -brenner ikke for noe spesielt kreativt yrke og dermed valgte et yrke med god inntekt og sikker jobb.

"Man bør jobbe for å leve ikke leve for å jobbe"

Det er to gode muligheter til det sånn som jeg ser det;

1. Jobben beriker deg og du realiserer deg selv gjennom jobben. Type kreativt yrke som du brenner for. Kanskje en hobby du kan leve av.

2. Jobber i et ufaglært yrke (f.eks. kassaekspeditør) for å tjene penger og har berikende hobbyer/interesser som betyr mye og som man vier mye tid til.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne nå tatt resten også, ova ;-)

Du ville sikkert ha vært litt fintfølende, du også, Melaisa.

Var redd hun kunne bli flau dersom jeg tok hardere i. :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville sikkert ha vært litt fintfølende, du også, Melaisa.

Var redd hun kunne bli flau dersom jeg tok hardere i. :))))

Jeg burde selvsagt skjønt det. Omtenksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr å tvie i din sammenheng?

Å tore blir - tør- i presens.

Jusstudent, ikke jussstudent.

Selv om hun skriver riktig kan hun vel være jusstudent? Jeg må si at denne worden har ødelagt min rett skriving. Det er jo bare å trykke på stavekontroll, så fikser maskina resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om hun skriver riktig kan hun vel være jusstudent? Jeg må si at denne worden har ødelagt min rett skriving. Det er jo bare å trykke på stavekontroll, så fikser maskina resten.

Nei, så enkelt er det ikke. Ordboken er svært begrenset, og inneholder ofte ikke ord som for eksempel "rettskriving".

Ellers er det vanlig at folk som leser mye har et godt språk. Og studerer du jus, da leser du mye - og har gjort det i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så enkelt er det ikke. Ordboken er svært begrenset, og inneholder ofte ikke ord som for eksempel "rettskriving".

Ellers er det vanlig at folk som leser mye har et godt språk. Og studerer du jus, da leser du mye - og har gjort det i forkant.

Ja, man leser vel mye om man studerer jus og har gode karakterer også. Men likevel er vel ikke språket en bruker på dol, ensbetydende med at man ellers skriver dårlig?

Her går det ofte fort og gæli*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man leser vel mye om man studerer jus og har gode karakterer også. Men likevel er vel ikke språket en bruker på dol, ensbetydende med at man ellers skriver dårlig?

Her går det ofte fort og gæli*s*

Jeg vil tro det finnes en sterk sammenheng, jo.

Dessuten virker det da som langt de fleste som skriver på dol har et godt skriftsspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det finnes en sterk sammenheng, jo.

Dessuten virker det da som langt de fleste som skriver på dol har et godt skriftsspråk.

Ikke jeg i alle fall. Hos meg kryr det av skrivefeil. Hva som er årsaken vet jeg ikke. For jeg hadde ikke akkurat dårlige karakterer i norsk. Kanskje er det fordi at jeg skriver svært lite som trenger å være rent for skrivefeil for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg i alle fall. Hos meg kryr det av skrivefeil. Hva som er årsaken vet jeg ikke. For jeg hadde ikke akkurat dårlige karakterer i norsk. Kanskje er det fordi at jeg skriver svært lite som trenger å være rent for skrivefeil for tiden.

Lav kritisk sans blandet med litt slapphet, da kanskje...?

Her kan du jo kose deg med en del blemmer

http://folk.uio.no/tfredvik/amo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det med yrkesvalg er ikke lett.

Man er stort sett for ung til å velge for resten av livet når gymnaset er ferdig.

Jeg kjenner mange som ville valgt annerledes nå noen år etter utdanningen er ferdig.

Man velger jo ofte etter fornuft og ikke følelser. Eller sånn som meg -brenner ikke for noe spesielt kreativt yrke og dermed valgte et yrke med god inntekt og sikker jobb.

"Man bør jobbe for å leve ikke leve for å jobbe"

Det er to gode muligheter til det sånn som jeg ser det;

1. Jobben beriker deg og du realiserer deg selv gjennom jobben. Type kreativt yrke som du brenner for. Kanskje en hobby du kan leve av.

2. Jobber i et ufaglært yrke (f.eks. kassaekspeditør) for å tjene penger og har berikende hobbyer/interesser som betyr mye og som man vier mye tid til.

:-)

Jeg er vel i den første kategorien. Yrket mitt er ganske hobby-rettet, men ikke på en negativ måte :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...