Gjest ikke undertegnet Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Lurer på om en som har fått diagnosen depressiv nevrose en tid tilbake har mulighet for godkjenning. Er det noen som har hatt dette og blitt godkjent? Er dette regnet som psykiske problem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69269-depressiv-nevrose-og-adopsjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kimchi Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Jeg jobbet i psykiatrien for noen år siden, og mener å huske at depressiv nevrose var en diagnose som ble gitt til pasienter som ble innlagt for kriser. Det er ikke betegnelsen på en varig psykisk lidelse i hvert fall. Jeg vill fått behandlende lege til å skrive litt om diagnosen og i hvilken forbindelse den ble satt. Videre skrive litt om hvordan personen fungerer i dag. I tillegg må vedkommende si en del selv om dette i forbindelse med skriving av sosialrapporten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69269-depressiv-nevrose-og-adopsjon/#findComment-328950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattfugl Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Unnskyld, men spøker du? Mener du at du har fått diagnosen "depressiv nevrose" uten å ane hva det betyr, og uten å vite at du har/har hatt et psykisk problem? Så vidt jeg kan forstå er det en psykisk lidelse. Hvorvidt du kan bli godkjent avhenger sikkert av om du er erklært frisk eller om du fortsatt har denne lidelsen, evt.hvor stor mulighet det er for tilbakefall. NEVROSE: Angsten er et av de viktigste symptomene ved nevroser. Den nevrotiske angsten kan være et uttrykk for en indre fare som kommer fra ens eget ubevisste sjelsliv. Angsten oppleves som meningsløs og uforklarlig. Når symptomene blir så intense at de hemmer den daglige livsførsel og forholdet til andre, kan det kalles en nevrotisk lidelse. En nevrotiker møter ofte liten forståelse hos andre for sine plager, og kan bli ensom med sine problemer. Nevrotikeren bruker mye energi på egne følelsesmessige problemer, og har derfor liten tid til andre. Nevrotiske lidelser forekommer hyppig i hele den vestlige verden. Nevroser deles inn i to hovedgrupper: Symptomnevroser hvor de nevrotiske symptomene dominerer. Og karakternevroser hvor nevrosen er en del av personens karakter Symptomnevrosene deles inn i flere undergrupper. De vanligste er: Angstnevrose Depressiv nevrose Tvangsnevrose Fobier Sosial fobi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69269-depressiv-nevrose-og-adopsjon/#findComment-329011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Jeg jobbet i psykiatrien for noen år siden, og mener å huske at depressiv nevrose var en diagnose som ble gitt til pasienter som ble innlagt for kriser. Det er ikke betegnelsen på en varig psykisk lidelse i hvert fall. Jeg vill fått behandlende lege til å skrive litt om diagnosen og i hvilken forbindelse den ble satt. Videre skrive litt om hvordan personen fungerer i dag. I tillegg må vedkommende si en del selv om dette i forbindelse med skriving av sosialrapporten. Jeg fikk vite at denne diagnosen sto i mine trygdepapirer flere år etter at diagnosen ble skrevet av min daværende fastlege. Jeg har aldri gått til noen form for behandling for psykiske problem eller blitt medisinert for noe slikt. Jeg ble lettere 'overrasket' da jeg fikk kopi av alle mine legeattester. For meg var denne diagnosen helt ukjent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69269-depressiv-nevrose-og-adopsjon/#findComment-329024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Unnskyld, men spøker du? Mener du at du har fått diagnosen "depressiv nevrose" uten å ane hva det betyr, og uten å vite at du har/har hatt et psykisk problem? Så vidt jeg kan forstå er det en psykisk lidelse. Hvorvidt du kan bli godkjent avhenger sikkert av om du er erklært frisk eller om du fortsatt har denne lidelsen, evt.hvor stor mulighet det er for tilbakefall. NEVROSE: Angsten er et av de viktigste symptomene ved nevroser. Den nevrotiske angsten kan være et uttrykk for en indre fare som kommer fra ens eget ubevisste sjelsliv. Angsten oppleves som meningsløs og uforklarlig. Når symptomene blir så intense at de hemmer den daglige livsførsel og forholdet til andre, kan det kalles en nevrotisk lidelse. En nevrotiker møter ofte liten forståelse hos andre for sine plager, og kan bli ensom med sine problemer. Nevrotikeren bruker mye energi på egne følelsesmessige problemer, og har derfor liten tid til andre. Nevrotiske lidelser forekommer hyppig i hele den vestlige verden. Nevroser deles inn i to hovedgrupper: Symptomnevroser hvor de nevrotiske symptomene dominerer. Og karakternevroser hvor nevrosen er en del av personens karakter Symptomnevrosene deles inn i flere undergrupper. De vanligste er: Angstnevrose Depressiv nevrose Tvangsnevrose Fobier Sosial fobi Vær så vennlig å lese mitt svar til kimchi... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69269-depressiv-nevrose-og-adopsjon/#findComment-329034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xine Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Jeg fikk vite at denne diagnosen sto i mine trygdepapirer flere år etter at diagnosen ble skrevet av min daværende fastlege. Jeg har aldri gått til noen form for behandling for psykiske problem eller blitt medisinert for noe slikt. Jeg ble lettere 'overrasket' da jeg fikk kopi av alle mine legeattester. For meg var denne diagnosen helt ukjent. Uffda! Som regel vet en om det dersom en har en depresjon. Typisk en allmennlege å bruke en slik diagnose. Kan den ha blitt satt i tilknytning til at du foreksempel har vært sykmeldt? Legen må ved sykmeldinger sette diagnose. Dersom du for eksempel har trengt og sykmeldes fordi du er sliten el....kan legen uheldigvis ha valgt en depresjonsdiagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69269-depressiv-nevrose-og-adopsjon/#findComment-330344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptant Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Jeg fikk vite at denne diagnosen sto i mine trygdepapirer flere år etter at diagnosen ble skrevet av min daværende fastlege. Jeg har aldri gått til noen form for behandling for psykiske problem eller blitt medisinert for noe slikt. Jeg ble lettere 'overrasket' da jeg fikk kopi av alle mine legeattester. For meg var denne diagnosen helt ukjent. Dersom diagnosen bare står i dine trygdepapirer, trenger du da ikke bekymre deg, for hverken sosialkontoret eller BUFA skal ha disse. Du sier også det var en tidligere fastlege som skrev det. Jeg antar at det er en ny fastlege som skal skrive lege-erklæringen din nå, og da skriver vel han/hun utifra den tiden han/hun har kjent deg og de opplysningene han/hun sitter med. Jeg ville ikke nevnt det ihvertfall, med mindre det altså er et problem du fortsatt har i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69269-depressiv-nevrose-og-adopsjon/#findComment-332305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pirk Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Dersom diagnosen bare står i dine trygdepapirer, trenger du da ikke bekymre deg, for hverken sosialkontoret eller BUFA skal ha disse. Du sier også det var en tidligere fastlege som skrev det. Jeg antar at det er en ny fastlege som skal skrive lege-erklæringen din nå, og da skriver vel han/hun utifra den tiden han/hun har kjent deg og de opplysningene han/hun sitter med. Jeg ville ikke nevnt det ihvertfall, med mindre det altså er et problem du fortsatt har i dag. Hvis en tidligere FASTLEGE har skrevet det, så er det en ny diagnose da fastlegeordningen ble innført i fjor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69269-depressiv-nevrose-og-adopsjon/#findComment-332499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.